ضوابط اعطای سکه به جای عیدی نقدی 250هزار تومانی

هیات وزیران با تعیین مبلغ ۲۵۰ هزار تومان به عنوان عیدی و پاداش پایان سال کارمندان و بازنشستگان، به همه دستگاه‌ها اجازه داد در صورت موافقت هر یک از کارکنان، این عیدی را به‌صورت سکه بهار آزادی با ۱۰‌درصد زیر قیمت بازار رسمی به آنان پرداخت کنند. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، هیات وزیران به پیشنهاد معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور و به استناد ماده واحده قانون نحوه پرداخت عیدی به کارکنان دولت، ضوابط پرداخت پاداش آخر سال ۱۳۸۷ را تصویب کرد. بر این اساس، همه وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، موسسات و شرکت‌های دولتی، نیروهای مسلح، نیروی انتظامی و قوه قضاییه مجازند به کارکنان خود (رسمی، ثابت، پیمانی، خرید خدمت، قراردادی و موقت) و همچنین اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی و تحقیقاتی که به طور تمام وقت اشتغال به کار دارند، مبلغ ثابت ۲۵۰هزار تومان به نسبت مدت خدمت تمام وقت در سال ۱۳۸۷ به عنوان پاداش آخر سال (عیدی) در بهمن‌ماه سال جاری از محل بودجه مصوب پرداخت کنند.

پرداخت هرگونه وجه دیگری به عنوان پاداش آخر سال (عیدی) یا عناوین مشابه، علاوه بر مبلغ موضوع این مصوبه ممنوع است. در ضمن پرداخت پاداش آخر سال (عیدی)، به مستخدمان پیمانی، خرید خدمت، قراردادی و موقت مشروط بر آنکه وجهی به عنوان عیدی یا پاداش آخر سال یا عناوین مشابه آن دریافت نکرده باشند، به نسبت خدمت تمام وقت آنان در سال ۱۳۸۷ خواهد بود.

همچنین، پرداخت پاداش آخر سال (عیدی) همه بازنشستگان، مستمری بگیران حقوق وظیفه از کارافتادگی و حقوق وراث مستخدمان متوفای مشمول صندوق‌های بازنشستگی کشوری و صندوق معذوریت و از کارافتادگی جهادسازندگی و صندوق‌های بازنشستگی نیروهای مسلح و نیروی انتظامی و سایر صندوق‌های بازنشستگی نیز مبلغ ۲۵۰هزار تومان تعیین شده که از محل بودجه مصوب هر دستگاه اجرایی، قابل پرداخت است.

خدمت نیمه وقت بانوان از لحاظ اجرای این تصویب‌نامه، تمام وقت محسوب می‌شود. همچنین معلمان حق‌التدریس نسبت به ساعات تدریس، مشمول این تصویب‌نامه خواهند بود.

بر اساس مصوبه دولت، شهرداری‌های سراسر کشور مجازند پاداش آخر سال ۱۳۸۷(عیدی) کارکنان شاغل، بازنشسته، مستمری بگیر، وظیفه از کارافتادگی و حقوق وظیفه وراث مستخدمان متوفای خود را طبق احکام این تصویب‌نامه، از محل اعتبارات منابع داخلی خود پرداخت کنند.

پرداخت سکه بابت عیدی

دولت همچنین مصوب کرد که همه وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، موسسات و شرکت‌های دولتی، نیروهای مسلح، نیروی انتظامی و قوه قضاییه و همچنین دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی و تحقیقاتی می‌توانند به‌جای پرداخت نقدی پاداش آخر سال (عیدی) ، از سکه بهار آزادی با ۱۰‌درصد زیر قیمت بازار رسمی استفاده کنند. اجرای این مصوبه، منوط به پذیرش هر یک از کارکنان است و در این صورت تفاوت بهای سکه (با ۱۰‌درصد زیر قیمت رسمی) تا رقم ۲۵۰هزار تومان عیدی، به صورت نقدی پرداخت می‌شود.

همه شرکت‌های دولتی، سازمان‌ها و موسسات و شرکت‌هایی که دارای مقررات خاص بوده و شمول قوانین و مقررات عمومی دولت بر آنها مستلزم ذکر نام است، مانند شرکت ملی نفت ایران، سازمان صنایع ملی ایران و تمام شرکت‌ها و سازمان‌های تابع‌ آن، نهادهای انقلاب‌اسلامی و موسسات عمومی، می‌توانند پاداش آخر سال (عیدی) را به کارکنان شاغل و بازنشسته خود از محل منابع داخلی و همچنین صندوق‌های بازنشستگی تابع خود، پرداخت کنند. پرداخت هرگونه وجه دیگری تحت عنوان پاداش آخر سال و امثال آن، ممنوع است.

ممنوعیت پرداخت پاداش مازاد به مدیران

مجامع عمومی شرکت‌های دولتی نیز موظفند از پرداخت هرگونه مبلغی تحت عنوان پاداش، عیدی و غیره به غیر از مبلغ مندرج در این تصویب‌نامه به مدیران این شرکت‌ها خودداری کنند. روسای مجامع شرکت‌های دولتی موظفند گزارش اجرای این تصویب‌نامه را به معاون اول رییس‌جمهور ارسال کنند.

همچنین همه دستگاه‌های موضوع ماده واحده قانون نحوه پرداخت عیدی به کارکنان دولت - مصوب ۱۳۷۴- مکلفند فقط مبلغ پاداش موضوع این تصویب‌نامه را پرداخت کنند و پرداخت هرگونه وجه دیگری ممنوع است. سازمان حسابرسی یا حسابرسان قانونی شرکت‌ها مکلفند نظارت لازم را اعمال و موارد خلاف را گزارش کنند.