تاکید بر ادامه مذاکرات ایران و 1+5

کریستینا گالاش

سخنگوی نماینده گروه ۱+۵ و مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی بر تداوم مذاکرات ایران و این گروه در چارچوب قطعنامه‌های شورای امنیت تاکید کرد. کریستینا گالاش، سخنگوی خاویر سولانا در مصاحبه با پرس.تی.وی شبکه تلویزیونی فارسی زبان ایران، درباره دیدگاه‌های نماینده گروه ۱+۵ درباره برنامه‌های هسته‌ای تهران بعد از ارائه نامه سعید جلیلی نماینده ایران گفت: داشتن انرژی هسته ای صلح آمیز حق مسلم ایران به عنوان یک کشور مهم جهان است، اما آنچه غرب می‌خواهد شفافیت بیشتر در فعالیت‌های هسته ای جمهوری اسلامی است.وی قطعنامه چهارم شورای امنیت را نگران‌کننده ندانست و خواستار تداوم مذاکرات بین ایران و گروه ۱+۵ در چارچوب قطعنامه‌های شورای امنیت شد.گالاش همچنین از نبود اتفاق نظر بین ایران و گروه ۱+۵ درباره بعضی مسائل خبر داد و گفت: با حل بعضی اختلاف نظرها، مذاکرات رسمی می‌توانند در آینده نزدیک در دستور کار قرار بگیرند.این در حالی است که یک مقام وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که پنج عضو دائم شورای امنیت و آلمان به زودی در تماسی تلفنی با یکدیگر درباره برنامه هسته‌ای ایران و برداشتن گام‌های بعدی در سازمان ملل در این مورد مذاکره می‌کنند.

خبرگزاری فرانسه به نقل از یک مقام عالی رتبه در وزارت امور خارجه آمریکا گزارش داد که نمایندگان ارشد وزارت امور خارجه پنج عضو دائم شورای امنیت -متشکل از آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین -به همراه آلمان درباره اقدام بیشتر شورای امنیت سازمان ملل برای متوقف کردن برنامه هسته‌ای ایران مذاکره خواهند کرد. این مقام که خواست نامش فاش نشود، گفت:‌ ما تماس تلفنی مدیران سیاسی وزارت امور خارجه را داریم که احتمالا ظرف چند روز آینده صورت خواهد گرفت البته زمان این مذاکره هنوز مشخص نشده است. به گفته وی ویلیام برنز، مدیر امور سیاسی وزارت امور خارجه آمریکا و همتایانش در ۱+۵ درباره «گام‌های بعدی شورای امنیت» مذاکره خواهند کرد. کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه آمریکا در حاشیه نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل در نیوریورک گفته بود که ۱+۵ در جهت اقدام‌های بیشتر علیه ایران بر سر برنامه هسته‌ای‌اش حرکت خواهند کرد.

وی دور روز پس از آن این مساله را مطرح کرده بود که شورای امنیت سازمان ملل به اتفاق آرا قطعنامه‌ای را علیه ایران به تصویب رساند که تعلیق غنی‌سازی اورانیوم در جمهوری اسلامی را خواستار است، اما هیچ تحریم جدیدی را علیه تهران مطرح نمی‌کند. این در حالی است که هفته گذشته ایران نامه‌ای را برای خاویر سولانا، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپایی ارسال و از سیاست غرب درباره برنامه هسته‌ای تهران انتقاد کرد. سولانا روز سه‌شنبه در برلین درباره نامه سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران با اشاره به رویکرد دو سویه دیپلماسی و تهدید به تحریم علیه ایران به خبرگزاری رویترز گفت: این نامه‌ای است که به شکلی از سیاست ما شکایت دارد؛ اما سیاست ما روشن است. سیاست ما رویکرد مسیر دوسویه است. وی در پاسخ به این سوال که آیا این نامه مذاکره با ایران را مشکل‌تر خواهد کرد؟ اظهار کرد: این فقط یک نامه است.

همچنین خبرگزاری فرانسه به نقل از رابرت وود سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در این باره گزارش کردکه «۱+۵ این نامه را دریافت کرده و در حال مشورت درباره گام‌های بعدی هستند.»وی گفت: ما تا وقتی به همراه شرکای‌مان در ۱+۵ درباره این نامه مذاکره نکنیم، نمی‌توانیم درباره محتوای آن اظهار نظر علنی داشته باشیم. جلیلی در این نامه تاکید کرده است: اکنون برای جامعه جهانی جالب است که در روند گفت‌وگو آنگاه که سوالی منطقی طرح می‌شود، طرف گفت‌وگو به جای ارائه پاسخ و رفع ابهام از ابزار فشار استفاده می‌کند.

وی افزود: این رفتار غیرمنطقی در قضاوت جامعه جهانی گواه نداشتن پاسخ روشن به پرسش‌های اصولی جمهوری اسلامی ایران است و این شبهه را تقویت می‌کند که نگاه برخی قدرت‌ها به گفت‌وگو صرفا تاکتیکی و مقطعی است. فقدان روحیه گفت‌وگو در برخی قدرت‌ها که می‌خواهند با ملت‌ها با تکیه بر اهرم‌های فشار به جای استدلال سخن بگویند، از نظر جامعه جهانی پوشیده نیست. نامه دو صفحه‌ای دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران به سولانا از طریق سفرای ایران به وزیران امور خارجه روسیه، چین، فرانسه، آلمان، انگلیس و از طریق سفیر سوئیس در تهران به آمریکا نیز تحویل شد.

در عین حال پیش‌تر برنار کوشنر، وزیر امور خارجه فرانسه گفته بود که نشست ۱+۵ درباره برنامه هسته‌ای ایران ۲۶ نوامبر آینده (۶ آذر) در شرم‌الشیخ برگزار خواهد شد.

تجلیل مسکو از نامه جلیلی

معاون وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد که مذاکره تنها راه رفع تنش بر سر برنامه هسته‌ای ایران است. به گزارش ایسنا، سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه که کشورش نسخه‌ای از نامه اخیر سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی را دریافت کرده است، گفت که مسکو از راه‌حل دیپلماتیک مساله هسته‌ای ایران حمایت می‌کند. وی افزود: ابتکار جلیلی در نوشتن نامه به خاویر سولانا، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپایی اقدامی مثبت است که نشان‌دهنده جدیت ایران در تداوم این گفت‌وگوها با گروه موسوم به ۱+۵ است.