باشگاه‌های سالمندان در تهران احداث می‌شود

معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران از احداث باشگاه‌های سالمندان در تهران خبر داد.

به نقل از روابط عمومی فرهنگسرای سالمند، احمد نوریان در مراسم پایانی هفته فرهنگی و هنری سالمندان که با حضور بیش از هزار نفر از سالمندان تهرانی در فرهنگ سرای بهمن برگزار شد، با اعلام این خبر گفت: ابن باشگاه‌ها با امکانات مناسب سالمندان به عنوان مکمل‌های فرهنگی خانه‌های سالمندی در دستور کار شهرداری قرار گرفته است و این باشگاه‌ها مکانی برای دفاع از حقوق سالمندان و مرکزی برای برنامه ریزی‌های فرهنگی برای این دوره از زندگی شهروندان خواهد بود.

وی با اشاره به افزایش چشمگیر جمعیت سالمندی کشور در سال‌های آینده گفت: شهر باید به گونه‌ای طراحی شود که همه اقشار جامعه از جمله سالمندان بتوانند به راحتی از امکانات آن بهره‌مند شوند و قصد داریم نشست‌های تخصصی را ترتیب دهیم که با حضور کارشناسان و متخصصان این حوزه و نیز مدیران شهری به راهکارهای عملی برای ارتقای سلامت جسمی و روانی سالمندان دست یابیم.

رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران هم چنین به اهمیت آموزش خانواده‌ها برای نگهداری سالمندان بر اساس استانداردهای جهانی اشاره کرد و گفت: برای حفظ سلامت و شادابی سالمندان باید خانواده‌ها نیز متناسب با پیشرفت علم در جهان کنونی آموزش ببینند؛ چراکه مراقبت از سالمندان ظرایفی دارد که عدم رعایت آن مشکلات جسمی و روحی برای سالمندان و خانواده‌ها ایجاد خواهد کرد.

در این مراسم هم چنین اکرم شاهرخی، رییس فرهنگسرای سالمند نیز با بیان فعالیت‌های این فرهنگسرا در هفته سالمند گفت: تمامی فرهنگ سراهای تهران برای اجرای برنامه‌های مختلف فرهنگی اجتماعی و هنری در این هفته بسیج شده بودند و امیدواریم در طول سال‌های آینده این هم افزایی با مشارکت تمامی سازمان‌ها و نهادهای مرتبط کشور موجب بهبود وضعیت و ارتقای سطح رفاه سالمندان کشور شود.

وی با تاکید بر ارزش وجودی سالمندان در جامعه گفت: سالمندان سرمایه‌های انسانی جوامع بشری هستند و باید ضمن استفاده مطلوب از تجربیات آنها جهت کاهش شکاف فرهنگی بین نسل‌ها، حفظ هویت ملی و همبستگی اجتماعی از وجود آنها بهره برد.

شاهرخی افزود: سالمندان که زمانی عامل پویایی و تحول جامعه بوده‌اند و بهترین سال‌های عمر و جوانی خود را صرف تلاش و کار و آبادانی جامعه کرده‌اند را نباید فراموش کرد.