ساک‌های زائران ایرانی در عتبات توسط سگ‌ها تفتیش می‌شود

ساک‌های تمام زائران ایرانی به عتبات عالیات در فرودگاه نجف و بغداد توسط سگ‌های آموزش دیده تفتیش می‌شود. به گزارش خبرگزاری فارس، روزانه بیش از ۳هزار زائر ایرانی از طریق سازمان حج و زیارت و هزاران زائر دیگر به صورت انفرادی از طریق زمینی و هوایی به عتبات عالیات اعزام می‌شوند.

امنیت فرودگاه نجف توسط انگلیسی‌ها و فرودگاه بغداد توسط آمریکایی‌ها تامین می‌شود. انگلیس تعدادی بنگلادشی، نپالی و غیره را استخدام کرده تا کار کنترل و تفتیش افرادی که وارد فرودگاه می‌شوند را انجام دهند.

همچنین هنگامی که زائران ایرانی قصد خروج از عراق را دارند و برای سوار شدن به هواپیما وارد فرودگاه می‌شوند، در ابتدای ورود ماموران از آنها می‌خواهند که خودروهای خود را خاموش کرده، سپس سگ آموزش دیده‌ خودروی آنها را کنترل می‌کنند.

در مرحله بعد ماموران ساک‌های زائران ایرانی را گرفته و در مکانی که دور تا دور آن را دیوارهای بتنی بلندی احاطه کرده، قرار داده و سگ‌های آموزش دیده را می‌آورند تا وسایل زائران را تفتیش کنند. بسیاری از زائران ایرانی با دیدن این سگ‌ها به شدت دچار ترس و وحشت می‌شوند.

هنگامی که زائران بعد از تفتیش وسایل‌شان توسط سگ‌ها وارد سالن‌های فرودگاه می‌شوند، از ابتدا ماموران شروع به کنترل پاسپورت‌‌های آنها می‌کنند و بعد ساک‌های دستی آنها که یک بار توسط سگ‌ها تفتیش شده دوباره توسط دستگاه و در مرحله آخر به صورت دستی تفتیش می‌شود. زائران ایرانی تا زمان سوار شدن به هواپیما به صورت پی‌درپی تفتیش می‌شوند.

گزارش خبرنگار فارس از عراق همچنین حاکی است: در فرودگاه نجف از زائران ایرانی انگشت‌نگاری نمی‌شود، ولی ماموران در هنگام ورود و خروج زائران از فرودگاه از آنها چهر‌ه‌نگاری می‌کنند. ماموران فرودگاه از زائران ایرانی که عینک‌های طبی بر چشم دارند، می‌خواهند که عینک‌ خود را برداشته تا بدون عینک از آنها چهره‌نگاری کنند.

ماموران هنگام چهره‌نگاری به زائران ایرانی می‌گویند، نترسید ما فقط می‌خواهیم از شما عکس‌بگیریم و قصد مزاحمت نداریم.

کنترل‌های پی در پی در فرودگاه‌های عراق باعث می‌شود، زائران ایرانی ساعت‌های طولانی معطل و سرگردان شوند. همچنین ساک‌های برخی از خانم‌ها هنگام ورود به عراق در فرودگاه توسط آقایان تفتیش می‌شود.

در همین رابطه حسین اکبری، رییس عتبات عالیات سازمان حج و زیارت کشور درباره تفتیش ساک‌های زائران ایرانی توسط سگ‌ها در فرودگاه عراق به خبرنگار اعزامی فارس به عراق، گفت: کار تفتیش ساک‌ها توسط سگ‌ها به این دلیل است که زائران به همراه خود مواد منفجره و مخدر نداشته باشند.

رییس عتبات عالیات سازمان حج و زیارت کشور ادامه داد: این سگ‌ها آموزش دیده هستند و به محض اینکه در ساکی مواد مخدر و منفجره وجود داشته باشد، تشخیص می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه این سگ‌ها در فرودگاه بغداد و نجف ساک‌ها را تفتیش می‌کنند، گفت: کسانی که امنیت فرودگاه را بر عهده دارند با بخش خصوصی قرارداد بسته و این شرکت‌ها سگ‌های آموزش دیده در اختیار آنها قرار می‌دهند.

وی تاکید کرد: این کار عجیب نیست و گفت: در تمام دنیا این کار متداول است و انجام می‌شود.

به گفته رییس عتبات عالیات سازمان حج و زیارت کشور، کار تفتیش وسایل مخصوص تمام کسانی است که وارد فرودگاه می‌شوند و فقط مخصوص زائران ایرانی نیست.

بر اساس این گزارش، زائران ایرانی از تفتیش مکرر ماموران بسیار خسته و سرد شده و ساعت‌های طولانی معطل می‌شوند. سوال اینجاست که آیا در ایران نیز وسایل افرادی که از عراق وارد می‌شوند به وسیله سگ‌ها تفتیش می‌‌شود؟ اطلاعات موجود حاکی است چنین اقدامی رخ نمی‌دهد.