نخستین واکنش به حرف‌های اوباما
رییس جمهور دیروز در پنجاه و یکمین سفر استانی خود به کرمانشاه رفت - عکس:خبرگزاری فارس،حسین فاطمی
«تغییر» حرف خوبی است؛ اگر پایه‌ای باشد نه تاکتیکی
فرانسه و آلمان از اعلام آمادگی اوباما برای گفت‌وگو با ایران استقبال کردند.
دنیای اقتصاد- پنجاه و یکمین سفر استانی محمود احمدی‌نژاد به فرصتی تبدیل شد تا طی آن، رییس‌جمهور ایران از شهر کرمانشاه به پیام دوستی باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا واکنش نشان دهد و همزمان، برخی مقامات دو کشور نیز سخنان مثبتی را درباره روابط دو جانبه تهران- واشنگتن بر زبان جاری کنند.

باراک اوباما رییس‌جمهور آمریکا که با شعار تغییر بر سر کار آمده است، روز سه‌شنبه و طی یک مصاحبه تلویزیونی که از کانال العربیه پخش شد، ایران را به کنار گذاشتن مشت‌های گره کرده دعوت کرد و در عین حال گفت اگر ایران این شعار را کنار بگذارد، آنگاه خواهد دید که دست دوستی آمریکا به سمت او دراز شده است. انتشار این خبر مقامات ایران را به واکنش واداشت. محمود احمدی‌نژاد که دیروز به استان مرزی کرمانشاه سفر کرده بود، فرصت را مغتنم شمرد و ضمن استقبال از تغییر گفتار آمریکا به نکوهش دوران هشت‌ساله ریاست‌جمهوری بوش پرداخت و در عین حال تغییر گفتار را کافی ندانست و خواستار تغییرات عملی در روش سیاست‌مداران آمریکایی شد.
هر چند این سوتر و در تهران نیز حسن قشقاوی به پیام دوستی باراک اوباما واکنش نشان داد، اما در عین حال رنجش خود را نیز از باراک اوباما که ایران را به کنار نهادن مشت‌های گره کرده دعوت کرده است، بیان کرد و گفت: این آمریکا است که مشت‌هایش گره کرده است و او باید در سیاست‌های سلطه‌طلبانه محافظه‌کاران تجدیدنظر کند. البته قشقاوی از منتظر ماندن ایرانیان و جهانیان برای باز شدن مشت‌های گره کرده آمریکا سخن به میان آورد.
در مقابل هیلاری کلینتون، وزیرخارجه جدید آمریکا، از روابط تهران- واشنگتن و فرصت جدید برای تعامل ایران با جامعه بین‌المللی سخن به میان آورد و در عین حال در توصیف مشت‌های گره کرده هم گفت: تصمیم با ایرانیان است که آیا مشت‌های گره کرده را باز می‌کنند یا همچنان بسته می‌ماند. به هر حال، اگر چه در سخنان مقامات دو کشور رگه‌هایی از انتقاد و اعتراض نسبت به یکدیگر دیده می‌شود، اما با این وجود می‌توان فروکش کردن جنگ لفظی را که تا یکی دو هفته پیش بین دو کشور ردو بدل می‌شد، مشاهده کرد. جنگ لفظی که دامنه فروکش کردن و تداوم آن به تحولاتی بستگی دارد که طی ماه‌های آینده به خصوص به دنبال برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران در خرداد ماه 1388 هویدا خواهد شد.


رویداد
پاسخ محمود احمدی‌نژاد به باراک اوباما
«کسانی که اکنون صحبت از تغییر می‌کنند و می‌خواهند تغییر ایجاد کنند باید بدانند تغییر این است که از ملت ایران عذرخواهی و این سابقه‌ سیاه و جنایت‌هایی که علیه ملت ایران مرتکب شده‌اند را جبران کنند.»
این سخنان محمود احمدی‌نژاد خطاب به آمریکا و دولت اوباما است که در سفر استانی‌اش به استان کرمانشاه بر زبان راند و مقدمه هر ارتباطی با این کشور را منوط به عذرخواهی آمریکا از ایران دانست.
اما رییس دولت نهم در حالی به دولت آمریکا چنین گفته است که دو روز پیش باراک اوباما در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی العربیه از قصد خود برای آغاز گفت‌وگوها با ایران خبر داد و گفت که چنانچه ایران مشت خود را باز کند واشنگتن آماده است دستان خود را برای گفت‌وگو به سمت ایران دراز کند.
چنین بود که محمود احمدی‌نژاد به آمریکا گفت: اما دولت جدیدی با شعار تغییر آمده و گفته می‌خواهد در سیاست‌های آمریکا تغییر ایجاد کند. بسیار خوب، این حرف خوبی است؛ چرا که سیاست‌های آقای بوش صددرصد غیراخلاقی و نادرست بود. سیاست‌های بوش کثیف‌ترین سیاست‌ها بود که در طول 50 سال اخیر در دنیا اجرا شده است؛ اما اینکه دولت جدید اعلام کرده می‌خواهد تغییر ایجاد کند، اصل حرف، حرف خوبی است ولی باید به چند نکته در این زمینه توجه کرد.
به گفته او مساله مهم این است که وقتی حرف از تغییر زده می‌شود ممکن است تغییر فقط صوری باشد یا اساسی و بنیادی و اثرگذار.
رییس‌جمهور در توضیح گفته‌اش یادآورشد: تغییر اول یعنی اینکه تغییر در تاکتیک، روش و ادبیات و استفاده از کلمات جدید باشد، ولی تغییرات اساسی و بنیادی نباشد و اگر منظور تغییر صوری باشد، این مساله به زودی برملا می‌شود و ملت‌های جهان در برابر آن موضع‌گیری می‌کنند.
به گزارش ایسنا، رییس دولت اصولگرا خطاب به دولت جدید آمریکا گفت: اگر می‌خواهید تغییر انجام دهید تغییر این است که دولت آمریکا نباید در امور سایر ملت‌ها دخالت کند. چه ربطی به آمریکا دارد که ملت‌ها می‌خواهند چگونه زندگی کنند؟ چه کسی از آنها خواسته است در امور ملت‌ها دخالت کند؟
به نظر احمدی‌نژاد اگر دولت جدید آمریکا می‌گوید تغییر، تغییر یعنی دست از حمایت از صهیونیست‌های بی‌ریشه، بی‌فرهنگ و غیرقانونی، جعلی، آدمکش و بی‌گناه‌کش بردارد و اجازه دهد ملت فلسطین خودش سرنوشت خود را تعیین کند.
وی گفت: اگر می‌گوییم تغییر سیاست، تغییر به این معناست که فشارها را از روی مردم آمریکا برداریم و اجازه بدهیم آزاد باشند که در مسائل سیاسی دخالت و سرنوشت خودشان را خودشان تعیین کنند؛ چرا به مردم آمریکا توهین می‌کنید؟
رییس‌جمهور در ادامه سخنانش با اشاره به اینکه در آستانه سی‌امین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی هستیم، به اقدامات آمریکا علیه ملت ایران در چند دهه‌ اخیر پرداخت و افزود: کسانی که بیش از 10‌هزار بمب اتم در اختیار دارند با وقاحت گفتند نگران ایران هستیم و در برابر پیشرفت ملت ایران در راه دستیابی به انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای مانع‌تراشی کردند. کسانی که اکنون صحبت از تغییر می‌کنند و می‌خواهند تغییر ایجاد کنند باید بدانند تغییر این است که از ملت ایران عذرخواهی و این سابقه‌ سیاه و جنایت‌هایی که علیه ملت ایران مرتکب شده‌اند را جبران کنند.
رییس‌جمهور گفت: ما از تغییر استقبال می‌کنیم به شرط اینکه تغییر بنیادین و در مسیر درست باشد؛ والا دنیا بداند اگر کسی با همان زبان، ادبیات و روحیه‌ و تجاوزطلبی آقای بوش در قالب کلمات جدید بخواهد با ملت ایران صحبت کند پاسخ ملت ایران همانی است که سال‌ها به آقای بوش و نوکران آقای بوش داده است. وی ادامه داد: دولت جدید آمریکا گفته در مورد ایران مشغول تنظیم برنامه‌هایی هستم. ما هم با حوصله صبر می‌کنیم، حرف‌ها را با دقت گوش و عملکردها را با دقت بررسی می‌کنیم و اگر حقیقتا به صورت اساسی تغییری رخ داد از این تغییرات استقبال می‌کنیم.