اقتصاد بین‌الملل به بن‌بست رسیده است

در اجلاس سران این گروه مطرح شد
چهار پیشنهاد احمدی‌نژاد به سران گروه دی‌‌8
رییس‌جمهور با تاکید بر اینکه نظام ناعادلانه موجود بین‌المللی به خاطر دوری از ارزش‌های الهی و انسانی در عرصه‌های مختلف سیاسی،اقتصادی و فرهنگی به بن بست رسیده است،گفت: در شرایط موجود توسعه همکاری‌های چند جانبه و مشترک گروه دی هشت می تواند برای مواجهه با مشکلات و چالش‌های جهانی راهگشا باشد.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، محمود احمدی‌نژاد صبح دیروز در سخنانی در ششمین اجلاس سران گروه دی هشت همچنین با ارائه پیشنهاداتی برای تقویت فعالیت‌های دی هشت خاطر نشان کرد: گروه دی هشت می تواند پرچمدار عدالت، دوستی و صلح در جهان باشد و الگویی از فعالیت‌های عادلانه و صلح آمیز را به جهان عرضه کند.
احمدی‌نژاد با بیان اینکه پرواضح است که نظام اقتصاد بین‌المللی نیز به بن بست رسیده است، خاطرنشان کرد: افزایش بی‌سابقه قیمت غذا و کالاهای اساسی، کاهش شدید ارزش دلار و به تبع آن کاهش شدید ارزش ذخایر ارزی، بالا رفتن قیمت نفت و گاز به‌رغم عرضه بیش از مصرف آن به بازار، ایراد ضربه اساسی به تولیدات کشاورزی بومی در بسیاری از کشورها به خاطر مکانیزم تعرفه‌ها، بروز خشک سالی‌های ناشی ازعدم رعایت ضوابط زیست محیطی وگسترش فقر درجهان، همه این مشکلات علائم روشنی از ناکارآمدی نظام اقتصاد بین‌الملل است. در بخش فرهنگ هم ملت‌ها با چالش‌های بزرگی از قبیل به مخاطره افتادن ارزش‌های فرهنگی و بومی، تهدید بنیان خانواده به عنوان اصلی ترین واحد قوام جوامع و تهدید هویت ملی مواجه هستند.
وی گفت: تمام یا اکثر چالش‌ها و گرفتاری‌های مذکور ناشی از فاصله گرفتن قدرت‌های سلطه‌گر از عدالت و حق مداری و دوستی و برادری است. از آنجا که اکثر سازمان‌ها و نظام‌های بین‌المللی بر پایه سکولاریسم و دوری از ارزش‌های الهی و انسانی استوار شده است و برخی قدرت‌های مسلط، بیشترین نفع را از این وضعیت برای تحمیل اراده خود می‌برند، لذا نمی‌توان انتظار داشت نظامات و سازمان‌های مزبور بر پایه عدالت و حق‌‌مداری و عشق به انسان‌ها به حل مشکلات اقدام کنند.
احمدی‌نژاد تاکید کرد: در چنین شرایطی توسعه همکاری‌های چند جانبه و مشترک می تواند راه حلی برای مواجهه با مشکلات و چالش‌ها باشد. گروه دی ۸ براساس فلسفه وجودی و اهداف اصلی تاسیس آن باید نقش سازنده و موثری در هم افزایی توان و امکانات کشورهای عضو و حل مشکلات و چالش‌ها در تحولات منطقه ای و بین‌المللی ایفا نماید، در حالی که تاکنون به‌رغم تلاش‌های گسترده اعضا و اقدامات مفید انجام شده از این ظرفیت عظیم، استفاده مورد انتظار اعضای محترم به عمل نیامده است.
رییس‌جمهور با بیان اینکه ظرفیت طبیعی،انسانی،علمی، اقتصادی ،سیاسی و فرهنگی دی هشت بسیار بالاست و باید در خدمت اصلاح نظام‌های حاکم بر جهان و پیشرفت اقتصادی علمی وفنی کشورهای عضو جهان اسلام و سایر ملت‌ها قرار گیرد، یادآورشد: براساس سنت الهی، قدرت‌های سلطه گر رو به زوال هستند و نشانه‌های آن کاملا آشکار شده است. آنان در بن بست کامل قرار دارند و راهی برای برون رفت از آن در برابرشان نیست. باید برای آینده فارغ از سلطه‌گران، از هم اکنون برنامه‌ریزی کرد.
ایجاد و گسترش نهادهای سرمایه گذاری مشترک نظیر تاسیس صندوق مالی برای اجرای پروژه‌های مشترک در زمینه‌های مختلف صنعتی، فناوری‌های نوین و کشاورزی، ایجاد موسسه همکاری‌های انرژی به منظور استفاده از ظرفیت‌های متقابل کشورهای عضو در این زمینه، بسط همکاری در زمینه بانکداری اسلامی به منظور کمک به رشد و پیشرفت پایدار کشورهای عضو و تاسیس نظام مالی بانکی جدید در کنار نظامات کنونی، استفاده متقابل از ظرفیت‌های خدمات
فنی - مهندسی از طریق تشکیل گروه کاری برای شناخت و تدوین اطلس توانایی‌ها و نیازهای کشورهای عضو و معرفی مکانیزم‌های مالی و حقوقی در جهت بهره برداری از این توانایی‌ها، پیشنهاداتی بود که رییس‌جمهوری ضمن حمایت از تهیه و تصویب چشم‌انداز طرح و برنامه ده ساله آینده سازمان دی هشت و تقویت دبیرخانه آن، در این اجلاس ارائه کرد.