نسیمی دیگر بر رشد اقتصادی فصل چهارم

مترجم: آذر حمیدیان

گزارش‌ها درباره درآمد‌های شخصی و هزینه‌های بخش ساخت‌وساز آمریکا اقتصاددانان را واداشت که پیش‌بینی خود را از تولید ناخالص داخلی در فصل چهارم تا ۵/۰درصد کاهش دهند. دو گزارش اقتصادی درباره اقتصاد آمریکا که در روز سی‌ام ماه نوامبر منتشر شد، موضوعاتی چون درآمدهای شخصی آمریکایی‌ها و هزینه‌های آنها را در بخش ساخت‌وساز برای ماه اکتبر شامل می‌شد. پیش از این اقتصاددانان پیش‌بینی ۵/۱درصدی برای نرخ سالانه تولید ناخالص داخلی آمریکا را اعلام کرده بودند، اما اکنون این رقم را به ۵/۰درصد رساندند. براساس این دو گزارش، خطری که تولید ناخالص داخلی آمریکا را در فصل چهارم سال تهدید می‌کند، افزایش می‌یابد و این موضوع بر کاهش شدید نرخ بهره فدرال رزرو نیز تاثیر خواهد گذاشت.

اگرچه بنابر پیش‌بینی‌ها تولید ناخالص داخلی این کشور در نیمه دوم سال ۲۰۰۷ نرخ ۷/۲درصد را تجربه خواهد کرد، اما بازار خود را برای کاهش این نرخ رشد آماده می‌کند.

درآمدها و هزینه‌های شخصی تنها ۲/۰درصد در ماه اکتبر افزایش یافت که بسیار کمتر از انتظارات بود. افزایش ۴/۰درصدی درآمد در ماه سپتامبر و افزایش ۳/۰درصدی هزینه‌ها روندی ثابت را طی کرد و این در حالی بود که سطح درآمد طی فصل دوم و سوم سیری نزولی طی کرد. امسال نسبت به سال گذشته میزان درآمد آمریکایی‌ها ۶درصد افزایش یافته است؛ در حالی که میزان درآمد مردم در ماه سپتامبر نسبت به زمان مشابه سال گذشته ۸/۶درصد افزایش یافته است.

هزینه‌های بخش ساخت‌وساز در ماه اکتبر ۸/۰درصد کاهش یافت و این پس از آن رخ داد که در ماه سپتامبر رشدی ۲/۰درصدی را شاهد بود. این رقم در ماه اوت ۴/۰درصد بود. مجموع این ارقام واقعیتی بسیار ضعیف‌تر از انتظارات اقتصاددانان را نشان می‌دهد.

در مجموع شاخص‌های مربوط به تولیدات کارخانه‌ای در فصل دوم روندی بسیار خوب را نشان می‌داد. در فصل سوم با رقم رشد تولید ناخالص داخلی ۹/۴درصد ثابت شد و در فصل چهارم سیری نزولی را در پیش گرفته است.

گفته می‌شود یکی از علت‌ها کاهش ارزش دلار است که به بخش تولیدات کارخانه‌ای ضربه زده است.