دو دستگی در مجلس بر سر توافقات یارانه‌ای

عکس: خبرگزاری مهر

نماینده خلخال: مگر مجلس تنها آقای ابوترابی فرد و چند نفر دیگر است؟

نماینده ارومیه: اجازه نمی‌دهیم بنزین یک شبه ۲۵۰۰ تومان شود دنیای اقتصاد- ملیحه ابراهیمی: «برگزاری جلسات مشترک یارانه‌ای میان دولت و مجلس، بدون حضور تعداد کثیری از نمایندگان» موضوع اختلاف و دو دستگی میان نمایندگان مجلس شده است. بعضی نمایندگان در جلسه علنی روز گذشته در تذکرات پیاپی با انتقاد از مشارکت ندادن همه نمایندگان در این جلسات، این اقدام هیات رییسه مجلس را «تبعیض‌آمیز» خواندند. این نمایندگان با انتقاد از بی‌اطلاع ماندنشان از برگزاری این جلسات گفتند که «ما هم امین ملت هستیم و باید موضوعات جلسه مشترک دولت و مجلس در جلسه غیرعلنی به دیگر نمایندگان گفته شود.»

محمدحسن ابوترابی فرد، نایب رییس مجلس نیز در پاسخ به این تذکرات گفت که فعلا این جلسات در حد گفت‌وگو و اظهار نظراست و با توجه به نظر رییس مجلس قرار شده تنها روسای کمیسیون‌های تخصصی اقتصادی مرتبط از سوی مجلس در این جلسات حاضر باشند.

خبر برگزاری جلسات مشترک دولت و مجلس از سه‌‌شنبه شب هفته گذشته (شب قبل از حضور احمدی‌نژاد در جلسه علنی مجلس)، در حالی چهار روز بعد از سوی یکی از خبرگزاری‌های داخلی علنی شد که به گفته یکی از نمایندگان به نقل از علی لاریجانی قرار بود رسانه‌ای نشود. این جلسات که با حضور سران دو قوه، وزرای دولت و روسای کمیسیون‌های مجلس با موضوع مسائل اقتصادی و به ویژه اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها، پشت درهای بسته و البته در سکوت خبری برگزار می‌شود. از آنجا که بدون اطلاع بسیاری از نمایندگان مجلس بود، زمینه نارضایتی در مجلس را فراهم کرد.

فازدوم‌ هدفمندی محور جلسات‌ مجلس ‌و ‌دولت

صبح روز گذشته محمدحسن ابوترابی فرد، نایب رییس اول مجلس که در غیاب لاریجانی ریاست جلسه علنی را بر عهده داشت در نطق پیش از دستورش با اشاره به جلسات مداوم نمایندگان دولت و مجلس در روزهای اخیر محور این جلسات را اجرای مرحله دوم هدفمندسازی و بودجه سال ۹۲ اعلام کرد.

وی با اشاره به ضرورت تعامل میان قوا با توجه به تحریم‌ها تصریح کرد: با توجه به دیدگاه‌های ریاست‌جمهور در ارتباط با اجرای مرحله دوم قانون هدفمندسازی یارانه‌ها و بودجه سال ۹۲ روسای‌جمهور و مجلس به این نتیجه رسیدند که جلسات با جدیت بیشتر و با حضور روسای کمیسیون‌های اقتصادی مجلس تداوم یابد.

ابوترابی گفت: بررسی شرایط کنونی اقتصادی کشور به لحاظ شرایط خاص تحریم‌ها، اشتراک نظر دستگاه‌های اقتصادی بر اولویت مهار تورم در شرایط فعلی با در نظر گرفتن افزایش نرخ تورم و کاهش قدرت خرید خانوارها و برخی معضلات و مشکلاتی که برای بنگاه‌های اقتصادی به وجود آمده از جمله محورهای این دیدارها بود تا به راهکار صحیح برای حل آن دست یابیم.

وی با اشاره به گفت‌وگوهای طولانی بین دولت و مجلس و نشست چهار ساعته دیروز با مسوولان و کارشناسان دولت، بر ضرورت انتخاب مسیر و راهی که جامعه را در این هدف والا پیش ببرد، تاکید کرد.

انتقاد از شرکت ندادن همه

پایان نطق ابوترابی فرد در صحن علنی مجلس، آغازی برای تذکرات و انتقادات نمایندگانی بود که در این جلسات قوا مشارکت داده نشده بودند.

جواد کریمی قدوسی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس‌ در تذکری آیین‌نامه‌ای با انتقاد از اینکه نمایندگان از محتوای نشست‌های مجلس و دولت از طریق رسانه‌ها مطلع می‌شوند و نه از رییس مجلس یا نواب او، گفت: جایگاه نمایندگان ایجاب می‌کند که گزارش دیدارها و نشست‌های مشترک دولت و مجلس به اطلاع و سمع نمایندگان برسد.

وی خطاب به ابوترابی فرد افزود: حق نمایندگان است که بدانند در نشست‌های مشترک شما و دولت در محضر رهبر معظم انقلاب چه گذشته؟ چه تعهداتی دادید؟ چه کسانی قرار شد در نشست‌های مشترک دولت و مجلس حضور یابند؟

قرار بود رسانه‌ای نشود

وی با اشاره به سخنان لاریجانی مبنی بر اینکه قصد داشتند این نشست‌ها رسانه‌ای نشود، تصریح کرد: این خبر پخش شده و ما برخی موضوعات را شنیده‌ایم که جای نگرانی دارد. وی افزود: شما برای آنکه یک‌ساعت جلسه را اضافه‌تر ادامه دهید، از نمایندگان رای می‌گیرید؛ ولی چطور در این جلسات افرادی شرکت می‌کنند که ما هیچ اطلاعی نداریم و باید از روزنامه‌ها یا رسانه‌ها، از آن باخبر شویم.

انتقاد شدید قاضی پور

نادر قاضی پور، نماینده ارومیه نیز در تذکری گفت: اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها ابتدا باید در صحن علنی مجلس بیاید تا پلکانی و با در نظر گرفتن وضعیت قشر آسیب‌پذیر اجرایی شود.

وی افزود: به هیچ وجه اجازه نخواهیم داد قیمت بنزین یک شبه به ۲۰۰۰ یا ۲۵۰۰ تومان تغییر یابد.

در جلسه غیرعلنی به ما هم بگویید

علی محمد بزرگواری، نماینده کهکیلویه و بهمئی نیز در تذکری آیین‌نامه‌ای گفت: ما هم امین ملت هستیم و مسائل امنیتی اقتضا نمی‌کند که جلسات رییس دولت با رییس مجلس و روسای کمیسیون برگزار شده و حرف‌های زده شده در جلسه علنی گفته شود و باید در جلسه غیرعلنی به نمایندگان ملت به عنوان امین ملت گفته شود.

همه خواهان شرکت در جلسات هستند

جلیل جعفری عضو کمیسیون انرژی مجلس هم با اعتراض نسبت به عدم شرکت نمایندگان در جلسه مشترک دولت و مجلس افزود: بدون شک تمامی نمایندگان خواهان شرکت در جلسه مشترک مجلس و دولت هستند.

وی گفت: جای این سوال باقی است که تاکنون در کدام جلسات مجلس، دولت شرکت می‌کند؟ آیا منظور از مجلس تنها آقای ابوترابی و چند نفر دیگر است یا اینکه شامل دیگر نمایندگان نیز می‌شود؟

نماینده خلخال افزود: این روش درستی در اداره مجلس نیست و تبعیض بسیاری بین نمایندگان است.

جلسات فعلا در حد گفت‌وگو است

محمدحسن ابوترابی فرد نایب رییس مجلس نیز در در پاسخ به این تذکرات، گفت: فعلا این جلسات در حد گفت‌و‌گوها و نظرات بوده است و اگر بنا بر تصمیم باشد به این تذکر عمل می‌شود.

وی افزود: در این جلسه رییس‌جمهور و برخی از وزرای اقتصادی حضور دارند از مجلس نیز متناسب با آن روسای کمیسیون‌های اقتصادی، برنامه و بودجه، عمران، کشاورزی، اجتماعی، بهداشت و درمان حضور دارند.

ابوترابی فرد ادامه داد: اگر راه بهتری به ذهن نمایندگان می‌رسد بدون شک ما استقبال خواهیم کرد. ولی با توجه به نظر رییس مجلس قرار شد که متناسب با وزرایی که حضور دارند روسای کمیسیون‌های تخصصی اقتصادی مرتبط نیز از سوی مجلس حاضر باشند.

وی تصریح کرد: هیچ تصمیمی در جلسه مشترک دولت و مجلس درخصوص مجلس اتخاذ نمی‌شود و طبیعی است که آنچه در مجلس تصمیم می‌گیریم موضوعاتی است که در کمیسیون‌های تخصصی مرتبط و نهایتا در صحن علنی مجلس باید به تصویب برسد.

وی همچنین گفت: روسای کمیسیون‌های تخصصی که در نشست‌های مشترک با دولت شرکت می‌کنند، نمایندگان را در جریان موضوعات خواهند گذاشت.

نایب رییس مجلس همچنین افزایش قیمت پلکانی در اجرای فاز دوم هدفمندی را قابل قبول دانست و گفت: ضروری است در همین چارچوب افزایش قیمت انجام گیرد.

مصباحی‌مقدم: دولت به دنبال بهره‌برداری سیاسی است

از سوی دیگر غلامرضا مصباحی‌مقدم، رییس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه اجرای مرحله دوم هدفمندکردن یارانه‌ها هیچ لطفی برای مردم ندارد، گفت: اثرات تورمی توزیع یارانه نقدی بیش از این، سرسام آور است و این طور که به نظر می‌آید دولت در پایان دوره خود با طرح این مسائل و اجرای فاز دوم هدفمندی به دنبال بهره‌برداری سیاسی است.

وی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر، افزود: احمدی‌نژاد می‌گوید ما می‌خواهیم به شما پول بدهیم و در جیب شما پول بگذاریم که باید گفت دولت ابتدا می‌خواهد با افزایش قیمت حامل‌های انرژی پول را از جیب مردم بردارد.