حمایت هیلاری کلینتون از پیام دوستی اوباما به ایران

دنیای اقتصاد- در حالی که قرار است هفته آینده نشست گروه ۱+۵ درباره برنامه هسته‌ای ایران در آلمان برگزار شود، هیلاری کلینتون وزیر خارجه دولت جدید آمریکا بر تازه‌ترین اظهارات باراک اوباما مبنی بر آمادگی گفت‌و‌گو با مقام‌های تهران صحه گذاشت و گفت که ایران یک«فرصت آشکار» برای تعامل با جامعه بین‌المللی دارد. همزمان رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا بر تعامل با ایران برای حل مشکلات افغانستان نیز تاکید کرده است. این در حالی است که رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا که در دولت باراک اوباما در این سمت ابقا شده است، ایران را به شرکت در فعالیت‌های خرابکارانه در آمریکای لاتین به ویژه آمریکای جنوبی و مرکزی متهم کرده است. آن سوتر، حسن قشقاوی، سخنگوی وزارت خارجه که در راس یک هیات رسانه‌ای در ژاپن به سر می‌برد، در باشگاه خبرنگاران ژاپن در پاسخ به سوالی در خصوص اظهارات اوباما درباره ضرورت گشوده شدن مشت ایران گفت: اگر مشت گره کرده‌ای در دنیا وجود دارد، آن مشت آمریکا است که در سیاست‌های سلطه‌طلبانه دولت محافظه‌کاران به مردم منطقه خاورمیانه نشان داده شد و اینک جهانیان به دنبال شعار تغییر توسط اوباما منتظرند تا مشت باز وی را در عمل مشاهده کنند.

این در حالی است که به گزارش روزنامه نیویورک تایمز، وزیر امور خارجه‌ آمریکا در تداوم آنچه «لحن آشتی‌جویانه باراک اوباما در قبال ایران و جامعه مسلمانان» خواند گفت که تهران یک «فرصت آشکار» برای تعامل با جامعه‌ بین‌المللی دارد. هیلاری رودهام کلینتون، وزیر امور خارجه‌ آمریکا روز سه‌شنبه در اولین اظهارات خود پس از منصوب شدن به این سمت گفت: «همان‌طور که رییس‌جمهور (آمریکا) در گفت‌وگوی خود اعلام کرد ایرانی‌ها فرصتی آشکار برای نشان دادن تمایل خود به تعامل معنی‌دار جامعه‌ بین‌المللی در اختیار دارند.»

به گزارش ایسنا به نقل از روزنامه‌ نیویورک تایمز، وزیر امور خارجه آمریکا با اشاره به اظهارات روز دوشنبه‌ باراک اوباما مبنی بر اینکه «در صورتی که ایران مشت گره کرده‌ خود را باز کند آمریکا دست خود را به سوی تهران دراز خواهد کرد» گفت: «اینکه این مشت گره کرده باز شود یا خیر بر عهده‌ خود آنها است. اما در حالی که ما به فرصت‌هایی که در دست داریم نگاه می‌کنیم نگاه گسترده‌ای در آنچه فکر می‌کنیم، می‌توانیم انجام دهیم، خواهیم داشت.»

کلینتون اشاره‌ای به گزینه‌های تحت بررسی برای تعامل با ایران نکرد و تنها به گفت‌وگوهای چندجانبه درباره‌ برنامه‌ هسته‌ای‌ ایران که کشورهای انگلیس،‌ فرانسه، روسیه، آلمان و چین نیز در آن دخالت دارند اشاره کرد.

این گروه از کشورها که به گروه ۱+۵ معروفند قرار است هفته‌ آینده در آلمان گردهم بیایند و دیپلمات‌های اروپایی ابراز امیدواری کرده‌اند که این نشست سرنخ‌های اولیه را درباره‌ استراتژی جدید دولت آمریکا آشکار کند.

کلینتون گفته است که آمریکا در نشست ۱+۵ شرکت خواهد کرد. وی همچنین در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه گفت: «گفت‌وگوهای ۱+۵ که هفته‌ آینده صورت خواهد گرفت ابزار موجودی است که ما آن را دوباره بررسی خواهیم کرد.»

نیویورک تایمز در ادامه‌ گزارش خود نوشت: به گزارش مقامات وزارت خارجه‌ آمریکا انتظار می‌رود دولت آمریکا دنیس ‌راس، یکی از مذاکره‌کنندگان قدیمی امور خاورمیانه را برای پرداختن به مساله‌ ایران انتخاب کند.

در همین حال وزیر دفاع آمریکا در اظهاراتی موهوم و بی‌اساس ایران را به شرکت در «فعالیت‌های خرابکارانه» در آمریکای لاتین به خصوص آمریکای جنوبی و آمریکای مرکزی متهم کرد. رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا روز سه‌شنبه در یک جلسه‌ سنای آمریکا مدعی شد: من نگران سطح فعالیت‌های خرابکارانه‌ای که ایران در بخش‌هایی از آمریکای لاتین به خصوص آمریکای جنوبی و آمریکای مرکزی بر عهده گرفته است، هستم.

به گزارش خبرگزاری شینهوا، گیتس بدون اینکه دلیل و مدرکی ارائه کند، مدعی شد: آنها دفاتر و جبهه‌های بسیاری را باز کرده‌اند که در پس آنها در اتفاقاتی که در برخی از کشورها می‌افتد دخالت می‌کنند. آمریکا علاوه بر این ادعاهای بی‌اساس بارها تهران را به حمایت از شبه‌نظامیان عراق علیه نیروهای ائتلافی آمریکا نیز متهم کرده است. این در حالی است که ایران بارها تاکید دارد که برقراری امنیت در عراق جزو منافع تهران محسوب شده و ایران هیچ دخالتی در ناآرامی‌های عراق ندارد و واشنگتن تنها به دنبال بهانه است تا شکست خود در عراق را به گردن دیگران بیندازد.

همچنین رییس ستاد مشترک نیروهای نظامی آمریکا گفت که طرفدار یک رویکرد منطقه‌ به افغانستان است که شامل همسایه‌های افغانستان از جمله ایران باشد.

آدمیرال مایکل مولن روز سه‌شنبه در اظهاراتی که بازتابی از اظهارات یاپ دو هوپ شوفر، دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و ژنرال دیوید پترائوس، فرمانده‌ آمریکا در خاورمیانه است، گفت: در زمینه‌ افغانستان وجود یک رویکرد منطقه‌ای‌ حیاتی است. ایران به عنوان کشوری که هم‌مرز افغانستان است در این زمینه نقش دارد و تا زمانی که بتوانیم با آنان گفت‌وگو کرده و منافع مشترک پیدا کنیم، احتمال اینکه بتوانیم به پیشرفت دست یابیم وجود دارد؛ اما من این مساله را به دیپلمات‌ها واگذار می‌کنم.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مولن در ادامه اظهارات خود مدعی شد: ایران در بسیاری موارد هیچ‌گونه کمکی نمی‌کند، بنابراین به عقیده‌ من نباید بیش از حد خوشبینانه رفتار کرد، اما منافع مشترکی وجود دارد که فکر می‌کنم می‌تواند احتمالاتی را برایمان به وجود آورد.

این در حالی است که حامد کرزای، رییس‌جمهور افغانستان بارها با انتقاد از جامعه بین‌الملل به دلیل پایبند نبودن به تعهدات‌شان در قبال کمک به این کشور، چندین بار از ایران به دلیل پایبندی به تعهداتش تشکر کرده است.

رییس ستاد مشترک نیروهای نظامی آمریکا همچنین مدعی شده است دولت باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا هنوز گزینه‌ نظامی در قبال ایران را از روی میز برنداشته است، اما افزوده است که به عقیده‌ وی این اقدام باید آخرین راه‌حل محسوب شود.

یاپ دو هوپ شوفر، دبیرکل ناتو روز دوشنبه اعلام کرد که آمریکا و نیروهای سازمان پیمان صلح آتلانتیک شمالی در صورتی که به پیروزی در افغانستان امیدوارند، باید به طور مستقیم با همسایگان افغانستان از جمله ایران گفت‌وگو کنند. در حالی که دولت باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا سیاست این کشور در افغانستان را بررسی می‌کند، دبیرکل ناتو گفت، این ائتلاف در صورتی که خواهان پیروزی بر «شبکه‌ منطقه‌ تندروهایی که کابل را به چالش کشیده‌اند» است باید با همه‌ همسایگان افغانستان از جمله ایران تعامل داشته باشد.