سرطان نمایـنده انحصاری
محمد طجوزی
برداشت اول
افکارم به هم ریخته، فکرم خراب است، چرا آن‌طور که می‌خواستم نشد. پاکت سیگار من کجا است اوقاتی که من عصبی و به هم ریخته هستم حتما باید سیگار بکشم. اگر سیگار نکشم نمی‌توانم خودم را کنترل کنم. اما قول می‌دهم این آخرین سیگاری باشد که می‌کشم.

برداشت دوم
عجب لحظه‌ به یادماندنی است. چقدر باشکوه، تا حالا این قدر شاد نبودم، اصلا فکر کنم تا آخر عمر دیگر یک چنین لحظه شادی را تجربه نکنم.
حیف است اگر در این لحظه به یادماندنی دوست همیشگی و همراهم را فراموش کنم. ولی مثل اینکه پاکت سیگار من تمام شده، لطفا یک نخ سیگار به من بدهید.
افرادی که سیگار می‌کشند در احوالات متفاوت خود را ملزم به کشیدن سیگار می‌دانند. در حال شادی و غم، در حالت‌های عادی، بی‌حوصلگی و خلاصه اینکه انواع و اقسام دلیل و برهان‌ را می‌آورند تا شاید سرپوشی برای کشیدن سیگارشان باشد.
سن مصرف سیگار پایین آمد
در جامعه امروزی، سن مصرف‌کنندگان سیگار نسبت به چند دهه اخیر سیری نزولی را پیش گرفته است. آری در گذشته جوان‌ترها خجالت می‌کشیدند که با سیگار روشن در محل سکونت خود رفت و آمد داشته باشند.
شرم و حیای آنها باعث می‌شد تا کمتر سراغ سیگار بروند، اما امروز اوضاع به روال گذشته پیش نمی‌رود. عده‌ای سیگار می‌کشند تا اطرافیانشان بگویند ما بزرگ شده‌ایم و با کشیدن سیگار مثل تریپ آکتورهای خلافکار سینما به گونه‌ای سعی دارند به دیگران بفهمانند که مثل شما هستیم.
اما عده‌ای دیگر سیگار را به شکل و شمایل قشنگ‌تری می‌کشند و از سیگارهای گران‌قیمت استفاده می‌کنند. آنها هم با این کارشان سعی دارند تا بگویند کلاس ما بالاتر از سایر سیگاری‌ها است.طبق آمار رسمی کارشناسان، روزانه مبلغی بالغ بر ده‌میلیارد تومان سیگار در کشور ما دود می‌شود. آری حدود 60درصد از جمعیت ایران جزو سیگاری‌‌ها محسوب می‌شوند.
بیماری اجباری‌ است
افرادی که در محیط خانوادگی خود سیگار می‌کشند، نه تنها به خودشان بلکه به سایر اعضای خانواده ضررهای بسیار زیادی را می‌رسانند. آنان که در خانواده خود عضو سیگاری دارند بیشتر از کشندگان سیگار در معرض بیماری‌های مختلف قرار می‌گیرند. به قول دوستی ریه کسانی که در کنار افراد سیگاری زندگی می‌کنند، همیشه میزبان انواع و اقسام بیماری‌ها هستند. در این میان عده‌ای معتقدند که اگر این قدر سیگار برای آدمی زیان‌آور است، چرا دولت جلوی فروش سیگار را نمی‌گیرد یا اینکه چرا کارخانه دخانیات هنوز به فعالیت خود ادامه می‌دهد؟
یکی از مسوولان دخانیات در پاسخ به این موضوع می‌گوید: با توجه به لیبل‌هایی که روی تمام پاکت سیگارها چسبانده می‌شود، ما به مردم اعلام می‌کنیم که دخانیات عامل اصلی سرطان است و برای سلامتی ضرر دارد اما صلاح کارشان را خو د بهتر می‌دانند. ولی تولید سیگار در دخانیات تنها برای مصرف داخلی نیست. گذشته از مالیات به نسبت سنگینی که به دولت پرداخت می‌شود، صادرات دخانیات سود خیلی زیادی دارد که این امر خود به نوعی حمایت مالی از دولت و مردم ایران است.
بورس سیگار
خیابان‌های اسکندری، انبار نفت، مولوی و بازار سیداسماعیل از مراکز عمده خرید و فروش انواع سیگارهای ایرانی و خارجی به شمار می‌روند که در این میان خیابان مولوی و بازار سید اسماعیل سرآمد بازارهای دیگرند. شلوغی و هجوم جمعیت این محله بیانگر مرکزی بودن بورس فروش سیگار است. سرتاسر خیابان را دست‌فروش‌ها اشغال کرده‌اند و از طرفی دیگر باکس‌های سیگار با رنگ‌های مختلف رنگین‌‌کمانی را در پشت ویترین مغازه‌های سیگارفروشی به نمایش گذاشته است. خودمانی بگویم، خوب می‌دانیم سیگار چقدر برای سلامتی زیان‌آور است که اینگونه با حول و ولا به دنبال آن می‌رویم و همیشه آن را دود می‌کنیم تا دلخوش باشیم. واقعا اگر ضررهای سیگار را نمی‌دانستیم چه می‌کردیم.
بخوانید و عمل کنید
حتی‌المقدور از کشیدن سیگار خودداری کنید. اگر سیگار می‌کشید سعی کنید از سیگارهای لایت و ملایم استفاده کنید. حتما برای کشیدن سیگار از چوب سیگارهایی که مقداری از جرم سیگار را به خود می‌گیرند استفاده کنید. در پایان دوباره به شما توصیه می‌کنیم اگر علاقه‌مند به سلامتی فردی خود، خانواده و جامعه هستید، لطفا دیگر هیچ موقع سمت کشیدن سیگار نروید.