روس‌ها در مذاکره ایران با آمریکا بهانه‌جویی خواهند کرد

روزنامه ابتکار در شماره دیروز خود مصاحبه‌ای با محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام انجام داد و به نقل از وی نوشت: اگر سند چشم‌انداز به درستی اجرا می‌شد، کشور تحریم نمی‌شد و یکی از عوامل اصلی تحریم ضعف در اجرای این سند بوده است. رضایی با اشاره به مذاکرات هسته‌ای با قدرت‌های جهانی گفت: در دوره حضور آقای لاریجانی در شورای عالی امنیت ملی ایران با آقای سولانا به توافقات خوبی رسیدیم؛ اما به آنها عمل نشد. در مذاکرات اخیر در بغداد یک فرصت طلایی از دست رفت و تیم مذاکره‌کننده ایران نتوانست یک بازی برد-برد را مدیریت کند. به طور قطع مسوولان وقت مقصر بودند. البته دولت مدعی است که آزادی عمل نداشته است؛ ولی اثبات این مساله ساده نیست. وی افزود: هنوز هم دیر نشده است. اما باید تیم مذاکره‌کننده و تیم سیاست خارجی قوی‌ترین دیپلمات‌های کشور باشند و آنها را در این راستا سازماندهی و فعال کنیم.

رضایی در پاسخ به سوالی درباره گمانه‌زنی‌های رسانه‌های آمریکایی و اروپایی درباره مذاکره مستقیم ایران و آمریکا هم تصریح کرد: مسوولان کشور این خبر را تکذیب کرده‌اند. بعید می‌دانم خبرهای منتشر شده واقعیت داشته باشد. این فضا سازی به ضرر ایران تمام شد... البته مذاکره باید با کسانی باشد که تحریم‌ها را علیه ایران اعمال کرده‌اند. آمریکا هم موثر بوده، شروع‌کننده بوده ولی پایان بخش نیست... کشورهای ۱+۵ محور همه گفت‌وگوها و حتی قطعنامه‌های شورای امنیت بوده‌‌اند. از این رو برای ایران فایده‌ای ندارد که تنها با یکی از کشورهای عضو ۱+۵ به توافقی برسد. چرا که اگر خارج از ۱+۵ ایران با آمریکا یا هرکدام از اعضا توافقی بکند در صورت ارائه در شورای امنیت قطعا روسیه یا چین وتو می‌کنند و بی‌نتیجه می‌شود.

رضایی در واکنش به اعلام موافقت روسیه با مذاکره مستقیم ایران و آمریکا نیز تصریح کرد: قطعا این‌طور گفته‌ها حرف‌های سیاسی است پشتوانه‌ای ندارد. به محض اینکه مذاکره میان ایران و آمریکا شروع شود، خود همین روس‌ها شروع به ایجاد مشکل و بهانه‌جویی می‌کنند. از این رو دروازه ورود ما به بازسازی روابط بین‌الملل ۱+۵ باید باشد و من راه دیگری نمی‌بینم.