معرفی صادق محصولی برای تصدی وزارت کشور

صادق محصولی به عنوان وزیر پیشنهادی وزارت کشور معرفی شد

بازگشت احمدی‌نژاد به نقطه آغازین

زهرا واعظ- رییس‌جمهور طی نامه‌ای مهندس صادق محصولی را به‌عنوان وزیر پیشنهادی کشور برای اخذ رای اعتماد به مجلس شورای اسلامی‌معرفی کرد. بر اساس این گزارش پس از استیضاح علی کردان وزیر سابق کشور و برکناری وی از این سمت، صادق محصولی برای تصدی پست وزارت کشور، بر اساس اخبار واصله قرار است امروز (یکشنبه) از سوی محمود احمدی‌نژاد رییس‌جمهور به مجلس شورای اسلامی‌معرفی ‌شود تا با کسب رای اعتماد هدایت این وزارتخانه را بر عهده بگیرد.

صادق محصولی در حالی به عنوان گزینه پیشنهادی رییس‌جمهور برای وزارت کشور خبرساز شده است که پس از ماجرای سال ۸۴ در مجلس برسر مخالفت با پیشنهاد وزارت وی بر وزارتخانه نفت،‌ تاکنون کم‌خبرترین مشاور احمدی‌نژاد بوده است. وی که سال ۸۴ ابتدا به عنوان یکی از افراد مورد نظر رییس‌جمهور به عنوان وزیر نفت به مجلس معرفی شده بود، پس از آنکه دریافت اکثریت نمایندگان مجلس هفتم شورای اسلامی‌از او حمایت نمی‌کنند، از نامزدی برای آن مقام انصراف داد و سپس از سوی محمود احمدی‌نژاد به عنوان مشاور برگزیده شد. بر اساس این گزارش یک روز پیش از آنکه مجلس رسما به بررسی رای اعتماد به محصولی بنشیند، عماد افروغ، رییس وقت کمیسیون فرهنگی مجلس هفتم در نطق پیش از دستور خود بدون آنکه از محصولی نام ببرد، طی یک نطق انتقادی از احمدی‌نژاد خواست به فکر فرد دیگری برای تصدی وزارت نفت باشد. برخی نمایندگان هم خواستار توضیح درباره میزان دارایی‌های صادق محصولی شدند. خواسته‌ای که نه تنها از سوی محصولی تکذیب نشد بلکه او در کمیسیون مجلس حاضر شد و با تاکید بر اینکه از دارایی قابل توجهی برخوردار است، اما آن را کاملا مشروع دانست. محصولی به نمایندگان گفته بود که در ۴۴ مزایده شرکت کرده و تنها در سه مزایده برنده شدم و درآمدهای من حاصل آنها است.

با این وجود محصولی پس از آنکه دریافت اکثریت نمایندگان مجلس هفتم شورای اسلامی‌‌از او حمایت نمی‌کنند، از نامزدی برای آن مقام انصراف داد و سپس از سوی محمود احمدی‌نژاد به عنوان مشاور برگزیده شد.

صادق محصولی کیست؟

صادق محصولی متولد ۱۳۳۸ در ارومیه مرکز استان آذربایجان غربی است که لیسانس مهندسی عمران و فوق لیسانس مدیریت بازرگانی دارد و در پرونده خود همکاری با جهاد سازندگی، فرماندار شهرستان ارومیه، معاون استانداری آذربایجان غربی، فرماندهی سپاه پاسداران منطقه ۵ (آذربایجان شرقی و غربی)، مسوول تحقیق و بازرسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی‌و فرمانده لشگر ۶ ویژه، معاون طرح و برنامه وزارت دفاع، مجری پروژه‌های مختلف عمرانی و صنعتی و دبیر شورای مشورتی مجمع تشخیص مصلحت نظام (در دبیرخانه مجمع تشخیص) را دارد. از سوابق علمی‌ـ پژوهشی محصولی می‌توان به تالیف کتاب مدیریت طرح‌های عمرانی، تدریس دروس مدیریتی و عمرانی و مهندسی سیستم‌ها در دانشگاه علم و صنعت، مجری پروژه‌های مختلف تحقیقاتی مانند امکان‌سنجی جهاد خانه‌سازی (در ۶ مجلد) و بهینه‌سازی ساخت و ساز مدارس کشور (در ۱۳ مجلد) اشاره کرد. صادق محصولی از قدیمی‌ترین دوستان احمدی‌نژاد به‌شمار می‌رود و رفاقت آنها به انجمن اسلامی‌دانشگاه علم و صنعت و سپاه پاسداران باز می‌گردد. همزمان با آغاز به کار احمدی‌نژاد در دانشگاه علم و صنعت، صادق محصولی هم از سپاه جدا شد و در بخش خصوصی به امر ساخت‌وساز مسکن روی آورد. صادق محصولی پیش از این در امور بازرگانی و فروش نفت حضور فعالی داشته است.

طی سه سال اخیر و پس از انصراف وی،‌ در هیچ یک از ۹ تغییر کابینه نام محصولی هیچ گاه به عنوان گزینه جدی وزارت مطرح نشد و تنها خبر مربوط به وی خبری در اواسط تیر ماه در سایت احمد توکلی نماینده اصولگرای تهران بود که از فعال شدن ستاد‌های انتخاباتی احمدی‌نژاد با مدیریت محصولی حکایت می‌کرد که البته چند روز بعد مشاور احمدی‌نژاد آن را تکذیب کرد.

رفیق ۳۰ ساله رییس‌جمهور سال گذشته در اظهارنظری سرعت احمدی‌نژاد را در خدمتگزاری سرعت «یک جت فانتوم» خواند که بقیه در مقابل وی اگر خیلی سرعت بگیرند مثل یک «هواپیمای مسافربری» حرکت می‌کنند. مشاور رییس‌جمهوری با این تشبیه علت برخی تغییرات کابینه را تشریح کرد؛ «تقصیر را به گردن کسانی که تغییر پیدا می‌کنند نمی‌اندازم، سرعت احمدی‌نژاد بالا است و انتظار دارد با نسبتی، این هماهنگی با سرعت وی صورت بگیرد.» هر چند به عقیده وی قطعا سرعت هیچ کدام از آنها به پای یک «جت جنگنده» نمی‌رسد.

محصولی ضمن تاکید بر اینکه «دولت در سایه» نیست به برخی اظهاراتی که درخصوص وی و ثمره‌هاشمی‌ شنیده می‌شود، اشاره کرد و گفت؛ من با احمدی‌نژاد و ثمره‌هاشمی‌۳۰ سال است که دوست و رفیق هستیم. آنقدر در زمینه افکار و اندیشه و همکاری با هم سابقه داریم و نزدیک هستیم که این مطلب که فلانی این کارهای سخت‌افزاری را انجام می‌دهد یا فلانی این ایده نرم‌افزاری را ارائه کرده است درست نیست.

خبر پیشنهاد محصولی به عنوان وزیر کشور درحالی مطرح می‌شود که به دلیل طرح مباحثی در خصوص فعالیت‌های اقتصادی وی تعدادی از معترضان اصلی به تصدی وی بر وزارت نفت در مجلس هشتم نیز به عنوان نمایندگان شاخص جناح اصولگرا حضور دارند.

هر چند که برخی از صاحبنظران اعتقاد دارند به دلیل ایجاد جو شدید علیه کردان و استیضاح تلخ وی، نمایندگان مجلس هشتم ترجیح می‌دهند به محصولی برای وزارت کشور رای مثبت بدهند.

متن نامه احمدی‌نژاد به لاریجانی

بسم‌ا... ‌الرحمن‌الرحیم

برادر گرامی‌ جناب آقای دکتر لاریجانی

ریاست محترم مجلس شورای اسلامی

سلام علیکم

با استعانت از ذات باریتعالی و با ادای احترام به پیشگاه ملت بزرگوار ایران و نمایندگان معزز مردم، در اجرای اصول (۸۷) و (۱۳۳) قانون اساسی، جناب آقای مهندس صادق محصولی را به عنوان وزیر پیشنهادی کشور جهت اخذ رای اعتماد به مجلس شورای اسلامی‌معرفی می‌نمایم.

محمود احمدی‌نژاد

بر اساس این گزارش خلاصه سوابق و برنامه وزیر پیشنهادی وزارت کشور به شرح زیر است:

تحصیلات: کارشناسی مهندسی عمران (دانشگاه علم و صنعت) و کارشناسی ارشد در رشته مدیریت بازرگانی (دانشگاه تربیت مدرس)

سوابق اجرایی: همکاری با جهاد سازندگی، فرماندار شهرستان ارومیه، معاون استانداری آذربایجان غربی، فرماندهی سپاه پاسداران منطقه ۵ (آذربایجان شرقی و غربی)، فرمانده لشکر ۶ ویژه پاسداران، معاون طرح و برنامه وزارت دفاع، مجری پروژه‌های مختلف عمرانی و صنعتی، دبیر شورای مشورتی مجمع تشخیص مصلحت نظام (در دبیرخانه مجمع تشخیص) و مشاور رییس‌جمهور. سوابق علمی‌و پژوهشی: تالیف کتاب مدیریت طرح‌های عمرانی، تدریس دروس مدیریتی و عمرانی و مهندسی سیستم‌ها در دانشگاه علم و صنعت، مجری پروژه‌های مختلف تحقیقاتی مانند امکان‌سنجی جهاد خانه‌سازی(در ۶ مجلد) و بهینه‌سازی ساخت و ساز مدارس کشور (در ۱۳ جلد).

عکس: جام جم آن لاین