بانوان، بازیگران اصلی عرصه‌های زندگی

شهردار تهران با تاکید بر رعایت عدالت اخلاقی در جامعه، گفت: در جامعه اسلامی امروز ما، بیش از هر چیز به اخلاق خدشه وارد شده است و باید تلاش کنیم در همه کارهایمان از مدار انصاف خارج نشویم و اخلاق را اساس کار خود قرار دهیم.

دکتر محمد باقر قالیباف شهردار تهران، در مراسم افتتاحیه سال تحصیلی جدید در مجتمع آموزشی علوم اسلامی «کوثر» که در مسجد شیخ فضل‌ا... نوری برگزار شد، با بیان این که حضور در جمع بانوان طلبه ویژگی‌های خاصی دارد، گفت: بانوان در جامعه به عنوان مادران و خیمه خانواده هستند و بر خلاف تصور برخی که مردان را اساس خانواده می‌دانند، مادران نقش اساسی در همه عرصه‌ها به ویژه عرصه‌های تربیتی، فرهنگی و مدیریتی و توجه به منابع انسانی که مهمترین دغدغه هر جامعه اسلامی و غیر اسلامی است، دارند.

وی خطاب به بانوان طلبه با بیان این که شما رسالت تبلیغ و شناخت مسائل دینی و فرهنگی جامعه را در کنار نقش مادری پذیرفته اید و این کار رسالت انبیاست، افزود: دو سال قبل از انقلاب به عنوان کسی که تازه اسلام و امام (ره) را شناخته بودم در ذهنم این بود که شهیدان آن زمان چگونه هم دغدغه دین دارند و با مشقت مبارزه می‌کنند و نیز چگونه می‌خواهند تعالیم اسلامی را به مردم بشناسند.

قالیباف، خاطرنشان کرد: قبل از انقلاب یک حرف داشتیم و آن این که اگر دین در جامعه ما مستقر شود و ما حاکمیتی دینی داشته باشیم، دنیا و آخرت انسان‌های جامعه که در سایه دین زندگی می‌کنند، تضمین می‌کنیم.

شهردار تهران در ادامه گفت: رشد و تعالی انسان‌ها مهم‌ترین هدف ما از توسعه است و تفاوت ما با کشورهای غربی که فقط به دنبال آسایش و رفاه هستند، این است که می‌خواهیم انسان‌ها علاوه بر داشتن این امکانات، مسیر رشد و کمالات خود را طی کنند.

وی با بیان این که امروز هرچه داریم به برکت خون شهدا، جانبازان و انقلاب اسلامی است، در مورد رسالت امروز در جامعه، گفت: باید کارآمدی دین در اداره جامعه را اثبات کنیم و اگر این کار را نکنیم همه تلاش‌ها و حرف‌هایمان بی‌ثمر بوده است.

قالیباف تصریح کرد: امروز اگر کسی دغدغه دین، انقلاب، اسلام و خون شهدا را دارد و می‌خواهد سرباز مخلص انقلاب باشد باید کارآمدی دین را در حوزه خود به اثبات رساند و در حوزه فعالیت خود جزو سرآمدان باشد و مخصوصا اگر انقلابی و دینی هستیم این کار تکلیف ماست ونمی توانیم ادعای دین داشته باشیم، اما مدیریت ضعیف و شاخص‌های اقتصادی ضعیف داشته باشیم و ادعای ما گوش عالم را کر کند، چون این با آموزه‌های دینی ما متفاوت است.

وی با بیان این که برای تبلیغ، الگوی رفتاری اساس کار است و حرف تنها یک ابزار است، گفت: شهیدان ما به این خاطر موفق بودند که حرفشان با عمل وکردارشان یکی بود و اگر ما امروز در جامعه دچار مشکل هستیم به خاطر این است که حرف و عملمان دو تاست، پس نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم برکت در کارمان باشد و لطف خدا شامل حالمان شود.

شهردار تهران با بیان این که بسیجی بودن به داوطلب بودن است و این که در قبال کار، هیچ گونه عوض مالی دریافت نکنند، گفت: حیف که فرهنگ عظیم دفاع مقدس را در عرصه اقتصادی، مدیریتی، تربیتی و سیاسی از بین بردیم.

قالیباف با اشاره به این که مدیران اجرایی در حکومت اسلامی مسوول دین مردم هم هستند، افزود: به همین دلیل شهرداری را نهادی اجتماعی می‌دانیم که فقط مسوولیت کارهای خدماتی را ندارد، بلکه با روح و روان و جسم مردم سروکار داریم.

وی با اشاره به اهمیت شهرداری به مراکز دینی و مذهبی و تاکید بر این که باید تلاش کنیم بخش کارآمدی، اثر خود را در حوزه تربیتی بگذارد ، گفت: امروز آسیب‌های اجتماعی در کشو ما قابل قبول نیست و آن طور که به ظواهر دین توجه داریم، به مغز دین توجه نداریم و بسیاری از دغدغه‌های جدی دین، دغدغه ما نیست.

به گفته شهردار تهران، مهمترین نکته در حوزه بیان، تبلیغ و سخنوری، منطبق بودن رفتار با کردار است.

قالیباف با بیان این که از علوم روز دنیا فاصله داریم، افزود: تا زمانی که نفهمیم دغدغه ذهنی جوانان چیست و از آن شناخت پیدا نکنیم، نمی‌توانیم آنها را به تمام معنا درک کنیم و به رفع مشکلات بپردازیم.

قالیباف در ادامه گفت: امروز برخی از نخبگانمان بینش اسلامی و شرقی خود را از دست داده‌اند و با بینش غربی که هماهنگی کمی با فرهنگ ما دارد، می‌خواهند در جامعه موضوعات تربیتی، فرهنگی و توسعه را دنبال کنند که این درست نیست، هرچند که غربی‌ها از نظر روش‌مندی و تکنولوژی جلوتر از ما هستند و ما باید این ابزار را با بینش خودمان به کار گیریم.

وی افزود: در حوزه تبلیغ باید بدانیم که این کار کاری جمعی است نه فردی و ما در کشور خود در همه عرصه‌ها در حوزه خرد جمعی ضعیف هستیم و باید به این توجه کنیم که تربیت و آموزش یک فرآیند است که اگر دقت نشود هیچ وقت به نتیجه نمی رسیم.

شهردار تهران با اشاره به رشد حضور بانوان در عرصه‌های علمی، گفت: اگر برای این تغییر که از قوت‌های ماست به موقع تدبیر نشود، مهم‌ترین چالش و ضعف ما در آینده نه چندان دور خواهد شد.

وی با بیان این که هرچند زن و مرد در بعضی بخش‌ها مانند هم هستند، اما حتما با هم متفاوتند، گفت: هرچه قدر مسوولان به زنان بها بدهند باز هم نمی توانند نقش مادری را از آنها بگیرند و باید توجه کنیم که از ظرفیت‌ها به درستی و به جای خود استفاده کنیم.

قالیباف با تاکید بر این که عدالت اساس کاراست، گفت: علمای ما بر این باورند که اگر در جامعه عدالت مستقر نشود بقیه احکام نیز به درستی جاری نمی شوند، عدالت بخش‌های مختلف دارد و به گفته شهید بهشتی عدالت اخلاقی از همه بخش‌های دیگر مهم‌تر است و اگر بخواهیم سایر بخش‌های عدالت را برقرار کنیم باید قبل از آن عدالت اخلاقی را در جامعه اجرا کنیم.

وی با بیان این که در جامعه اسلامی امروز ما بیش از هر چیز خدشه به اخلاق وارد آمده است، گفت: باید تلاش کنیم در همه کارهایمان از مدار انصاف خارج نشویم و اساس اخلاق را رعایت کنیم.