متهمان فساد بزرگ بانکی برای اعتراف نکردن آموزش دیده بودند

دنیای اقتصاد - در حالی که شش ماه از آغاز رسیدگی به پرونده فساد بزرگ بانکی می‌گذرد، هنوز تحقیقات در این زمینه ادامه دارد و به نظر می‌رسد همچنان زوایای پنهان زیادی در این پرونده وجود دارد. به طوری که روز گذشته رییس دستگاه قضا در نشست فصلی دادستان‌ها و روسای دادگستری‌های سراسر کشور با بیان اینکه سرنخ‌های جدیدی در پرونده فساد مالی اخیر به دست آمده است، گفت: هرچند که متهمان اصلی این پرونده تعلیم دیده بودند تا لب باز نکنند، ولی مستندات جدیدی در این پرونده به دست آمده است و عده‌ای دستگیر و بازجویی شدند و اموال کشف شده در تهران رسیدگی می‌شود. به گزارش ایلنا، آملی لاریجانی با اشاره به پرونده فساد مالی اخیر گفت: این پرونده ضربه‌ای بود برای اعتبار نظام و امیدواریم نظام بسیج شود تا با این فساد برخورد شده و حیثیت نظام حفظ شود. وی گفت: همه دلسوزان نظام از وقوع این جرم ناراحت هستند. هر چند که متاسفانه تمام بار مسوولیت رسیدگی به این پرونده بر دوش قوه قضائیه است، ولی باید بگویم که وسعت این فساد وسیع است و دستگاه قضا باید با مستندات کار کند و نمی‌توانیم با شعار نظر و رای دهیم. رییس قوه قضائیه با بیان اینکه شنیده شده است در گوشه و کنار کشور متهمان اموال و دارایی‌هایی دارند که مورد شکایت قرار گرفته است، گفت:‌ از روسای دادگستری‌ها می‌خواهم پرونده‌ها را در استان‌ها متوقف کنند تا جهت رسیدگی در مرکز مخدوش نشود.

ابعاد سیاسی تخلف بانکی به روایت توکلی

در همین حال، رییس مرکز پژوهش‌های مجلس نیز در میزگرد بررسی فساد اخیر شبکه بانکی در دانشگاه امام صادق (ع) به تشریح ابعاد جدیدی از فساد بانکی گروه امیرمنصور آریا پرداخت و گفت: آقای پورمحمدی (قائم مقام بانک مرکزی که مدتی در ارتباط با این پرونده در بازداشت بود) در کمیسیون اصل ۹۰ به خط خود نوشت که من هر ۱۵ روز یک‌بار مدیرعامل‌های بانک‌ها را پیش آقای مشایی می‌بردم. به گزارش فارس، احمد توکلی ادامه داد: به دستور رییس‌جمهور آقای جهرمی ‌در بانک صادرات و آقای پرویزیان در بانک توسعه صادرات و آقای پورمحمدی در قائم مقامی ‌بانک مرکزی قرار داده شدند، در حالی که صلاحیت این مشاغل را نداشتند و به اقتضای سیاسی بر سر این پست‌ها قرار گرفتند.توکلی افزود: در ماجرای فساد اخیر بانکی یکی از جواز‌های امیر منصور آریا شهرک صنعتی لوشان در لرستان بود که ظرف ۲۶ روز مجوز آن گرفته شد و این کار یعنی یک معجزه در نظام اداری کشور که دیگر تکرار شدنی نیست. گرچه کارشناس مربوطه بارها گفته بود این طرح امکان‌سنجی نشده و نباید مجوز بگیرد، اما مجوز داده شد. توکلی تاکید کرد: براساس اطلاعاتی که دارم در مساله فساد بانکی اخیر فردی که مسوول حراست بانک‌ها را تعیین می‌کرد مرتبط با کسی است که نزدیک رییس‌جمهور است و افراد این مشاغل مهم را به دستور او تعیین می‌کرده است. توکلی با اشاره به متهمان اصلی پرونده فساد بانکی گفت: وقتی این افراد می‌خواستند تقاضای ایجاد بانک داشته باشند، آقای پورمحمدی در بانک مرکزی بود و ۱۵ بار مدارک ایجاد بانک ارائه شد و این مدارک دارای اشکال تشخیص داده شد، اما در نهایت بانک مرکزی با دست خود سر خود را در کلاه قرار داد و در بار شانزدهم گفته شد مدارک را درست می‌کنند و بعد که جواز گرفته شد در یک بانک دیگر از ساعت ۶:۳۰ تا ۷:۳۰ سهام پذیره‌نویسی آن به فروش رفت و همه پول‌ها از یک حساب واحد به حساب خریداران واریز شده بود و سهام به شکل صوری فروخته شد.این نماینده مجلس افزود: این گروه با ۵۰ میلیون تومان آمدند و ظرف ۴ سال ثروت آنها ۹۴ هزار برابر شد که ۴ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان دارایی به نام آنها ثبت شد.

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس اظهار کرد: وضعیت ایران از نظر فساد در بین ۱۳۰ کشور رتبه ۳۸ است گرچه وضع ما از نظر ارزشی از ترکیه و تایلند بهتر است، اما این رتبه پذیرفتنی نیست. در بخش تبذیر هزینه عمومی‌رتبه ۸۵ کسب کرده که از ترکیه کمتر است.