نوبل ادبیات 2008 در دستان «لوکلزیو» فرانسوی

طبق اعلام آکادمی سوئدی نوبل، «ژان ماری گوستاو لوکلزیو» نویسنده فرانسوی رمان «بیابان» برنده نوبل ادبیات سال ۲۰۰۸ شد.

به نقل از پایگاه اینترنتی آکادمی نوبل، «ژان ماری گوستاو لوکلزیو» (Jean-Marie Gustave Le Clézio) نویسنده شصت و هشت ساله فرانسوی رمان «بیابان» برنده جایزه ده‌میلیون کرونی نوبل ادبیات سال ۲۰۰۸ شد.

«هوراس اینگدال» دبیر دائمی هیات داوران بخش نوبل با اعلام این خبر «لوکلزیو» را «نویسنده‌ سبک‌های جدید، ماجراجویی‌های شاعرانه و کاشف بشریت ورا و ماروای تمدن حکم‌فرا» توصیف کرد. انتخاب «لوکلزیو» به‌عنوان برنده نوبل ادبیات سال ۲۰۰۸ از این جهت موجب شگفتی‌ منتقدان ادبی جهان شده است که به تصور غالب آن‌ها آکادمی نوبل به نویسندگانی جایزه می‌دهد که سیاسی‌کار باشند، در حالی که «لوکلزیو» پیشینه سیاسی ندارد.

«لوکلزیو» در اولین واکنش‌های خود نسبت به گرفتن نوبل ادبیات در کنفرانس مطبوعاتی انتشارات «گالیمار» گفت: «من بسیار تحت تاثیر قرار گرفته‌ام و فوق‌العاده شگفت‌زده شده‌ام. این جایزه افتخار بزرگی برای من است.» وی در ادامه و در پاسخ به این سوال که چه احساسی دارد گفت: «باورم نمی‌شود، کمی احساس ترس، کمی خوشحالی و کمی نشاط دارم.»

لوکلزیو همچنین در پاسخ به این سوال که با ده‌میلیون کرون (تقریبا یک‌میلیون یورو) جایزه نقدی خود چه کار خواهد کرد، گفت: «کلی قرض دارم که باید اول از همه آن‌ها را تسویه کنم.» لوکلزیو ۱۳ آوریل سال ۱۹۴۰ در نیس فرانسه به دنیا آمده و تا به امروز بیش از چهل کتاب نوشته است.

هر چند «لوکلزیو» نویسندگی را از سن هفت، هشت سالگی شروع کرده بود اما اولین رمانش را به نام «صورت جلسه» منتشر کرد که برنده جایزه «رنودو» فرانسه شد.

رمان «بیابان» یکی از مهم‌ترین آثار ادبی این نویسنده فرانسوی به حساب می‌آید. آکادمی نوبل رمان «بیابان» را «تصویر شگفت‌انگیز فرهنگ گمشده بیابان آفریقای شمال» توصیف کرد.