مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی از پایش محیط کسب و کار در زمستان ۱۳۹۰ اعلام کرد: میانگین وزنی ارزیابی مولفه‌های محیط کسب و کار در زمستان ۱۳۹۰، ۴۹/۵ از ۱۰ (که ۱۰ نماینده بدترین ارزیابی است) بوده که تقریبا در وضعیت مشابه با پاییز ۱۳۹۰ (با میانگین ۵۱/۵ ) قرار داشته است. به گزارش روابط عمومی مرکز پژوهش‌های مجلس، این گزارش که با نظرسنجی از ۲۰۹ تشکل اقتصادی سراسر کشور درباره ۲۲ مولفه ملی محیط کسب و کار تهیه شده می‌نویسد: مقایسه این گزارش با نتایج مشابه سال قبل نشان می‌دهد در سال‌‌های ۱۳۸۹ و ۱۳۹۰ ارزیابی کل تشکل‌های مشارکت‌کننده از محیط کسب و کار ایران در فصل‌های پایانی هر سال نسبت به فصل‌های اولیه سال به تدریج بهتر می‌شود. همچنین ارزیابی کل تشکل‌های اقتصادی مشارکت‌کننده در این پیمایش‌ها از محیط کسب و کار ایران در پاییز و زمستان ۱۳۹۰ نسبت به فصول مشابه سال قبل به شکل قابل ملاحظه‌ای بدتر بوده است.

بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، این ارزیابی نشان می‌دهد از نظر تشکل‌های اقتصادی مشارکت‌کننده در تهیه این گزارش، مجموعا ارزیابی ۲۲ مولفه ملی محیط ‌کسب و کار در ایران طی زمستان ۱۳۹۰ همچنان در وضعیت زیر متوسط (بالاتر از ۵ و نزدیک‌تر به بدترین ارزیابی) قرار داشته است. در این مطالعه به ترتیب سه مولفه «مشکل دریافت تسهیلات از بانک‌ها»، «بی‌ثباتی در قیمت مواد اولیه» و «اعمال تحریم‌های بین‌المللی علیه کشورمان» مولفه‌هایی واجد بیشترین ارزیابی منفی بوده‌اند. همچنین مولفه‌های «ضعف زیرساخت‌های تامین برق»، «ضعف نظام توزیع و مشکلات رساندن محصول به دست مصرف‌کننده» و «ضعف زیرساخت‌های حمل و نقل» بهترین مولفه‌های ملی محیط کسب و کار در زمستان ۱۳۹۰ ارزیابی شده‌اند.

در بخشی از این گزارش، نظر تشکل‌های

مشارکت‌کننده در تهیه این گزارش درباره تحول اقتصادی خاص دوره زمانی تهیه این تحقیق در زمستان ۱۳۹۰ در خصوص اثر افزایش نرخ ارز بر قیمت تمام شده محصولات (کالا یا خدمات) تشکل‌های مشارکت‌کننده در این گزارش، ارائه و تحلیل شده است. به نوشته مرکز پژوهش‌های مجلس «علاوه بر «میزان ارزبری» و «سهم هزینه‌های ارزی در قیمت تمام شده» محصول یک واحد تولیدی، نوسانات ارزی و آشفتگی نرخ ارز

می‌تواند به شکل القایی قیمت سایر بازارها را تحت تاثیر قرار داده و قیمت تمام شده محصولات را افزایش دهد. از آشفتگی در نرخ دستمزدها در بازار کار به دلایل روانی گرفته تا به هم خوردن تعادل عرضه و تقاضا و نتیجتا تغییر قیمت‌ها در بازار مواد اولیه، هدف از طرح این پرسش در ضمن نظرخواهی زمستان ۱۳۹۰، ارزیابی این تاثیرات بر قیمت تمام شده محصولات بوده است.» روابط عمومی مرکز پژوهش‌ها می‌افزاید: مولفه‌های ملی محیط کسب و کار در هر جامعه، مجموعه عواملی‌اند که به طور مشترک بر اداره و عملکرد همه بنگاه‌ها در جامعه مورد مطالعه اثر می‌گذارند، اما تقریبا خارج از کنترل مدیران بنگاه‌ها عمل می‌کنند.

این گزارش، هفتمین گزارش فصلی مستمر است که بر اساس «احساس سنجی» تشکل‌های اقتصادی در سراسر کشور تهیه می‌شود؛ هرچند انتشار عمومی آن با تاخیری نسبتا زیاد صورت گرفته است.