عباس پالیزدار در دادگاه غیرعلنی

عکس: ایسنا

دنیای اقتصاد - نخستین جلسه رسیدگی به اتهامات عباس پالیزدار صبح دیروز شنبه در شعبه ۷۶ دادگاه کیفری استان تهران به ریاست قاضی مدیرخراسانی و به صورت غیرعلنی برگزار شد. نام عباس پالیزدار برای اولین بار در اواسط بهار امسال در رسانه‌ها مطرح شد؛ آن هنگام که وی طی چند سخنرانی که مشهورترین آن‌ها در دانشگاه همدان ایراد شد به عنوان یکی از اعضای کمیته تحقیق و تفحص مجلس از قوه قضائیه به افشاگری‌های زنجیره‌ای پیرامون برخی تخلفات اقتصادی پرداخت و تعداد زیادی از چهره‌های شاخص سیاسی را به سوء‌استفاده‌های کلان اقتصادی متهم کرد. اظهارات وی که با انتشار فیلم سخنرانی‌اش در دانشگاه همدان ابعاد وسیعی در فضای رسانه‌ای کشور پیدا کرد، به تشکیل پرونده‌ای قضایی و در نهایت بازداشت وی و چندتن دیگر منجر شد. این پرونده پس از چندین ماه بازداشت موقت متهم اصلی با صدور کیفرخواست از سوی دادسرای عمومی و انقلاب تهران و ابلاغ ویژه رییس قوه قضائیه به شعبه ۷۶ دادگاه کیفری استان تهران ارسال و در شرایطی که طی چند هفته گذشته نقل‌قول‌های متعددی مبنی بر علنی یا غیر‌علنی برگزار شدن دادگاه از سوی برخی از مسوولان مطرح شد، نهایتا اولین جلسه رسیدگی به آن بنا به تشخیص قاضی به صورت غیرعلنی، بدون حضور خبرنگاران و حتی خانواده عباس پالیزدار، روز گذشته در سالن امام خمینی(ره) دادگاه کیفری استان تهران برگزار شد.

بر اساس گزارشی که خبرگزاری ایسنا منتشر کرده است، وقت رسیدگی به این پرونده ساعت ۹ صبح دیروز اعلام شده بود، اما به دلیل انتقال عباس پالیزدار از زندان رجایی‌شهر کرج به تهران، دادگاه ساعت ۱۰ رسیدگی خود را پشت درهای بسته آغاز کرد. براساس این گزارش، پس از اتمام جلسه در ساعت ۱۳:۳۰ قاضی مدیرخراسانی سالن برگزاری دادگاه را ترک و در جمع خبرنگاران با اشاره به غیرعلنی بودن دادگاه در مورد روند برگزاری جلسه دادگاه گفت: در این جلسه عباس پالیزدار و وکیلش صحبت کردند. دفاع به صورت کلی صورت گرفت و جزء به جزء وارد نشدند.

رییس شعبه ۷۶ دادگاه کیفری استان تهران در پاسخ به این سوال که دادگاه تا چه زمانی تشکیل جلسه می‌دهد، گفت: تا زمانی که دفاعیات داشته باشند این دفاعیات اخذ می‌شود و ادامه رسیدگی به فردا (امروز) موکول شد.

وکیل‌مدافع عباس پالیزدار نیز در پایان اولین جلسه دادگاه با تاکید بر اینکه منحصرا بنده در این پرونده وکالت پالیزدار را برعهده دارم و از زمانی که پرونده به دادگاه ارجاع شده تاکنون بنده وکیل وی بوده‌ام، در مورد اتهامات و روند رسیدگی به پرونده خاطرنشان کرد: ۱۴ مورد اتهام در پرونده مطرح است که افشای اسرار سری، افشای اسرار محرمانه دولتی، اقدام علیه امنیت کشور به لحاظ همین اسناد، افترا و نشر اکاذیب برخی از آنها به شمار می‌رود. هادی ارمغان افزود: همچنین مطرح شد که چون موکلم مدرک دکترای مجازی غیرواقعی دارد و برداشت مقامات تحقیق‌کننده از این غیرواقعی بودن این است که مدرک جعلی است و مدرک مبنای حقوق قرار گرفته، حقوق اخذ شده عنوان اختلاس می‌یابد. وی خاطرنشان کرد: قاضی به تمام مطالب موکل و بنده گوش داد و بنده قاضی‌ای با این همه دقت در چنین پرونده حساس دولتی ندیده‌ام. وی بسیار صبورانه به صحبت‌های ما گوش داد و به مطالب مطرح شده در دادگاه توجه کرد. ارمغان با اشاره به قرائت کیفرخواست در این جلسه، یادآور شد: نماینده دادستان تفهیم اتهام کرد، اما در اولین جلسه دادگاه وارد ماهیت نشدیم و فعلا در مقام مقدمات شکلی پرونده هستیم. بر اساس اعلام قاضی پرونده، دومین جلسه رسیدگی به اتهامات پالیزدار امروز یکشنبه برگزار می‌شود.