قطع روابط دیپلماتیک ایران و مراکش

دنیای‌اقتصاد- مقام‌های ایران تایید کردند که کشور مراکش (مغرب) از روزجمعه روابط دیپلماتیک خود را با تهران قطع کرده است. بی.بی.سی گزارش داده است که وزارت خارجه مراکش با انتشار بیانیه‌ای ایران را متهم کرده است که تلاش دارد شالوده‌های مذهبی پادشاهی مراکش را تغییر دهد. این وزارتخانه در بیانیه خود همچنین اقدامات ایران را دخالت غیرقابل قبول در امور داخلی پادشاهی مراکش توصیف کرده است. این در حالی است که ۹۹درصد جمعیت مراکش که در شمال قاره آفریقا واقع است، سنی مذهب و سایر مردم آن را یهودیان و مسیحیان تشکیل می‌دهند. غلامحسین الهام، سخنگوی دولت نخستین مقام ایرانی است که نسبت به قطع رابطه رباط با تهران واکنش نشان داده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، سخنگوی دولت دیروز در نشست خبری خود با نمایندگان داخلی و خارجی اخبار منتشر شده مبنی بر قطع روابط دیپلماتیک مراکش با ایران را صرفا تحریکات بدخواهانه علیه روابط برادرانه کشورهای اسلامی خواند.

وی گفت: من نمی‌توانم گزارش‌ها و صحبت‌های نقل شده در این خصوص را تایید کنم و بعید هم می‌دانم که چنین مواضعی از سوی مراکش اعلام شده باشد، چراکه هیچ‌گونه مشکلی در ارتباط با مسائل اعتقادی اسلامی بین ما و کشورهای جهان اسلام وجود ندارد.الهام تصریح کرد: اعتقادات تمام کشورهای اسلامی محترم است و روابط ما با مراکش نیز روابطی خوب در سطوح مختلف بوده، ضمن آنکه مکتب اهل بیت دراین کشور نیز نفوذ خوبی دارد و هیچ‌گاه بین ما و مراکش مسائلی از قبیل آنچه در برخی اخبار منتشر شده، وجود نداشته است. فکر می‌کنم برخی جریانات سعی دارند این قبیل اخبار را در چارچوب نمایش جهت‌گیری‌های غیرواقعی در جهان اسلام پیگیری کنند.وی از جریاناتی که تفرقه در جهان اسلام را پیگیری می‌کنند، ابراز نگرانی کرد و گفت: نگرانم که عده‌ای از جهت بدخواهی در مناسبات برادرانه کشورهای اسلامی و فضای مثبت و رو به رشدی که در این خصوص وجود دارد، در صدد دامن زدن به مباحث فرقه‌ای و ایجاد مسائل حاشیه‌ای با هدف تحت‌‌شعاع قرار دادن وحدت اسلامی که به ویژه این روزها حول محور فلسطین و قدس شریف خود را نشان می‌دهد، برآمده باشند. به هر صورت فکر نمی‌کنم این موضوع ریشه‌ای جدی داشته باشد و به نظر می‌رسد بیشتر تحریکات بدخواهانه باشد.

منوچهر متکی وزیر امور خارجه نیز دیروز در یک کنفرانس خبری مشترک با دسکوتو، رییس مجمع عمومی سازمان ملل، درباره اقدام اخیر دولت مراکش در قطع رابطه سیاسی و دیپلماتیک با جمهوری اسلامی ایران گفت: اقدام دولت مراکش تا جایی که به خودش مربوط است، ما در مورد آن حرفی نداریم؛ اما اقدام تعجب‌آور و سوال‌برانگیز این است که در شرایطی که کنفرانس حمایت از غزه در تهران با حضور هیات‌های پارلمانی مختلف از جهان اسلام، کشورهای عربی و روسای پارلمان‌های مختلف در حمایت از ملت مظلوم فلسطین برگزار شده بود، حضور نیافتند و ما منتظر هیات پارلمانی مراکش بودیم. وی اضافه کرد: اقدام انجام شده را طی بیانیه‌ای پاسخ خواهیم داد.

در همین حال، حسن قشقاوی سخنگوی وزارت امور خارجه با تایید انتشار بیانیه‌ای از سوی وزارت خارجه مراکش و اعلام قطع رابطه با ایران گفت: وزارت امور خارجه و هماهنگی مراکش، در بیانیه‌ای که در ساعات پایانی جمعه‌شب منتشر کرد، با اشاره به احضار کاردار مراکش در تهران به وزارت امور خارجه ایران به دلیل موضع‌گیری پادشاه مراکش در حمایت از بحرین در جریان تنش ایجاد شده اخیر میان تهران و منامه، مدعی شد که ایران با رویکرد و رفتار غیرقابل قبول خود علیه مراکش باعث ایجاد تنش در روابط میان رباط و تهران شده است. گفتنی است، الطیب‌الفاسی‌الفهری، وزیر امورخارجه مراکش، روز چهارشنبه هفته گذشته با احضار سفیر ایران در رباط از رویکرد تهران در قبال کشورش انتقاد کرده و گفته بود: از اینکه فقط رباط به خاطر ابراز همدردی با بحرین مورد اعتراض ایران قرار گرفته است؛ دچار بهت و حیرت شده است. وی به سفیر ایران در رباط گفته بود: در حالی که اکثریت کشورهای عربی در این مناقشه دیپلماتیک جانب بحرین را گرفته‌اند، روشن نیست، چرا ایران با احضار کاردار مراکش در تهران فقط از رباط انتقاد کرده است.

این در حالی است که در پی سوءتفاهم اخیر میان ایران و بحرین ،ملک محمد، پادشاه مراکش با ارسال نامه‌ای به حمدبن عیسی آل خلیفه، پادشاه بحرین از منامه حمایت کرد و آنچه ادعا می‌شود از طرف ایران درباره بحرین مطرح شده بود را خلاف حقوق بین‌الملل خواند.دولت پادشاهی مغرب، با ادعای اینکه سیاست‌های تهران در قبال «رباط» غیرقابل قبول است، اعلام کرد: مراکش از امروز (جمعه) روابط دیپلماتیک خود را با تهران قطع کرده است.

بیانیه وزارت خارجه ایران

اما وزارت امور خارجه ایران در بیانیه‌ای اتهامات وارده از سوی مغرب مبنی بر دخالت در امور داخلی این کشور را کاملا واهی و بی‌اساس دانست و آن را به شدت رد ‌کرد.

در این بیانیه آمده است: با کمال تاسف، همزمان با برگزاری کنفرانس حمایت از آرمان فلسطین و مردم غزه با حضور گسترده هیات‌های پارلمانی و رسمی کشورهای اسلامی و عربی در تهران، پادشاهی مغرب در بیانیه‌ای قطع روابط دیپلماتیک با جمهوری اسلامی ایران را اعلام کرد. جمهوری اسلامی ایران بر این باور است که در شرایط حساس کنونی که وحدت و همبستگی کشورهای اسلامی ضرورت اصلی حمایت از مردم فلسطین است، این اقدام مغرب به ضرر وحدت جهان اسلام است.

در این بیانیه تصریح شده است که وزارت امور خارجه‌ ایران مراتب تعجب خود را از اقدام پادشاهی مغرب اعلام و تاکید می‌کند، اتهامات وارده از سوی این کشور مبنی بر دخالت در امور داخلی مغرب کاملا واهی و بی‌اساس بوده و آن را به شدت رد می‌کند.جمهوری اسلامی ایران در طول تاریخ سی ساله خود همواره منادی وحدت امت اسلامی بوده و بر پرهیز از هرگونه تفرقه و شکاف بین مسلمانان تاکید کرده و بر این باور است که روابط سیاسی بین کشورها یک جاده دوطرفه است و باید مواظب شیطنت‌های دشمنان جهان اسلام به‌ویژه صهیونیست‌های زخم‌خورده از پیروزی‌های اخیر مردم غزه بود.

حسین سبحانی‌نیا، رییس گروه دوستی پارلمانی ایران و مغرب نیز درباره قطع رابطه رباط با تهران به خبرگزاری مهر گفته است: اگر این خبر صحت داشته باشد، فشار‌ها و دخالت‌های بیرونی در آن بی تاثیر نیست. وی افزوده است: هنوز از کم و کیف خبر قطع روابط مغرب با ایران اطلاع نداریم، اما در صورت صحت این خبر باید علل و عوامل این تصمیم عجولانه را بررسی کرد.نایب‌رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هشتم تاکید کرد: ایران و مغرب به دلیل اسلامی بودن دو کشور روابط عمیق و اعتقادی داشته‌اند، مردم این کشور نسبت به انقلاب اسلامی ایران علاقه‌مند هستند و خواستار توسعه روابط با ایران‌اند.وی با تاکید بر اینکه تصمیم مغرب برای قطع روابط با ایران عجولانه بوده است، تاکید کرد: وزارت امور خارجه و مجلس شورای اسلامی این موضوع را به دقت بررسی می‌کنند و اقدام لازم را انجام خواهند داد.نماینده مردم نیشابور در خانه ملت با تاکید دوباره بر علاقه‌مندی ایران به توسعه روابط با همه کشورهای اسلامی بیان داشت: بعید نیست فشارهای بیرونی و جانبی غرب و به خصوص آمریکا که روابط خوبی با مغرب دارد در اتخاذ تصمیم اخیر دولت این کشور برای قطع روابط با ایران موثر باشد.رییس گروه دوستی پارلمانی ایران و مغرب در عین حال گفت: گروه دوستی پارلمانی مغرب قرار بود در هفته جاری سفری به ایران داشته باشد و باید ببینیم تصمیم آنها چه خواهد بود، چون موضوع قطع روابط از طرف مغرب انجام شده دلیل ندارد ایران بخواهد پیشاپیش اقدام خاصی انجام دهد.