هشدار صریح به شیخ‌نشین امارات

عکس: کوربیس

علی لاریجانی رییس مجلس: اگر امارات دست از ادعاهای خود برندارد، ایران برخورد جدی خواهد کرد

دنیای‌اقتصاد- پیام صریح لاریجانی به شیخ‌نشین امارات عربی متحده درباره ادعای مالکیت بر جزایر سه‌گانه و تلاش برای جعل نام‌های جدید برای خلیج‌فارس موضوعی بود که حمایت قاطع و صددرصدی ۲۹۰ نماینده مجلس را به دنبال داشت. علی لاریجانی، رییس مجلس در پایان جلسه علنی دیروز مجلس به شیخ‌نشین‌ امارات عربی‌متحده هشدار داد از تداوم ادعا علیه جزایر سه‌گانه تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی دست بردارد وگرنه با برخورد جدی ایران مواجه خواهد شد.

امارات عربی متحده طی ماه‌های اخیر با برپایی کنفرانس‌هایی سعی در جعل عنوان‌هایی برای خلیج‌فارس دارد و از سوی دیگر هم درصدد برآمده است با جلب حمایت برخی کشورهای عربی و بعضا اروپایی ادعاهای خود درباره مالکیت بر جزایر سه‌گانه را گسترش دهد. در این رابطه داریوش قنبری، نماینده ایلام از منوچهر متکی، وزیر خارجه سوالی را مطرح کرد و طی آن خواستار اتخاذ تدابیر محکم و قاطع‌تری از سوی دستگاه دیپلماسی کشور نسبت به ادعاها و تلاش‌های امارات عربی متحده شد.

این سوال در جلسه علنی روز سه‌شنبه مجلس مطرح شد. البته بر اساس آیین‌نامه داخلی جدید مجلس پس از طرح هر سوال در جلسه علنی و پاسخ‌های وزیر به آن سوال درباره وارد بودن یا وارد نبودن سوال نماینده از وزیر رای‌گیری به عمل می‌آید و اگر هر وزیری سه بار در جریان پاسخگویی به سوالات نتواند مجلس را قانع کند، به منزله استیضاح او قلمداد می‌شود و باید دوباره از مجلس رای اعتماد اخذ کند. در چارچوب ساز وکار جدید هم پاسخ متکی به سوال نماینده ایلام نتوانست مجلس را قانع کند و به این ترتیب مجلس تمایل خود را به اقدامات شدیدتر و عملی‌تر برای برخورد با امارات نشان داد. به خصوص اینکه داریوش قنبری در طرح سوال خود از رشوه‌دهی‌های امارات به برخی کشورهای عربی و غربی برای جلب حمایت آنان خبر داد و از سوی دیگر برخورد امارات با ایرانیانی که به این کشور سفر می‌کنند را هم تاسف‌آور دانست.

قنبری در عین حال از دود شدن سرمایه ایرانیان در امارات سخن به میان آورد و گفت: وقتی کشور امارات با ۳۰ یا حداکثر ۴۰ سال سابقه سیاسی و حاکمیتی اینگونه با ایران با چند هزار سال سابقه سیاسی و حاکمیتی برخورد می‌کند یا احضار سفیر این شیخ‌نشین کفایت می‌کند یا اینکه می‌بایستی دستگاه دیپلماسی اقدامات قاطعانه‌تری را علیه این شیخ‌نشین کوچک به عمل بیاورد. البته متکی در پاسخ به سوال قنبری اعلام کرد که ایران قدرت مستقر در منطقه است و ادعاهای امارات را هم بی‌پاسخ نگذاشته‌ایم. اما به هر حال پاسخ وزیر مجلس را قانع نکرد و نمایندگان تمایل خود را برای برخورد قاطع‌تر با امارات نشان دادند. در جلسه علنی دیروز مجلس هم این موضوع به نوعی تکرار شد. چراکه در پایان جلسه علنی مقداد نجف‌نژاد نماینده بابلسر طی تذکری آیین‌نامه‌ای خطاب به علی لاریجانی گفت که در جلسه علنی روز سه‌شنبه مجلس سوالی از وزیر خارجه درباره ادعاهای امارات مطرح شد که مجلس از توضیحات وزیر قانع نشد و اینگونه تصور می‌شود که مجلس با تحرکات دیپلماسی وزارت خارجه موافق نیست؛ در حالی که منظور مجلس این نبود و در واقع ما می‌خواستیم به امارات پیام قاطع و محکم‌تری را بفرستیم. علی لاریجانی هم در پاسخ گفت: قطعا همین طور است و از محتوای مطالبی که نمایندگان روز سه‌شنبه مطرح کردند، کاملا روشن بود که اعتراض به رفتار امارات است،‌ بیش از آنکه به وزارت خارجه برگردد. بنابراین دولت امارات باید بداند مطالبه مجلس شورای اسلامی نسبت به رفتار آنها جدی است.

وی افزود: همچنین کارهایی که راجع به ایرانیانی که وارد امارات می‌شود، مورد سوال جدی نمایندگان است و هم حجم زیاد مبادلاتی که انجام می‌شود، اما آنها مرتبا مطالب ایذایی مطرح می‌کنند. رییس مجلس گفت: مجلس شورای اسلامی با رای روز سه‌شنبه خود نشان داد راجع به این رفتارها سوال جدی از امارات دارد و اگر رفتارشان را اصلاح نکنند، حتما مجلس برخورد بعدی را خواهد کرد. در این هنگام نمایندگان با فریاد احسن‌احسن سخنان رییس مجلس را تایید کردند. گفتنی است نمایندگان مجلس خواستار محدودیت روابط تجاری اقتصادی با امارات و نیز محدودیت سفر ایرانیان به این شیخ‌نشین هستند.