قطار برقی تهران - مشهد ظرف سه سال آینده توسط کنسرسیومی‌ ‌‌از چهار شرکت داخلی شامل تام ایران خودرو، واگن پارس، پرسان و هیربدان به بهره‌‌برداری خواهد رسید و مسافران مسیر حدود هزار کیلومتری تهران تا مشهد را پنج ساعته طی خواهند کرد. طرح ملی برقی کردن خط راه‌آهن تهران - مشهد در تیر ماه سال ۱۳۸۶ در قالب قانون توسعه حمل و نقل عمومی‌‌ ‌به تصویب مجلس شورای اسلامی‌‌‌رسید و پس از برگزاری این مناقصه این پروژه کنسرسیومی‌‌ ‌از چهار شرکت داخلی شامل تام ایران خودرو، واگن‌پارس، پرسان وهیربدان برای اجرای این طرح برگزیده شدند.

مرادی، مدیرعامل شرکت تام ایران خودرو در اولین نشست خبری این طرح‌‌، افزود: در دنیا بیش از یک‌‌میلیون خط راه‌آهن وجود دارد و بیشترین حجم جابه جایی بار و مسافر توسط راه‌آهن صورت می‌‌‌گیرد. «حمید مرادی» با بیان اینکه در ایران تنها ۹ هزار کیلومترخط آهن وجود دارد، اظهار داشت: ۲۵ درصد از کل خطوط راه‌آهن دنیا به خطوط راه‌آهن برقی اختصاص دارد.

وی با اشاره به اینکه توسعه خطوط راه‌آهن موجب کاهش تلفات جاده‌‌ای می‌‌‌شود، تاکید کرد: به دلیل اینکه ۹۲ درصد از جابه‌جایی مسافر در کشور ما از طریق جاده صورت می‌‌‌گیرد و حمل و نقل جاده‌‌ای مخاطرات زیادی به دنبال دارد، تلفات جاده‌‌ای در ایران به ۲۷ هزار نفر در سال می‌‌‌رسد. وی با بیان آنکه ضریب اطمینان قطار برقی تهران - مشهد ۹۵/۹۹ درصد است، تصریح کرد: به طور قطع با توجه به حجم بالای ترافیک مسیر تهران- مشهد، راه اندازی قطار برقی علاوه بر افزایش ظرفیت این خط از ۱۳ به ۵۰‌‌میلیون نفر، تلفات جاده‌‌ای نیز کاهش مطلوبی خواهد داشت.

وی از صرفه‌جویی سالانه ۲۱۰‌‌میلیون لیتر گازوئیل با اجرایی شدن این طرح خبر داد و افزود: برقی کردن خط راه‌آهن تهران - مشهد سالانه بیش از ۱۰۵‌‌میلیون یورو صرفه‌جویی خواهد داشت.

مرادی، بومی‌‌‌سازی دانش خطوط راه‌آهن برقی را مهم‌ترین ویژگی این پروژه عنوان کرد و اظهار داشت: در مرحله اول این طرح از ۶۰ درصد توان داخلی استفاده می‌‌‌شود و فن‌آوری ۴۰ درصد دیگر نیز به مرور به داخل انتقال داده خواهد شد. به گفته وی، ارزش کل این قرارداد ۷۹۲‌‌میلیون یورو است و این درحالی است که هزینه اجرایی این طرح نسبت به طرح‌‌های مشابه در کشورهای توسعه‌یافته ۵۰‌درصد کمتراست. وی درخاتمه تاکید کرد: استفاده از توان فنی و مهندسی داخل و بکارگیری ظرفیت‌‌های موجود خط راه‌آهن کشور، مهم‌ترین دلایل کاهش هزینه اجرای این طرح است و این پروژه به طور مستقیم برای ۸۰۰ نفر اشتغال ایجاد خواهد کرد.

مدیرعامل شرکت واگن پارس نیز افزود: برای راه‌آهن برقی تهران - مشهد ۵۰ لکوموتیو مسافری و ۲۰ لکوموتیو باری درنظر گرفته شده که تمام این لکوموتیوها و واگن‌‌های مورد نظر در کشور طراحی و ساخته خواهد شد. «غلامرضا رزازی» با تاکید بر اینکه این لکوموتیوها براساس آخرین فناوری روز ساخته می‌‌‌شوند، افزود: در مرحله اول ۴۵ درصد مراحل ساخت لکوموتیو مسافری و ۴۷ درصد مراحل ساخت لکوموتیوهای باری توسط متخصصان داخلی انجام می‌‌‌شود و کار انتقال تکنولوژی مورد نیاز از کشورهای اروپایی طی مراحل بعدی به سرعت صورت خواهد گرفت.

وی با اشاره به اینکه یک هزار و ۷۵۰ دستگاه ازاین لکوموتیوها هم اکنون در۱۵ کشور جهان از قبیل فرانسه، اسپانیا و آمریکا مورد استفاده قرار می‌‌‌گیرد، تصریح کرد: قدرت لکوموتیوهای مسافری شش هزار کیلووات و قدرت لکوموتیوهای باری ۹ هزار کیلو وات است. رزازی در خاتمه میزان سرعت لکوموتیوهای مسافری را ۲۰۰ کیلومتر در ساعت عنوان کرد و گفت: سرعت همه لکوموتیوهای باری در دنیا در حدود ۱۲۰ کیلومتر در ساعت طراحی می‌‌‌شود که این امر در ساخت این لکوموتیوها نیز رعایت شده است.

«اکبر سهیلی» رییس هیات مدیره شرکت پرسان نیز ادامه داد: استفاده گسترده از قطار‌‌های برقی حدود ۱۲۵ سال پیش آغاز شده درحالی که در ایران تنها یک خط آهن برقی اکنون به طول ۱۴۸ کیلومتر در مسیر تبریز- جلفا وجود دارد. به گفته سهیلی، گسترش قطارهای برقی علاوه بر افزایش سهم ریلی کشور از جابه‌جایی مسافر با توجه به اهداف چشم انداز بیست ساله کشور، بخشی از خلاء ناوگان هواپیمایی را با توجه به اعمال تحریم‌‌های مختلف برطرف خواهد کرد. وی تاکید کرد: با توجه به منحنی پیک مصرف برق در کشور شبکه سراسری بین هشت تا ۱۰ ساعت در شبانه روز مازاد تولید دارد که با اجرای این طرح می‌‌‌توان از این ظرفیت به خوبی استفاده کرد. وی، کاهش آلودگی‌‌های صوتی و هوا، کاهش خسارات ناشی از تصادفات و زمان سفرهای برون شهری و صرفه‌جویی در مصرف انرژی را از مهم‌ترین مزایای اجرای پروژه ملی برقی کردن خط آهن تهران- مشهد عنوان کرد و افزود: براساس برنامه‌ریزی‌‌های صورت گرفته این پروژه ظرف مدت ۳۶ ماه به پایان خواهد رسید. سهیلی در خاتمه تاکید کرد: این قطارها فاصله تهران تا مشهد را با سرعت ۲۰۰ کیلومتر در ساعت ظرف پنج ساعت طی خواهد کرد که البته این سرعت در مراحل بعدی به ۲۵۰ تا ۳۰۰ قابل افزایش است.