برنامه شهرداری تهران در هفته جهانی کودک

سخنگوی شهرداری تهران گفت: معتقد هستیم که آینده ایران اسلامی متعلق به همه کودکان است و باید تمام سازوکارها را فراهم کنیم تا آینده درخشانی داشته باشند.

دکترمحمدهادی ایازی در نشست مطبوعاتی که به مناسبت روز جهانی کودک و با حضور اولین سخنگوی کودک در شهرداری تهران و تعدادی از کودکان همیار محیط زیست برگزار شد با بیان این مطلب اظهار داشت: برای تحقق این امر، تهران و کلانشهر‌های ما باید عاری از آلودگی‌های زیست محیطی باشد و باید برای فرزندانمان توسعه آموزش و فناوری‌های نوین را داشته باشیم تا بچه‌ها بتوانند در این محیط رشد و نمو پیدا کنند.

وی با اشاره به اینکه جمعیت اسکان بشر، روز ۶ اکتبر را به نام شهر موزون نامگذاری کرده افزود: یکی از موضوعاتی که در شهر موزون مطرح می‌شود، مساله بسترسازی شهرها برای کودکان است و این از جمله موضوعاتی است که شهرداری تهران به آن اهتمام دارد.ایازی همچنین به توسعه فضای سبز و محیط‌های شاد و مفرح بازی، فرهنگی و ورزشی به عنوان یکی دیگر از برنامه‌های شهرداری برای کودکان یاد کرد و گفت: مفتخر هستیم که بگوییم اولین سینمای کودک را در مجموعه بزرگ سینما آزادی فراهم کردیم تا کودکان در تمام ساعات بتوانند فیلم‌های کودک و نوجوان را ببینند. مشاور عالی شهردار تهران ادامه داد: انتخاب شهردار مدرسه، شهردار خانواده، طرح غنچه‌های شهر برای نوزادان تازه متولد شده و همیاران محیط زیست شهری از دیگر اقدامات شهرداری و برخاسته از دیدگاه مسوولان شهرداری در مورد کودکان است.ایازی بیان داشت: جمهوری اسلامی این افتخار را دارد که بعد از پیمان نامه جهانی حقوق کودکان که در سال ۱۹۹۳ به تصویب رسید، به عضویت این پیمان نامه درآمده و تمام حقوق کودکان را قرار است، دنبال کنند.در ادامه این نشست، امیر رضا پازوکی سخنگوی ۱۱ ساله، با اشاره به شعار امسال یونیسف که در مورد بالا بردن سطح ایمنی کودکان در ترافیک است، گفت: شهرداری تهران جشنواره‌هایی را از امروز تا ۲۳ مهرماه با نام نمایشگاه کودک و ایمنی حمل و نقل به مدت یک هفته درپارک آموزش تدارک دیده است و همچنین چهره‌های محبوب کودکان و نوجوانان نیز در اجرای بیش از ۳۰ برنامه نمایشی حضور دارند.به گفته وی استفاده از وسایل کمک آموزشی، برگزاری مسابقات ویژه روز جهانی کودک و نوجوان از دیگر برنامه‌های این هفته است.

وی با اشاره به برنامه سازمان‌های وابسته به شهرداری تهران به مناسبت این هفته گفت: برگزاری تور تابستانی برای دانش‌آموزان توسط سازمان زیباسازی، آموزش شهروندان، آموزش نگاه به شهروندان، آموزش نگاه به شهر و تشکیل گروه‌های حامیان شهر از دیگر اقدامات این هفته است.

پازوکی به اقدامات سازمان بازیافت نیز برای کودکان اشاره کرد و گفت: انتشار کتاب‌های ویژه کودک و نوجوان، توزیع بسته‌های فرهنگی و ایجاد کارگاه‌های آموزشی از جمله این موارد بوده است.

نامه کودکان تهرانی به شهردار پایتخت

جناب آقای دکتر قالیباف، شهردار محترم تهران

با سلام

ما کودکان تهرانی ضمن قدردانی از زحمات و تلاش‌های جنابعالی و همکارانتان جهت بهبود وضعیت شهر به آینده‌ای درخشان می‌اندیشیم، به تحقق آرزوهایمان، به شکوفایی کشورمان، به بهره‌مندی همه کودکان از رفاه نسبی.

مگر نه این که شکوفایی کشور عزیزمان ایران در گرو شکوفایی کودکان و نوجوانان و جوانان است، ما کودکان تهرانی بعضی اوقات شاهد کار کودکانی در خیابان‌های شهرمان هستیم که تحت سرپرستی خانواده‌های ضعیف یا بد سرپرست هستند و قادر به بهره‌مندی از شرایط زندگی و تحصیلی مناسب نیستند، حمایت از این کودکان که به کودکان کار معروفند، یکی از مهمترین خواسته‌های ماست.

همچنین بهبود حمل و نقل عمومی و تسهیل شرایط جهت استفاده کودکان از وسایل نقلیه عمومی بسیار حائز اهمیت است؛ چراکه عموما ازدحام جمعیت سبب از بین رفتن حقوق کودکان در استفاده از این گونه وسایل می‌شود.

مناسب‌سازی معابر جهت عبور و مرور از دیگر مواردی است که ما کودکان خواستار آن هستیم؛ چراکه اختلاف سطح معابر برای ما مشکل ساز است. خصوصا حفاری‌های پی در پی سازمان‌های مختلف که در بعضی مواقع خطرساز نیز هست و بهتر بود شهرمان به تونل تاسیسات شهری مجهز می‌شد.افزایش تعداد بوستان‌های شهری و اختصاص محوطه‌هایی در داخل پارک‌ها ویژه زمین‌های فوتبال و نصب وسایل بازی داخل پارک‌ها اهمیت ویژه‌ای دارد.

همچنین خواستار تسهیل ارتباط کودکان با مسوولان و مدیران شهری هستیم.

ما کودکان تهرانی خواستار شکوفایی همه کودکان جهان و خواستار حمایت بیش از پیش مسوولان محترم کشورمان هستیم.

با آرزوی موفقیت روز افزون برای شما دوست خوب بچه‌های تهران