سخنگوی دولت درباره چگونگی پاسخ ایران به تقاضاهای آمریکا برای مذاکره، با بیان اینکه آمریکا چاره‌ای جز تغییر ندارد و این تغییر قهرا صورت خواهد گرفت، گفت: رفتار آمریکا در «به کوچه‌های فرعی کشاندن موضوع»، مشکلی را حل نخواهد کرد. دکتر غلامحسین الهام سخنگوی دولت در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر، در پاسخ به سوالی مبنی بر دلیل تقاضاهای آمریکا برای مذاکره با ایران و این موضوع که اگر مذاکره‌ای صورت بگیرد، در چه سطحی خواهد بود، اظهار کرد: این تقاضا به معنای انفعال اندیشه غرب، شکست تفکر سرمایه‌داری و شکست نظام سلطه است.

وی با بیان اینکه امروز نظام سلطه در برابر مطالبات جهانی به انفعال رسیده است، افزود: راه خارج شدن از این انفعال، تغییر نگرش به عالم و آدم است و این تغییر در شرایط جهان امروز مهم‌ترین حرف را می‌زند.

الهام ادامه داد: تغییر نگرش و روش‌های آمریکا قهرا صورت خواهد گرفت و آمریکا چاره‌ای جز تن دادن به این مسیر ندارد، چرا که این اتفاق از انقلاب اسلامی ایران برآمده و همچنان روبه جلو می‌رود.

سخنگوی دولت همچنین گفت: رفتار آمریکا در «به کوچه های فرعی کشاندن موضوع» مشکلی را حل نخواهد کرد، مذاکره و غیر آن فرع مساله است و مساله عمده این است که چاره‌ای در عالم جز تغییر نمانده است.