دنیای اقتصاد- حامد صالح آبادی: در حالی که کمتر از یک ماه به برگزاری انتخابات مجلس نهم باقی نمانده است، جبهه‌های انتخاباتی روند تعیین فهرست‌های خود را در دستور کار قرار داده‌اند و چانه‌زنی‌های پشت پرده درباره فهرست‌های انتخاباتی هر روز داغ تر از دیروز می‌شود. جبهه متحد اصولگرایان که سرانجام نتوانست چتر خود را روی همه اصولگرایان بگستراند، بنا‌بر وعده‌ای که داده بود ۱۷ بهمن فهرست انتخاباتی خود در تهران را با فهرستی ۲۷ نفره ارائه کرد؛ برای سه نفر باقیمانده هم شماری کاندیدا معرفی شده‌اند اما نام سه نماینده منتقد دولت (علی مطهری، حمیدرضا کاتوزیان و علی عباسپور تهرانی فرد) که در مرحله اول توسط هیات‌های اجرایی رد صلاحیت شده بودند، نه در میان ۲۷ نفر و نه در میان کاندیداهای سه کرسی باقیمانده دیده نمی‌شود.

این در حالی است که در ابتدا برخی اخبار حکایت از رای مثبت اعضای جبهه متحد به حضور علی مطهری در فهرست آنها داشت، اما به گفته برخی منابع خبری، غلامعلی حدادعادل مخالف جدی حضور مطهری در فهرست جبهه متحد بوده و توانسته است سایر اعضا را نیز با خود همراه کند. البته اسدالله بادامچیان درباره حذف این افراد از فهرست جبهه متحد می‌‌گوید: ما تراکم شخصیت داشتیم در نتیجه این افراد در مقایسه با دیگران حذف شدند، طبیعی است که مجبور باشیم که برخی را کنار بگذاریم. در همین حال علی مطهری که از فهرست جبهه متحد باز مانده است، اعلام کرده که به اتفاق جمعی از همفکرانش فهرستی انتخاباتی تحت عنوان «منتقدان دولت دهم» ارائه خواهد کرد.

فهرست ۲۷ نفره جبهه متحد

در جلسه یکشنبه شب شورای مرکزی جبهه متحد اصولگرایان اسامی۲۷ نفر از اعضای لیست این جبهه برای حوزه انتخابیه تهران مشخص شد. به گزارش ایسنا در این لیست حجج‌الاسلام محمد‌حسن ابوترابی‌فرد، مصباحی‌مقدم، کازرونی، میردامادی و خانم‌ها طبیب‌زاده، زهره الهیان، فاطمه رهبر، الهام امین‌زاده، لاله افتخاری و آقایان علیرضا زاکانی، حدادعادل، حسین فدایی، اسماعیل کوثری، محمدنبی حبیبی، پرویز سروری، احمد توکلی، الیاس نادران، مجتبی رحماندوست، علی‌اصغر خانی، اسدالله بادامچیان، نبی رودکی، محمدرضا باهنر، حسین مظفر، مسعود میرکاظمی، علیرضا مرندی، حسین نجابت و محمود فرشیدی قرار دارند. جالب آنکه شماری از این ۲۷ نفر، جزو لیست اولیه جبهه پایداری هم هستند و حتی گفته شده غلامعلی حداد عادل در فهرست انتخاباتی آن جبهه به عنوان یکی از سرلیست‌ها مطرح خواهد شد.

لیست جداگانه منتقدان دولت

در همین حال، علی مطهری تاکید کرد: لیست «منتقدان دولت دهم» در دو یا سه روز آینده منتشر خواهد شد.وی در گفت‌وگو با مهر، گفت: البته ممکن است تغییر جزئی در عنوان این فهرست ایجاد شود. ما تا حدودی منتظر نهایی شدن لیست جبهه متحد بودیم که یکشنبه شب تکلیف روشن شد و با جدیت بیشتری وارد میدان خواهیم شد.

نماینده تهران خاطرنشان کرد: علی عباسپور و حمیدرضا کاتوزیان دیگر نمایندگان تهران که از حضور در لیست جبهه متحد بازمانده‌اند نیز در این لیست خواهند بود. همچنین حجت الاسلام سید ابوالحسن نواب معاون سیاسی جامعه روحانیت مبارز نیز در فهرست ما خواهد بود.

مطهری ادامه داد: تا کنون درباره ۱۰ تا ۱۲ نفر دیگر نیز برای این لیست صحبت شده اما هنوز به رای‌‌گیری نرسیده‌ایم. ما به دنبال این نیستیم که حتما یک لیست ۳۰ نفره ارائه کنیم، ممکن است لیست ما ۱۵ نفره باشد اگر بتوانیم کسانی را پیدا کنیم که معیارهای مد نظر ما را داشته باشند حتما آنها را در لیست قرار خواهیم داد و شاید این لیست به ۳۰ نفر هم برسد.

نایب رییس مجلس هم نیست

علاوه بر سه نماینده منتقد دولت در لیست جبهه متحد اصولگرایان نام چند نماینده دیگر تهران نیز دیده نمی‌شود که احتمالا در لیست جبهه‌پایداری حضور خواهند داشت. این افراد عبارتند از: شهاب‌الدین صدر (نایب رییس دوم مجلس)، مرتضی آقاتهرانی، فاطمه آلیا، مهدی کوچک‌زاده، علی اصغر زارعی، حمید رسایی و طیبه صفایی. سیدرضا اکرمی دیگر نماینده تهران در مجلس هشتم هم که اصلا کاندیدای مجلس نهم نشده است.

آقا تهرانی؛ سرلیست جبهه پایداری

در عین حال، یک عضو جبهه پایداری گفت: لیست جبهه پایداری تا ۱۰ روز دیگر اعلام می‌شود و مرتضی آقا تهرانی سر لیست جبهه پایداری در تهران خواهد بود. محمدجواد ابطحی در گفت‌وگو با سایت خبری پانا، درباره ارائه لیست این جبهه در شهرستان‌ها گفت: پس از اعلام نهایی اسامی تایید صلاحیت شدگان در این مورد تصمیم‌گیری می‌کنیم.

از جبهه ایستادگی چه خبر؟

رییس ستاد انتخابات جبهه ایستادگی نیز در خصوص آخرین وضعیت لیست این تشکل، گفت: حضور آقایان علوی، مطهری، ابوترابی فرد، میردامادی و کازرونی در لیست قطعی شده و ۵۰ درصد لیست تهران را قطعی خواهیم کرد.ابوالقاسم رئوفیان در گفت و گو با سایت خبری پانا، تصریح کرد: با توجه به اینکه فهرست جبهه متحد نهایی شده، بر این اساس پیوستن ما به جبهه متحد منتفی است.

توصیه مهدوی‌کنی درباره ۳ منتقد دولت

آیت‌الله مهدوی‌کنی در حاشیه همایش بین‌المللی تجلیل از طلایه‌داران عفاف و حجاب در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سوال خبرنگاری که از او پرسید «آیا کاتوزیان، عباسپور و مطهری به دلیل انتقاداتشان از دولت در لیست جبهه متحد قرار نگرفته‌اند؟» گفت: بنده در انتخاب افراد دخالت ندارم و به هر ترتیب توصیه می‌کنم همه خوب‌ها در لیست‌ باشند. همان خبرنگار پرسید «این آقایان خوب هستند؟» مهدوی‌کنی پاسخ داد:‌ بله، خوبند. وی تاکید کرد: من در کارهای جمعی دخالت فردی نمی‌کنم. رییس مجلس خبرگان همچنین در پاسخ به این سوال که آیا با جبهه پایداری به وحدت رسیده‌اید یا نه؟ گفت: نخیر، نرسیده‌ایم. وی همچنین در خصوص تعامل با جبهه پایداری گفت: من فکر نمی‌کنم که با این جبهه به تعامل برسیم، ولی دلم می‌خواهد که این‌طور باشد. خبرنگاری پرسید آیا با جبهه پایداری مشترکاتی دارید که مهدوی‌کنی پاسخ داد: بله، مشترکاتی هست.