مخالفت با نظارت بین‌المللی بر انتخابات

رییس ستاد انتخابات کشور با تاکید بر اینکه انتخابات در همه دوره‌ها سالم برگزار شده است، در خصوص تقاضای نظارت نهادهای بین‌المللی از سوی داوطلبانی که صلاحیت آنان از سوی شورای نگهبان رد شده است، اعلام کرد: نیازی به ناظر بین‌المللی نیست؛ چرا که ما چنین چیزی در قانون نداریم و چنین چیزی نه خواست ملت ایران است و نه دولتمردان و مسوولان کشور که با رای مردم انتخاب شده‌اند. به گزارش ایرنا، کامران دانشجو دیروز در گفت‌و‌گو با خبرنگاران همچنین توزیع بروشور و تراکت در زمان ثبت‌نام برخی داوطلبان را نیز خلاف قانون دانست و از نامزدها خواست که بر اعمال و رفتار هواداران و ستادهای خود نظارت کنند تا کار غیرقانونی صورت نگیرد. وی ابراز امیدواری کرد، نامزدهای انتخاباتی اجازه ندهند هوادارانشان کارهایی انجام دهند که برای مردم مزاحمت ایجاد کند و هوادارانشان را توجیه کنند که شان نظام را رعایت کرده و از مدار قانون خارج نشوند.

افزایش میزان تبلیغات رادیویی و تلویزیونی

دانشجو همچنین درباره تبلیغات رادیو و تلویزیونی نامزدها خاطرنشان کرد: کمیسیون ماده ۶۲ قانون انتخابات که به منظور بررسی تبلیغات انتخاباتی برای برخورداری یکسان نامزدها از امکانات دولتی تشکیل می‌شود، مصوب کرده که میزان تبلیغات رادیویی و تلویزیونی نامزدها نسبت به دوره گذشته به لحاظ مدت زمانی افزایش یابد. وی افزود: کمیسیون ماده ۶۲ قانون انتخابات در وزارت کشور تشکیل و مصوباتی نیز داشته که پس از نهایی شدن اعلام خواهد شد. دانشجو افزود: یکی از مصوبات این کمیسیون بحث مناظره دو به دوی نامزدها از صدا و سیما بود که در این کمیسیون تایید شده است. وی اعضای این کمیسیون را دادستان کل کشور، وزیر کشور، مدیر عامل صدا و سیما و یکی از اعضای شورای نگهبان یا نمایندگان آنها برشمرد و گفت: این کمیسیون برنامه رادیویی و تلویزیونی نامزدها را به تصویب می‌رساند.

تجمع باید با مجوز باشد

وی در پاسخ به سوالی در خصوص تجمع دیروز هواداران یکی از نامزدها در حین ثبت نام وی در مقابل وزارت کشور و این که آیا این تجمع قانونی بوده است، گفت:‌ این تجمع در صورتی که مجوز نداشته باشد، غیرقانونی است. رییس ستاد انتخابات کشور گفت: قاعده کلی و رویه همه داوطلبان این بود که برای ثبت نام به همراه برخی از نزدیکان خود به ستاد انتخابات می‌آمدند و تجمعی مقابل وزارت کشور انجام نمی‌شد. دانشجو افزود: تجمع باید با مجوز باشد تا امنیت آن برقرار و از ایجاد مزاحمت برای عموم مردم و ایجاد ترافیک جلوگیری شود. خبرنگاری در خصوص تعداد صندوق‌های سیار و ثابت انتخابات ریاست‌جمهوری از دانشجو سوال کرد که وی در پاسخ، با بیان این که حدود ۴۷ تا ۴۸‌هزار صندوق برای انتخابات ریاست‌جمهوری در نظر گرفته خواهد شد، گفت: پیش‌بینی می‌شود که بیش از ۱۵‌هزار شعبه اخذ رای سیار در کشور در نظر گرفته شود که البته هیات‌های اجرایی تا پایان وقت اداری امروز (یکشنبه) تعداد دقیق آن را به ستاد انتخابات کشور اعلام خواهند کرد. دانشجو افزود: البته مانند سنوات گذشته حدود ۳۲‌هزار شعبه ثابت اخذ رای خواهیم داشت. وی در عین حال یادآور شد: در حوزه‌هایی که انتخابات میان دوره‌ای مجلس شورای اسلامی و خبرگان برگزار می‌شود صندوق‌های مربوط به این انتخابات نیز در شعب وجود خواهد داشت.

توزیع تراکت تبلیغاتی کاری ناپسند است

رییس ستاد انتخابات کشور در پاسخ به اینکه توزیع تراکت تبلیغاتی برخی داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری در محوطه وزارت کشور قانونی است یا غیر قانونی به این جمله بسنده کرد که این اقدام کاری ناپسند است. دانشجو افزود: تبلیغات انتخابات براساس قانون از روز اول تا بیستم خرداد ماه باید انجام شود و اینکه چرا برخی‌ها قانون را نادیده می‌گیرند، مردم خودشان قضاوت خواهند کرد. وی تصریح کرد: دولت نهم شرایط را برای سخنرانی و ارائه مطالب و حرف‌های داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری در اماکن فرهنگی و غیره فراهم کرده و تسهیلات مورد نیاز را نیز تدارک دیده است. وی تاکید کرد: برخی در جریان ثبت نام یک کاندیدا در بیرون از وزارت و خود کاندیدا و ستاد تبلیغاتی او باید پاسخگو باشند.

کارهای سلیقه‌ای و جناحی در هیات‌های اجرایی جا ندارد

رییس ستاد انتخابات کشور در پاسخ به سوالی در خصوص رعایت بی طرفی در انتخابات از سوی هیات‌های اجرایی نیز گفت، مبنای کار هیات‌های اجرایی رعایت بی طرفی است و کارهای سلیقه‌ای و جناحی در این هیات‌ها جایی ندارد. خبرنگاری از دانشجو پرسید: رییس میز احزاب خانه احزاب ایران اعلام کرده که به دنبال رایزنی با هیات مرکزی نظارت بر انتخابات است تا از این طریق بر انتخابات نظارت داشته باشند. دانشجو پاسخ داد: هیات بازرسی بر انتخابات، مستقل از ستاد انتخابات کشور عمل می‌کند و این هیات گزارش خود را در خصوص تخلف‌ها به طور مستقیم به وزیر کشور ارائه می‌کند. رییس ستاد انتخابات کشور تاکید کرد که در دوره انتخابات مجلس هشتم، هیات بازرسی انتخابات سهمیه‌ای به میز احزاب برای بازرسی در انتخابات نداده بود. دانشجو افزود: احزاب می‌توانند برای نشاط بخشیدن هرچه بیشتر به انتخابات با ستاد انتخابات و هیات بازرسی انتخابات همکاری داشته باشند. وی اضافه کرد: بنای ستاد انتخابات کشور، تعامل با میز احزاب است و امکانات لازم را در اختیار آنان قرار خواهد داد.