تعیین ضرب الاجل برای مذاکرات ایران و آمریکا

منابع صهیونیست: آمریکا تا مهرماه با ایران مذاکره می‌کند

دنیای اقتصاد- منابع صهیونیست گزارش داده‌اند که آمریکا ماه اکتبر (مهر ماه) را به‌عنوان ضرب‌الاجل نخستین دور مذاکرات با ایران، تعیین کرده است.

به گزارش ایلنا به نقل از روزنامه‌ هاآرتص، مقام‌های صهیونیست چند روز گذشته گزارشی طبقه‌بندی شده درباره دیدار مقام‌های ارشد اروپایی و دنیس راس، نماینده ویژه آمریکا در امور مربوط به ایران دریافت کرده‌اند.

در این گزارش به نقل از راس آمده است که آمریکا پاییز سال جاری و احتمالا ماه اکتبر را برای نتیجه‌گیری درباره نخستین دور مذاکرات با ایران تعیین کرده است.

بنابر این گزارش، راس گفته است که چنانچه آمریکا در رویکرد ایران در قبال برنامه هسته‌ای این کشور تغییری مشاهده نکند، موضعی سخت‌گیرانه‌تر در برابر تهران اتخاذ می‌کند.

راس چند روز قبل از مصر و برخی کشورهای حوزه خلیج‌فارس، برای گفت‌وگو درباره برنامه هسته‌ای ایران دیدار کرده بود، واشنگتن مقام‌های تل‌آویو را در جریان برنامه‌های خود قرار نداده است و مقام‌های رژیم‌صهیونیستی اطلاعات دست‌دومی را از طریق منابع اروپایی به‌دست آورده‌اند.

یکی از منابع سیاسی رژیم‌صهیونیستی گفت‌: برمبنای اطلاعات به‌دست آمده، آمریکا مایل به مذاکره با ایران در آینده نزدیک است و چارچوب زمانی چهار تا پنج‌ماهه را برای این گفت‌وگوها در نظر گرفته است. آمریکا برآیند این مذاکرات را در پاییز ارزیابی می‌کند و سپس درباره نحوه رویکردهای آینده خود تصمیم می‌گیرد.

بنابر این گزارش آمریکا همچنان منتظر پاسخ ایران به پیشنهاد غرب برای مذاکره است که چند هفته قبل به سعید جلیلی، مذاکره‌کننده ارشد ایران ارائه شد. این منبع همچنین اعلام کرده است: با سرعتی که ایرانیان به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهند، مشخص نیست که مذاکرات تا پاییز آغاز شود.

در ادامه ادعا شده است: چنانچه ایرانی‌ها به طفره رفتن ادامه دهند، لازم است که استراتژی مذاکره تغییر کند.

هاآرتص افزوده است‌: در همین راستا دنیس راس در روزهای گذشته به مصر و چند کشور حوزه خلیج فارس سفر کرده و مذاکراتی را با سران این کشورها درباره برنامه هسته‌ای ایران انجام داده است.

رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا نیز در هفته گذشته با سفر به عربستان و مصر به سران ریاض و قاهره اطمینان داده بود که نزدیک شدن واشنگتن به تهران تاثیری در روابط آمریکا با اعراب نخواهد داشت.به نوشته‌هاآرتص، مقامات اسرائیل بر این باورند که ارسال این گزارش محرمانه به بیت‌المقدس نشانگر جدی بودن آمریکا برای مذاکره با ایران در یک دوره چهار یا پنج ماهه است.

این خبر در حالی منتشر شده است که کابینه جدید رژیم اسرائیل از زمان روی کار آمدن، تلاش‌های گسترده‌ای را برای تعیین چگونگی مذاکرات آمریکا با ایران انجام داده و در یکی از آخرین برنامه‌های این رژیم در همین راستا کابینه رژیم اسرائیل خواستار تعیین چارچوب زمانی در مذاکرات واشنگتن با تهران شده بود.

در همین رابطه چندی پیش «وشه یعلون»، وزیر امور استراتژیک رژیم اسرائیل در مصاحبه‌ای گفته بود‌: من مطمئنم که اگر آمریکا در مذاکرات خود با ایران چارچوب زمانی را رعایت نکند و معیارهای لازم را نیز به کار نگیرد، تهران از این مذاکرات برای وقت کشی استفاده خواهد کرد. برای مثال آمریکا باید به ایران بگوید که دو ماه فرصت دارد تا برنامه غنی‌سازی اورانیوم را متوقف کند.

معاون وزیر خارجه رژیم‌صهیونیستی نیز گفته است که ارتباطی بین مساله هسته‌ای ایران و مناقشه فلسطین‌ ـ‌ اسرائیل وجود ندارد.

دنی آیلون، معاون وزیر خارجه رژیم‌صهیونیستی گفته است‌: هرگونه تلاشی برای ارتباط دادن پیشرفت در مساله اسرائیل و فلسطین با برنامه هسته‌ای ایران باید فراموش شود.

وی بدون توجه به ناکارآمدی تحریم‌های گذشته غرب علیه ایران مدعی شد: خطر هسته‌ای ایران می‌تواند از طریق اعمال تحریم‌های سخت‌گیرانه اقتصادی، محدودیت در حمل‌ونقل‌های هوایی و دریایی و دسترسی به موسسات مالی متوقف شود. این مقام صهیونیست همچنین پیوستن روسیه به تلاش‌های بین‌المللی را برای توقف برنامه هسته‌ای ایران خواستار شد. این در حالی است که سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، در جریان دیدار از واشنگتن بار دیگر بر مخالفت مسکو با تحریم‌های یک‌جانبه و خارج از قطعنامه‌های شورای امنیت علیه ایران تاکید کرده بود.

وی در این‌باره گفته بود: آمریکا و اتحادیه اروپا علاوه بر تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد، تحریم‌های یک‌جانبه‌ای را علیه ایران اعمال کرده‌اند. وی افزود: معتقدیم که این اقدامات به حل مساله‌ای مشترک کمکی نخواهد کرد. در مذاکره با سایر اعضای گروه ۱+۵ تاکید کرده‌ایم که تحریم‌های یک‌جانبه نباید بخشی از تلاش‌های مشترکمان باشد. لاوروف همچنین اظهار کرده بود: اکنون فکر می‌کنم که شرایط برای گفت‌وگوی واقعی با ایران بر مبنای پیشنهادهای موجود بر سر میز مذاکره در حال شکل‌گیری است.

وزیر خارجه روسیه افزوده بود: همواره تاکید کرده‌ام که دلیلی برای تحریم‌های سخت علیه ایران نمی‌بینیم.

آمریکا و برخی کشورهای غربی در حالی ایران را به تلاش برای پیگیری برنامه هسته‌ای نظامی متهم می‌کنند که مقام‌های این کشور همواره بر صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های خود تاکید کرده‌اند و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز در گزارش‌های خود عدم انحراف برنامه هسته‌ای تهران را تایید کرده است.

در همین چارچوب‌، دو روز پیش‌، سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در گزارشی با تایید صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران اعلام کرده بود: تحریم‌های ایالات متحده تاثیری در این برنامه صلح‌آمیز نداشته است.

گزارش سیا به مقامات آمریکایی خاطرنشان کرده بود که تحریم‌های اقتصادی علیه فعالیت‌های هسته‌ای ایران تاثیر بسیار ناچیزی در کند کردن روند پیشرفت این برنامه‌ها داشته است.

با وجود این‌، ایران و فلسطین همچنان‌، مهمترین محور مذاکرات اسرائیل، آمریکا و اروپا هستند.

روزنامه آمریکایی واشنگتن پست با پرداختن به سفر نخست وزیر رژیم اسرائیل به آمریکا، برنامه هسته ای ایران و تشکیل کشور مستقل فلسطین را از مهمترین محورهای مذاکرات نتانیاهو در واشنگتن ارزیابی کرده است.

واشنگتن پست خاطر نشان کرده است‌: اسرائیل دوست دارد آمریکا‌، با وجود اینکه ایران اِن پی تی را امضا کرده از فعالیت هسته‌ای این کشور جلوگیری کند، ولی خودش بدون پیوستن به اِن پی تی زرادخانه هسته ای بزرگتری ایجاد کند.

این روزنامه با اشاره به مساله تشکیل دو کشور مستقل در خاورمیانه برای پایان دادن به مناقشه رژیم اسرائیل با گروه‌های فلسطینی و همچنین روابط حماس با ایران، ودر این باره به نقل از آیلون‌، معاون وزیر خارجه و عضو پارلمان اسرائیل و سفیر سابق این رژیم در آمریکا، نوشته است‌: اگر خواهان پیشرفت هستیم، این یک وضعیت بحرانی است، اگر خواهان یک روند سیاسی واقعی با فلسطینیان هستیم در این صورت نمی‌توانید اجازه دهید ایران آن را تضعیف یا تخریب کند.

این روزنامه‌، موضع‌‌گیری‌های اخیر تل ‌آویو را چالشی برای باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا عنوان کرده و افزوده است‌: اوباما در مورد کشور شدن فلسطین که یک هدف کلیدی سیاست خارجی آمریکا است، پیشرفت سریعی صورت داده است.

این روزنامه به نقل از یک مقام ارشد آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، نوشته است: ما مجبوریم کاملا مراقب باشیم که شما چگونه به این نوع ارتباط نزدیک می‌شوید. ما با ایران معامله می‌کنیم زیرا از سوی دیگر رفتارهایی صورت می‌گیرند که عمیقا مشکل ساز هستند. ما این کار را بدون توجه به مسائل دیگر انجام خواهیم داد. به همین ترتیب، مساله فلسطین مساله‌‌ای است که به‌وضوح یک توافق بزرگ را در منطقه می‌‌طلبد.