خبرگزاری فارس از تشکیل کارگروه ویژه‌ پنج نفره‌ای با حضور فرهاد رهبر، ابراهیم شیبانی و علیرضا طهماسبی خبر داده است که ظاهرا قرار است مسائل اساسی مطرح در شورای تدوین برنامه را تحلیل و بررسی کنند. پرویز داوودی هم از اضافه شدن سه نفر به جمع 27نفره شورا خبر داده است.

شورای۲۷ نفره ۳۰ نفره شد
مردان مستعفی کابینه در کارگروه ویژه برنامه پنجم
دو ماه پس از تشکیل شورای‌عالی تدوین برنامه پنجم به دستور رییس‌جمهوری، سه نفر به اعضای این شورا اضافه شدند و یک کارگروه ویژه پنج نفره نیز برای تحلیل و بررسی اساسی مسائل در این شورا تشکیل شد.
روز گذشته پرویز داوودی، معاون اول رییس‌جمهوری و رییس شورای‌عالی تدوین برنامه پنجم، بدون نام بردن از اعضای جدید، گفت که سه نفر دیگر به ترکیب 27نفره شورای تحت مدیریت او اضافه شده‌اند و این شورا از این پس 30نفره خواهد بود. همزمان خبرگزاری فارس در گزارشی اعلام کرد که پنج نفر از اعضای شورای‌عالی تدوین برنامه پنجم که سه نفر از آنها مردان سابق کابینه محمود احمدی‌نژاد هستند، «کارگروهی ویژه» را تشکیل داده‌اند تا مسائل مطرح در این شورا را به طور اساسی بررسی و تحلیل کنند.
به گزارش فارس اعضای این شورا شامل ابراهیم شیبانی رییس کل سابق بانک مرکزی، فرهاد رهبر رییس اسبق سازمان مدیریت، علیرضا طهماسبی وزیر سابق صنایع و معادن، زارعی رییس سابق مرکز مطالعات انرژی و حجه‌الاسلام ربانی هستند.
معاون اول رییس‌جمهوری نیز روز گذشته در حاشیه همایش آموزش اقتصاد اسلامی در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه از حدود پنج ماه پیش جلسات مقدماتی برنامه پنجم سازندگی به صورت منظم برگزار می‌شود، افزود: جلسات اصلی شورای عالی دو جلسه بوده است که در آن سیاست‌های کلی برنامه پنجم طراحی و به رییس‌جمهوری پیشنهاد خواهد شد و سپس این سیاست‌ها به مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌رود تا پس از تایید مجمع به مقام معظم رهبری تقدیم شود.
وی با اشاره به اینکه هم اکنون در حال کار روی سیاست‌ها هستیم، تصریح کرد: در مرحله بعد از ابلاغ سیاست‌ها، کار تدوین برنامه آغاز خواهد شد. داوودی با تاکید بر اینکه در تدوین این برنامه نکات اساسی که در حکم رییس‌جمهوری نیز مطرح شده گنجانده خواهد شد، افزود: تا جایی که امکان دارد، مفاهیم اساسی در برنامه پنجم توسعه را عملیاتی خواهیم کرد.
وی اضافه کرد: البته این مفاهیم در سیاست‌های ابلاغی همواره وجود داشته، اما مشکلی که در این خصوص وجود دارد، ساری و جاری شدن این مفاهیم در کلیه احکام برنامه بوده است. داوودی افزود: بنابراین قصد ما این است که در کلیه احکام برنامه سیاست‌های ابلاغی مقام رهبری را جاری کنیم، به نحوی که هر حکمی دارای استنادات و توجیهات کافی باشد. معاون اول رییس‌جمهوری دومین نکته در مورد توجه در تدوین برنامه پنجم سازندگی را مردم فهم بودن و شفافیت آن دانست و گفت: به عبارت دیگر احکام نباید به گونه‌ای باشد که حتی برای دانشگاهیان نیز دارای پیچیدگی بوده و اهداف و نتایج آن ظاهر نشود.
وی خلاصه تر بودن، انسجام و به هدف نزدیکتر بودن را از دیگر ویژگی‌های برنامه پنجم سازندگی عنوان و تصریح کرد: این ویژگی‌ها در تدوین برنامه پنجم باید به نحوی باشد که قادر به دنبال کردن برنامه چشم‌انداز ۲۰ ساله کشور در یک چهارم ظرف زمانی باشد.
معاون اول رییس‌جمهوری در مورد آخرین اقدامات کارگروه تحول در نظام بانکی نیز گفت: آیین‌نامه کارگروه تحول نظام بانکی همان طور که دولت قول داده بود، در ظرف زمانی تعیین شده نهایی شد و در اختیار بانک مرکزی قرار گرفت و تقدیم رییس‌جمهوری شد.
وی اظهار کرد: بانک مرکزی پس از دریافت آیین‌نامه‌های یاد شده دعوتی از تجار و مسوولان بانکی کشور به عمل آورد و جلساتی را برگزار کرد و این آیین‌نامه را مورد بررسی قرار داد.
داوودی گفت: این ‌آیین‌نامه بعد از اتمام بررسی‌ها توسط معاون اول رییس‌جمهوری ابلاغ خواهد شد. البته بسیاری از آیین‌نامه‌های آن به تصویب دولت خواهد رسید و پس از آن توسط معاون اول ابلاغ می‌شود و برخی دیگر از آیین‌نامه‌ها نیز به صورت بخشنامه به بانک مرکزی ابلاغ خواهد شد. به گفته وی بانک مرکزی هم اکنون در حال انجام نظرخواهی‌های نهایی است و البته برخی از این آیین‌نامه‌ها عملا به اجرا گذاشته شده است.
وی تعداد آیین‌نامه‌ها را ۲۰مورد اعلام کرد و گفت: این آیین‌نامه‌ها در نهایت عملی خواهد شد.
به دنبال GDP حلال باشیم
پرویز داوودی همچنین با اشاره به اقدامی‌که برخی کشورها در تهیه GDP واقعی و GDP سبز انجام می‌دهند، تصریح کرد: چرا در کشور ما تاکنون هیچ قدمی‌ در جهت اعلام GDP حلال برداشته نشده است؟
به گفته معاون اول رییس‌جمهوری، هم اکنون رقمی‌ که برای تولیدات ناخالص داخلی کشور اعلام می‌شود، شامل حلال و حرام است.
وی تاکید کرد: این وظیفه ما است که شاخص‌هایی را برای اندازه‌گیری شاخص‌هایی مانند اسراف، ربا و امثال آن در جامعه تعریف کرده و برای اعلام نتایج آنها را به مرکز آمار ارائه دهیم.
داوودی این سوال را مطرح کرد که چرا باید ملاک اصلی اقتصاد ما در عمل و تئوری مبتنی بر نظریات فریدمن و کینز باشد، وی گفت: مهجور بودن اقتصاد اسلامی ‌در جامعه ما نگران‌کننده است.


آغاز تدوین برنامه در حوزه کار
دنیای اقتصاد- تدوین برنامه پنج ساله پنجم در حوزه بازار کار با نگاهی جامع و مبتنی بر سیاست‌های فعال، حمایتی و تنظیمی اقتصاد کلان در وزارت کار و امور اجتماعی آغاز شد.
به گزارش روابط‌عمومی وزارت کار و امور اجتماعی، علی‌هاشمی مدیرکل امور مجامع و شوراها گفت: با توجه به نقاط ضعف و قوت و نیز عملکرد برنامه‌های اول تا چهارم توسعه و دغدغه‌های ناشی از معضل بیکاری در کشور و همچنین پیچیدگی و ویژگی‌های چند لایه بازار کار ساختار سازمانی تدوین برنامه در این وزارتخانه در حال شکل‌گیری است.
دبیر ستاد تدوین برنامه پنج ساله پنجم در حوزه بازار کار افزود: این فرآیند در معاونت برنامه‌ریزی منابع انسانی وزارت کار در حال پیگیری و اجرا است. وی تصریح کرد: دیدگاه‌های صاحبنظران، دانشگاهیان و دستگاه‌های اجرایی در تدوین برنامه پنج ساله پنجم در حوزه کار لحاظ خواهد شد. وی گفت: فرابخشی بودن ماهیت بازار کار و تعامل چند وجهی سیاست‌های مذکور در این حوزه و تاثیرگذاری اجتناب‌ناپذیر آن بر سایر حوزه‌ها دقت نظر مضاعفی را در تدوین برنامه‌های پنج ساله پنجم در حوزه بازار کار نیاز دارد.
عکس: ایرنا