پایان همایش «پایداری» بدون معرفی کاندیدا

حسینیان: ۸۰ درصد آرا متعلق به جبهه پایداری است

باقری لنکرانی: با سعید جلیلی مذاکره کرده‌ایم

دنیای اقتصاد- جبهه پایداری با برگزاری همایش تازه‌ای نشان داد که از «پای کارترین» جریان‌های سیاسی برای انتخابات ریاست‌جمهوری آینده است. با آنکه بسیاری منتظر بودند این جبهه در همایش پنج‌شنبه خود نام نامزد برگزیده‌اش را اعلام کند، اما اعضای این جبهه با طفره رفتن از این موضوع تاکید کردند که موضوع همایش «گفتمانی» بوده و نه تعیین نامزد انتخاباتی. در این باره حجت‌الاسلام روانبخش گفته است که جبهه پایداری کاندیدای نهایی خود را در اسفندماه معرفی خواهد کرد. سخنرانان همایش «۳۴ سال پایداری در مقابل فتنه و انحراف» همچنان بر قرائت خاص خود از فضای سیاسی و اصولگرایی تاکید کردند و به این ترتیب سعی کردند وجوه متفاوت دیدگاه‌هایشان را با دیگر اصولگرایان به سمع و نظر حاضران در این نشست برسانند.

جبهه پایداری پیش از این نیز در اوایل دی ماه و در آستانه ۹ دی همایشی با سخنرانی آیت الله مصباح یزدی برگزار کرد که در آن همایش نیز همه چیز در حد گمانه‌زنی‌هایی درباره چهره‌های احتمالی مدنظر پایداری برای انتخابات آینده محدود شد. با این حال از سعید جلیلی، غلامعلی حداد عادل، پرویز فتاح و کامران باقری لنکرانی به عنوان گزینه‌های مطرح پایداری برای انتخابات ریاست‌جمهوری یاد می‌شود. در همین راستا روح الله حسینیان از اعضای شاخص این جبهه گفته است ۸۰ درصد آرای انتخاباتی متعلق به جبهه پایداری خواهد بود. جالب آنکه پیش‌تر هم غلامعلی حداد‌عادل ادعا کرده‌بود که «براساس‌نظرسنجی‌ها» ائتلاف او، علی‌اکبر ولایتی و محمد‌باقر قالیباف حائز ۶۰ درصد آرای انتخابات ریاست‌جمهوری خواهد بود.

در همایش پنج شنبه جبهه پایداری که حامیان این جبهه از آن به عنوان نشست سیاسی-گفتمانی یاد می‌کنند، آیت‌الله سید احمد علم الهدی امام جمعه مشهد، حجت الاسلام آقاتهرانی دبیرکل جبهه پایداری، کامران باقری لنکرانی سخنگو و صادق محصولی عضو شورای مرکزی این جبهه سخنرانی کردند. محتوای سخنان و مصاحبه‌های حاشیه‌ای اعضای جبهه پایداری بیانگر این موضوع بود که این جبهه همچنان بر مدار ناب گرایی در اصولگرایی حرکت می‌کنند چنانکه حتی تاکید کرده‌اند ویژگی‌های نامزد مورد علاقه شان در ائتلاف موسوم به ۱+۲ نیز یافت نمی‌شود. افزون بر اینها، خط کشی با ساکتین فتنه نیز از مهم‌ترین محورهای همایش جبهه پایداری به شمار می‌رفت.

محصولی: آقا فرمودند

حرف در گوشی نداریم

به گزارش خبرگزاری فارس، در این همایش، صادق محصولی با بیان اینکه برخی از شعارهایی که از سوی نامزدها مطرح می‌شود در آن موضوع مقاومت و پایداری وجود نداشته و در جهت جذب قشر خاکستری جامعه است، گفت: بسیاری از این شعارها برای به قدرت رسیدن بیان می‌شود.

وزیر دولت نهم اضافه کرد: وقتی کسانی که در فتنه‌های گذشته سکوت کرده و مردود شده‌اند، به‌به و چه‌چه می‌کنند و کسانی که در سخنرانی‌های خود می‌گویند ما نباید در سیاست خارجی کاری کنیم که به کشور هزینه وارد شود یا شعارهای خود را توسعه مدنی، رفاه و دولت قانون عنوان می‌کنند، ما باید ببینیم تکلیف چیست.

وی به انتخابات مجلس نهم اشاره کرد و اظهار کرد: برخی می‌گفتند نظر آقا لیست واحد است در صورتی که ایشان بارها فرمودند حرف در گوشی نداریم. ایشان فرمودند انتخابات رقابتی.

آقاتهرانی: برخی کارهای مجلس

دل رهبری را به درد آورد

همچنین دبیر کل جبهه پایداری در سخنان خود در این همایش گفت: عده‌ای تلاش کردند در رابطه با انتخابات مجلس برخی را برای انتخابات ریاست‌جمهوری تطهیر کنند و الان خودشان گیر کرده‌اند؛ چرا که نتیجه‌اش مجلسی شد که برخی از اقدامات و کارهایش دل رهبری را به درد آورد، ضمن اینکه ما تلاش‌های مجلس را نادیده نمی‌گیریم.

مرتضی آقاتهرانی ادامه داد: نوک حملات جدی رسانه‌های بیگانه به مقام معظم رهبری است و هرگز به سمت احمدی‌نژاد و لاریجانی نبوده و حتی پس از یکشنبه سیاه مجلس، رسانه‌‌های بیگانه توهین به حضرت آقا را برای خود جایز دانستند و به صورت مداوم مقام ولایت را هدف گرفتند.

برخی می‌گویند باید سردار بیاوریم که این غلط است

دبیر کل جبهه پایداری یادآور شد: برخی در داخل می‌گویند باید افرادی را که صفت سردار بودن را یدک می‌کشند بیاوریم، این چه کاری است این اقدامات غلط است. وی با تاکید بر اینکه ما در راه ولایت سردار نمی‌خواهیم؛ بلکه نیاز به سرباز داریم، خاطرنشان کرد: نگاه کنید که سرداران در دوران حضرت علی(ع) و امام حسن(ع) چه کار کردند و امثال ابن‌عباس‌ها که برای صلح رفتند همان‌جا ماندند.

علم الهدی: فتنه از بین نمی‌رود

در این همایش آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی نیز گفت: در فتنه و انحراف یک هدف مشترک وجود دارد و آن اینکه تجلی‌گاه مقام ولایت و رهبری را از حوزه قدرت بیرون کنند. وقتی فتنه به وجود می‌آید از بین نمی‌رود؛ اگر هم سرکوب شود در درون جامعه زاد و ولد می‌کند.

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: وقتی یک مرجع تقلید ریزش می‌کند، ریزش مامور و نخست‌وزیر امام و کارگزار نظام در خدمت امام چیز بعیدی نیست؛ با هیچ مدرک و معیاری نمی‌توان افراد را ملاک حق و باطل قرار داد.

لنکرانی: چمران جزو گزینه‌های نهایی قرار نگرفت

در حاشیه همایش، سخنگوی جبهه پایداری درباره ائتلاف جبهه پایداری با دولت در انتخابات آتی گفت: جبهه پایداری در انتخابات به بحث آرمان‌گرایی توجه دارد البته شاخصه‌های سلبی هم وجود دارد. کامران باقری لنکرانی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های سلبی جبهه پایداری این است که کسانی را که انتخاب می‌کند در شرایطی باشند که مورد سوء‌استفاده جریان فتنه و انحرافی قرار نگیرند و طبیعتا بعضی از کاندیداهایی که در حال حاضر مطرح‌اند این نگرانی درباره آنها وجود دارد که مورد سوء استفاده ابزاری جریان‌هایی که با انقلاب زاویه دارند قرار بگیرند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا جبهه پایداری با سعید جلیلی رایزنی انجام داده یا خیر اظهار کرد: با جلیلی در این باره صحبت کرده‌ایم و در حال مذاکره با وی هستیم. لنکرانی همچنین در پاسخ به سوال درباره مطرح شدن مهدی چمران در این جبهه خاطرنشان کرد: نامزدی چمران در جبهه پایداری بررسی شد، اما وی جزو گزینه‌های نهایی قرار نگرفت.

حسینیان: کاندیدای جوان می‌خواهیم که در ۱+۲ نیست

روح الله حسینان عضو ارشد جبهه پایداری هم در حاشیه همایش گفت که امیدواریم جبهه پایداری ۸۰ درصد از آرای انتخابات را داشته باشد.

روح‌الله حسینیان در گفت‌وگو با ایسنا، در مورد میزان احتمال ائتلاف جبهه پایداری با ۱+۲ گفت: یکی از مهم‌ترین اصول جبهه پایداری برای کاندیدای مورد نظر خود جوان بودن رییس‌جمهور آینده است از این رو با توجه به این ویژگی گزینه‌های این جبهه با ائتلاف ۱+۲ خیلی انطباق نخواهد داشت. حسینیان همچنین توضیح داد که داشتن شرایطی همچون ساده‌زیستی، مردمی‌بودن، پرتوان و پرکاری در کنار ویژگی اصلی جوان بودن از جمله معیارهای جبهه پایداری برای انتخابات ریاست‌جمهوری آینده است.