بزرگترین خانه تکانی سیاسی در تاریخ عربستان

ملک عبدالله‌بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان در اقدامی بی‌سابقه که یک خانه‌تکانی گسترده در کابینه و سایر پست‌های دولتی این کشور محسوب می‌شود، چندین عزل و نصب پرسروصدا انجام داده است که مهم‌ترین آنها اخراج دو تن از مقامات مذهبی قدرتمند کابینه و منصوب کردن یک زن در یک وزارتخانه بوده است.به گزارش سایت خبر آنلاین به نقل از سایت انگلیسی بی‌بی‌سی، یکی از اخراجی‌ها، رییس پلیس جنجالی امور مذهبی (هیات امر به معروف و نهی از منکر) و دیگری یکی از بزرگ‌ترین قضات این کشور بوده است. از همه جالب‌تر اینکه برای اولین‌بار در تاریخ این کشور عبدالله یک زن را به سمت معاون وزیر منصوب و رییس بانک مرکزی را با شخص دیگری جایگزین کرده است.این در حالی است که به گفته کارشناسان چنین تغییراتی در دولت عربستان سابقه نداشته است.با این که عبدالله، به پادشاهی اصلاح‌طلب معروف شده باب تریویلیان می‌گوید که سرعت تغییرات در چهار سال گذشته بسیار کند بوده است. از این رو این تغییرات و انتصابات، بزرگ‌ترین خانه‌تکانی در تاریخ سیاسی و اجتماعی این کشور محسوب خواهد شد.

تحلیل القدس‌العربی: کودتا

در همین حال این اقدام پادشاه عربستان با واکنش‌هایی در رسانه‌های عربی روبه‌رو شده است که از آن جمله روزنامه القدس‌العربی با اشاره به انتقال ولیعهد سعودی به خارج از کشور برای درمان سرطان، نوشت: تغییرات گسترده‌ای که پادشاه عربستان سعودی امروز دست به آن زد، از دید ناظران بین‌المللی یک کودتا به شمار می‌آید. به گزارش فارس، این روزنامه چاپ لندن با اختصاص‌عنوان نخست نسخه اینترنتی خود به این خبر، نوشت: این تحولات از دید ناظران بین‌المللی، یک کودتا علیه سازمان‌ها و نهادهای حکومتی سعودی به شمار می‌آید که ناشی از ناتوانی این دستگاه‌ها در اجرای وظایف خود است. این روزنامه می‌افزاید: این تغییرات، همزمان با تشدید بیماری سلطان بن عبدالعزیز، برادر پادشاه سعودی و ولیعهد وی انجام گرفت. شاهزاده سلطان از سه‌ماه پیش برای درمان بیماری خود در اتریش، مغرب و آمریکا در رفت‌وآمد است. اگر این ولیعهد ۸۵ ساله پیش از پادشاه ۸۶ ساله این کشور بمیرد،‌ باید ولیعهدی جدید، منصوب شود. تعیین ولیعهد از لحاظ رسمی بر عهده ملک عبدالله است، اما ملک عبدالله در سال ۲۰۰۶ میلادی، گروه جدیدی به نام «هیات بیعت» متشکل از فرزندان و نوادگان ملک عبدالعزیز، موسس سلسله سعودی را برای تعیین ولیعهد و رهبری ایجاد کرد. این هیات، مجموعه‌ای بزرگ‌تر از مجموعه هیات مشاوران است که پیش از این ایجاد شده بود.

تغییرات انجام شده

مهم‌ترین تغییرات به‌عمل آمده از سوی عبدالله، بازنگری در تشکیل هیات بلندپایه متشکل از ۲۱ عضو است. این تغییرات شامل وزیر آموزش و پرورش است که شاهزاده فیصل‌بن عبدالله بن محمد برای تصدی آن انتخاب شد و فیصل‌المعمر نیز معاون او خواهد بود. برای نخستین بار نیز یک زن به عنوان معاون وزیر آموزش و پرورش در امور زنان منصوب شد. عبدالله علی آل‌الشیخ از سمت وزارت دادگستری تغییر کرده و شیخ‌محمد العیسی به جای وی تعیین شده است.

عبدالعزیز الخوجه، سفیر سعودی در لبنان نیز به عنوان وزیر فرهنگ و اطلاع‌رسانی این کشور منصوب شد. پادشاه عربستان همچنین «محمدالدوسری» را به عنوان رییس دادگاه عالی این کشور تعیین کرد و عبدالله الربیعه نیز به عنوان وزیر بهداشت برگزیده شد. صالح بن حمید به عنوان رییس شورای عالی قضایی به جای شیخ صالح اللحیدان و همچنین شیخ عبدالله آل‌الشیخ به عنوان رییس جدید شورای مشورتی برگزیده شد. این تغییرات همچنین شامل تعیین شیخ عبدالعزیز الحمین به عنوان رییس جدید هیات امر به معروف و نهی از منکر به جای شیخ ابراهیم بن عبدالله الغیث می‌شود که این هیات از مهم‌ترین نهادهای حکومت سعودی به شمار می‌آید. بر اساس این گزارش، سرلشکر عبدالرحمان المرشد به عنوان فرمانده نیروهای زمینی این کشور منصوب شد.