عقب‌نشینی از تهدید به جنگ

عکس:‌ AFP

یک هفته پس از آنکه روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست به نقل از وزیر دفاع آمریکا از اقدام احتمالی رژیم صهیونیستی علیه ایران در بهار آینده خبر داد، باراک اوباما، رییس جمهور این کشور گفت که از دید او رژیم صهیونیستی تصمیمی برای اقدام نظامی علیه ایران ندارد. همزمان با این اظهارات، ترکیه و قطر نیز مخالفت خود را با اقدام نظامی علیه ایران اعلام کردند. عقب‌نشینی از ادعای حمله به ایران

باراک اوباما: اسرائیل تصمیمی برای اقدام نظامی علیه ایران ندارد

دنیای اقتصاد - یک هفته پس از آنکه روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست به نقل از لئون‌پانه‌تا، وزیر دفاع آمریکا از اقدام احتمالی رژیم صهیونیستی علیه ایران در بهار آینده خبر داد، باراک اوباما، رییس جمهور این کشور گفت که از دید او رژیم صهیونیستی تصمیمی برای اقدام نظامی علیه ایران ندارد.

همزمان با این اظهارات، ترکیه و قطر مخالفت خود با اقدام نظامی علیه ایران را اعلام کردند. درهمین حال، جمعی از جوانان ایرانی و مسلمان مقیم دانمارک نیز با برگزاری تجمع اعتراض‌آمیز در مقابل سفارت آمریکا در کپنهاگ، از فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای تهران حمایت کردند و تحریم ایران را غیرقانونی و ناعادلانه خواندند. تجمعی که تنها یک روز پس از «روز اقدام جمعی» علیه جنگ احتمالی با ایران و تجمعات گسترده در شهرهای مختلف آمریکا، کانادا، انگلیس، ایرلند، هند و ترکیه برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری فارس، رییس‌جمهور آمریکا یکشنبه شب در مصاحبه با شبکه تلویزیونی ان. بی.سی با اشاره به گمانه‌زنی‌های فزاینده درباره آمادگی رژیم صهیونیستی برای اقدام نظامی پیشگیرانه علیه ایران گفت: من فکر نمی‌کنم که اسرائیل تصمیمی برای حمله به ایران به دلیل برنامه هسته‌ای مورد بحث تهران داشته باشد، اما آنها مانند ما بر این باورند که ایران باید از برنامه تسلیحاتی هسته‌ای خود صرف‌نظر کند. اوباما از پاسخ به اینکه آیا قبل از حمله احتمالی رژیم صهیونیستی علیه ایران، به آمریکا اطلاع داده می‌شود یا خیر؟ ممانعت کرد و گفت: من به شما می گویم که ما ( آمریکا و اسرائیل) در مقایسه با قبل مشاوره و رایزنی‌های نزدیک‌تری در مسائل نظامی و اطلاعاتی داریم؛ آمریکا در کنار رژیم صهیونیستی برای حل این بحران (برنامه هسته‌ای ایران) حرکت می‌کند و امیدواریم که این بحران از طریق دیپلماتیک حل شود. وی افزود: آمریکا هیچ گزینه‌ای را در مورد ایران حذف نمی‌کند، اما می‌خواهد که یک راه‌حل دیپلماتیک از طریق ائتلافی جهانی در قبال ایران به‌دست آید. رییس‌جمهور آمریکا با بیان اینکه نمی‌خواهد شاهد درگیری‌های بیشتری در خلیج نفت خیز فارس باشد، گفت: قبل از هرگونه اقدام نظامی علیه ایران باید خطرات مهمی که در این زمینه وجود دارد، مورد بررسی قرار گیرند. اوباما اعلام کرد: هرگونه فعالیت نظامی اضافی در خلیج (فارس) اخلالگر است و تاثیر طولانی مدتی بر ما دارد؛ این اقدام می تواند تاثیر بزرگی روی بهای نفت داشته باشد؛ ما همچنان نظامیان خود را در افغانستان که هم مرز با ایران است، داریم؛ اما ترجیح‌مان این است که این بحران به صورت دیپلماتیک حل شود.

اقدام تلافی جویانه علیه واشنگتن؟

همچنین به دنبال مطرح شدن ادعاهای اخیر جیمز کلاپر، رییس اطلاعات ملی آمریکا مبنی بر تصمیم ایران برای انجام اقدامات تلافی‌جویانه در خاک آمریکا، اوباما در این برنامه تلویزیونی در پاسخ به اینکه خطر اقدامات تلافی‌جویانه ایران علیه آمریکا وجود دارد، گفت: هیچ مدرکی مبنی بر این که آنها (ایران) چنین اهدافی در شرایط فعلی داشته باشد، نمی‌بینیم. اوباما مدعی شد: ایران سختی و مشقت‌های تحریم‌های جامعه بین‌الملل را حس می‌کند که به طور بی‌سابقه‌ای برای تحت فشار قرار دادن این کشور برای صرف نظر از برنامه هسته‌ای اش اعمال شده‌اند.‌ اولویت شماره یک من همچنان امنیت آمریکا است، اما امنیت اسرائیل نیز هست و اسرائیل نیز حقیقتا در مورد امنیت خود نگران است.

ضربه‌ به امنیت ملی آمریکا

‌با وجود تاکید اوباما به امنیت ملی آمریکا، مایک راجرز، رییس کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان این کشور حمله یک‌جانبه رژیم صهیونیستی به ایران را برای امنیت ملی آمریکا دردسرساز می‌داند. به گزارش ایسنا، ‌راجرز در گفت‌وگو با شبکه‌ خبری سی.ان. ان گفت: اگر اسرائیل به حمله یک‌جانبه دست بزند، مشکلی واقعی برای امنیت ملی آمریکا خواهد بود. راجرز افزود: تنش اخیر میان آمریکا و رژیم صهیونیستی باعث از بین رفتن اعتماد در برخورد با ایران شده است.

ادعای تازه درباره ایران

با این حال، رییس کمیته اطلاعاتی کنگره آمریکا گفت: کشورهای آمریکای لاتین متحد با تهران می‌توانند سکوی مورد نیاز ایران برای حمله به ایالات متحده باشند. به گزارش خبرگزاری فارس، ایلیان روس لتینن، نماینده جمهوری‌خواه کنگره آمریکا، طی اظهاراتی مدعی شد: اتحاد ایران با ونزوئلا و دیگر کشورهای آمریکای لاتین با گرایش سوسیالیستی، سکوی لازم برای دولت ایران را فراهم کرده و به این کشور امکان می‌دهد به ایالات متحده و متحدانش حمله کند یا منافع آمریکایی‌ها در منطقه را به صورت جدی در معرض خطر قرار دهد.روس لتینن گفت: اینگونه اتحادها به معنای تهدیدی روشن و جدی است، زیرا برای ایران، مستقیم یا غیرمستقیم از طریق گروه‌هایی همچون «حزب‌الله»، سکویی مناسب جهت حمله به قاره آمریکا فراهم می‌شود تا حملات مستقیم یا غیر مستقیم خود علیه ایالات متحده، منافع یا متحدان آمریکا را صورت دهد.

مخالفت ترکیه و قطر با گزینه نظامی

در رویدادی دیگر اما، ترکیه و قطر ضمن تاکید بر حل مساله‌ هسته‌ای تهران از طریق مذاکره، هرگونه حمله به ایران را فاجعه‌بار خواندند. به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز، احمد داوود اوغلو، وزیر خارجه ترکیه روز یکشنبه در کنفرانس امنیتی مونیخ در جمع مقامات امنیتی و دیپلمات‌ها تاکید کرد: حمله به ایران «فاجعه» خواهد بود و مساله‌ هسته‌ای ایران را می‌توان خیلی سریع حل کرد. وی اظهار کرد: اگر اراده سیاسی قوی وجود داشته باشد و اعتماد دوجانبه ایجاد شود این مساله می‌تواند ظرف چند روز حل شود. داوود اوغلو گفت: مشاجرات فنی چندان مهم نیستند. مشکل اعتمادسازی و اراده سیاسی قوی است. وزیر خارجه ترکیه افزود: گزینه نظامی فاجعه‌ای را در منطقه ما به راه خواهند انداخت، بنابراین پیش از آن فاجعه،‌ همه باید در مذاکرات جدی باشند؛ ما امیدواریم که هر دو طرف یک بار دیگر ملاقات کنند، اما این بار نتیجه کامل داشته باشد. خالد محمدالعطیه، وزیرخارجه قطر نیز گفت: حمله راه‌حل نیست و تشدید تحریم در رابطه با ایران این سناریو را بدتر خواهد کرد. من معتقدم که ما باید گفت‌وگو کنیم. بر اساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، وی همچنین اظهار کرد: از نظر ما گزینه نظامی، بدترین و مذاکرات بهترین (گزینه) است.

تجمع مقابل سفارت آمریکا در دانمارک

همزمان با افزایش اعلام مخالفت دولت‌ها با اقدام نظامی علیه ایران، تظاهرات‌های مدنی و مردمی نیز رو به گسترش است.

در پی برگزاری تظاهرات مردمی در بیش از ۸۰ شهر در کشورهای آمریکا، کانادا، انگلیس، هند، ایرلند و ترکیه، جمعی از جوانان ایرانی و مسلمان مقیم دانمارک نیز با برگزاری تجمع اعتراض‌آمیز در مقابل سفارت آمریکا در کپنهاگ، از فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان حمایت کرده و تحریم ایران را غیرقانونی و ناعادلانه خواندند.

آنچنان که خبرگزاری فارس گزارش داده است، جمعی از جوانان ایرانی و مسلمان مقیم دانمارک با برگزاری راهپیمایی و تجمع در برابر سفارت آمریکا در کپنهاگ، از فعالیت‌های هسته‌ای صلح‌آمیز کشورمان حمایت کرده و از آمریکا خواستند در امور داخلی کشورهای خاورمیانه ازجمله ایران دخالت نکند. تجمع کنندگان با در دست داشتن پرچم ایران و پلاکاردهایی با عنوان انرژی هسته‌ای برای همه کشورها، از آمریکا و کشورهای اروپایی خواستند با اقدامات غیرقانونی و تحریم‌های ناعادلانه مانع پیشرفت‌های علمی ایران نشوند.آنان در پایان تجمع، با قرائت قطعنامه‌ای ضمن رد اتهامات آمریکا و کشورهای اروپایی علیه ایران، فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان را صلح‌آمیز دانسته و تحریم را غیرقانونی و ناعادلانه دانستند.