حداد عادل: 60 درصد آرا متعلق به ماست

عکس: خبرگزاری مهر

ولایتی: نامزد نهایی ائتلاف ۱+۲ با معرفی کابینه می‌آید

دنیای اقتصاد- در حالی که علی اکبر ولایتی، عضو ائتلاف ۱+۲ برای انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم اعلام کرده که نامزد نهایی این ائتلاف در هنگام اعلام کاندیداتوری، کابینه خود را هم به مردم معرفی می‌کند؛ غلامعلی حدادعادل دیگر عضو این ائتلاف می‌گوید که بر اساس نتیجه نظرسنجی‌های انجام گرفته «اعضای این ائتلاف (شامل ولایتی، حداد عادل و قالیباف) حدود ۶۰ درصد آرای انتخابات ریاست‌جمهوری را خواهند داشت.» این محکم‌ترین اظهار نظرهای اعضای ائتلاف سه نفره اصولگرایان از زمان تشکیلش در حدود یک ماه قبل است که پیش‌تر دیدارهایی را هم با آیت‌الله مهدوی کنی و مصباح یزدی و همچنین حبیب‌‌الله عسگراولادی پیرامون وحدت در انتخابات داشته اند. ائتلاف این ۳ تن با وجود اینکه مورد استقبال عده ای از اصولگرایان قرار گرفته، مخالفت‌هایی را هم در جریان اصولگرایی در پی داشت؛ به طوری که قاسم روانبخش، عضو جبهه پایداری گفته است که تشکیل گروهی ﻣﻮﺳﻮم ﺑﻪ ١+٢ ﻧﻤﯽ ﺗﻮاﻧﺪ ﻣﺜﻤﺮﺛﻤﺮ ﺑﺎﺷﺪ و در ﮐﻞ ﺑﺎ ﺣﻀﻮر ﭼﻨﯿﻦ گروهی در ﺻﺤﻨﻪ ﺳﯿﺎﺳﺖ ﻣﻮاﻓﻖ ﻧﯿﺴﺘﻢ. همچنین رﺋﻮﻓﯿﺎن، عضو جبهه ایستادگی در ﺧﺼﻮص این اﺋﺘﻼف گفته بود که اﯾﻦ اﺋﺘﻼف ﻓﺎﻗﺪ ﭘﺸﺘﻮاﻧﻪ ﻣﻨﻄﻘﯽ و ﻣﺮدﻣﯽ و ﺣﺘﯽ ﺳﯿﺎﺳﯽ اﺳﺖ؛ چراکه شخصیت‌هایی ﮐﻪ در اﯾﻦ اﺋﺘﻼف ﻗﺮاردارﻧﺪ ﻣﻮاﺿﻊ ﯾﮑﺴﺎﻧﯽ ﺑﺎ هم ﻧﺪاﺷﺘﻪ‌اﻧﺪ، ﺑﻠﮑﻪ در ﺑﻌﻀﯽ از ﻣﻮارد در ﺗﻘﺎﺑﻞ و ﺗﻌﺎرض ﺑﻮده‌اﻧﺪ. کمال سجادی، سخنگوی جبهه پیروان خط امام و رهبری (نزدیک به علی لاریجانی) نیز درباره ائتلاف ۱+۲ گفته است که «ما این شکل از ائتلاف را ناقص می‌دانیم چراکه اگر فقط به آنها بها دهیم یعنی بقیه اصولگرایان نباشند.» محسن رضایی هم که یکی از نامزدهای احتمالی انتخابات است می‌گوید که «ائتلاف ۱+۲ بر اساس منطق نیست.»

در چنین شرایطی و در حالی که صادق‌زیبا‌کلام، تحلیلگر مسائل سیاسی معتقد است علی‌اکبر‌ولایتی، شانس اول خروجی به عنوان کاندیدای نهایی از این ائتلاف است، وی در خصوص برنامه خود برای ورود به انتخابات ریاست‌جمهوری تصریح کرد: ما با دو نفر دیگر از دوستانمان یعنی آقایان محمدباقر قالیباف و غلامعلی حداد عادل قراری گذاشته ایم که به اتفاق هم در جهت وحدت اصولگرایان تلاش کنیم.

به گزارش خبرگزاری مهر، ولایتی خاطرنشان کرد: بر این اساس قرار ما بر این است که در نهایت یک نفر از بین ما انتخاب و کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری ۹۲ شود و دو نفر دیگر از او حمایت کنند. عضو ائتلاف سه گانه افزود: در نهایت هر کس که انتخاب شود در هنگام اعلام کاندیداتوری تیم و کابینه خود را برای تصدی پست ریاست‌جمهوری به مردم معرفی خواهد کرد. ولایتی که با شبکه تلویزیونی «المیادین» گفت‌وگو می‌کرد، افزود: این یک پدیده جدید و مهم است که امیدواریم در نهایت به نفع کشور باشد و امیدواریم با این روند انتخابات خوبی داشته باشیم.

حداد عادل: گفتیم خودمان قضیه را حل کنیم

اما غلامعلی حداد عادل، از در دیگری وارد شده است و با بیان اینکه احساس می‌کنیم که با توافق سه نفره توده مردم متدین را تا حدی خوشحال کرده‌ایم، می‌گوید: با شکل گرفتن این ساز و کار، عقلا و دلسوزان انقلاب نیز آرامشی پیدا می‌کنند و ما هم امیدواریم بتوانیم الگوی جدیدی از تعامل در عرصه سیاست به جامعه عرضه کنیم.

حدادعادل در سومین گردهمایی بزرگ حقوقدانان بسیجی سراسر کشور با اشاره به شکل گیری ائتلاف ۱+۲ تصریح کرد: انتخابات ریاست‌جمهوری با انتخابات مجلس متفاوت است، در این انتخابات شخص محور است، ما با تجربه‌ای که داشتیم، گفتیم چرا جریانات تصمیم‌گیری کنند؛ ما خودمان شاید راحت‌تر بتوانیم قضیه را حل کنیم.

نظرسنجی کرده‌ایم

عضو ائتلاف۱+۲ اصولگرایان ادامه داد: از دو سه ماه پیش وقتی در نظرسنجی‌ها معلوم شد که نزدیک به ۶۰ درصد آرا برای این ۳ نفر است، گفتیم یکبار هم برای خدا بیاییم دور هم بنشینیم و با هم وحدت کنیم. فعلا دو سه ماهی است که حول این محور با هم گفت‌وگو می‌کنیم. امیدواریم این تجربه ناموفق نباشد و یک ساز و کاری پیدا کنیم تا بتوان از این ائتلاف به وحدت رسید.

وی در پاسخ به این سوال که چه دستگاه‌هایی نظرسنجی در مورد شما، آقای قالیباف و ولایتی انجام داده‌اند؟ گفت: نتیجه نظرسنجی‌های انجام گرفته این است که من، آقای قالیباف و ولایتی حدود ۶۰ درصد رای انتخابات آینده را خواهیم داشت، اما این که چه دستگاه‌هایی این نظرسنجی را انجام داده‌اند، الان پاسخ نمی‌دهم.

درب ائتلاف ۱+۲ بسته نیست

حدادعادل در عین حال خاطرنشان کرد: همانطور که قبلا گفته شد درب ائتلاف بسته نیست، اگر فرد دیگری در نظرسنجی‌ اصولگرایان رای قابل توجه داشته باشد، چه اشکالی دارد که اضافه شود؟ نامزدی انتخابات ریاست‌جمهوری ارث پدر کسی نیست. این اضلاع ۱+۲ را نیز ما درست نکردیم، رسانه‌ها درست کردند.

استقبال مرتضی نبوی از ۱+۲

در همین حال، مرتضی نبوی، عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسین تصریح کرد: توافق اصولگرایان می‌تواند جلوی شکسته شدن و تفرقه‌ها را بگیرد. مرتضی نبوی در گفت‌وگو با ایسنا، در ارزیابی خود از ائتلاف ۱+۲ اظهار کرد: به نظرم الگوی همکاری خوبی است؛ چرا که سه نفر به این نتیجه رسیده‌اند که با هم قراری داشته و طبق هر فرمولی اگر یکی از آنها کاندیدا شد مابقی از وی حمایت کنند. این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر اینکه این ائتلاف الگوی خوبی بوده و قابل توسعه هم است، خاطرنشان کرد: در نتیجه هر تعدادی از نیروهای اصولگرا بتوانند طبق قاعده‌ای با یکدیگر توافق داشته باشند و با همکاری یکی از میان آنها کاندیدا شود و سایرین از وی حمایت کنند، ضمن داشتن خواصی، می‌تواند جلوی شکسته شدن آرا را بگیرد.

محسن رضایی: منطق ندارد

اما محسن رضایی در جمع مردم ورامین در پاسخ به سوالی در مورد شرکت یا عدم شرکت در انتخابات گفت: رایزنی‌های من با نخبگان و خواص انجام شده است و در حال رایزنی با توده مردم هستم؛ اگر مردم بخواهند می‌آیم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام سپس در پاسخ به اینکه «آیا به ائتلاف ۱+۲ می‌پیوندد یا خیر» گفت: با این ساز و کار خیر؛ ائتلاف باید بر اساس یک منطق باشد، یک تعداد ۳۰۰ یا ۴۰۰ نفری از نخبگان بنشینند برنامه‌های افراد را ببینند و نمره دهند، اینکه ۲ یا ۳ نفر رای دهند، منطقی نیست.