رییس سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران تاکید کرد که موضوع سوء‌استفاده مالی اخیر در نظام بانکی و نیز استیضاح وزیر اقتصاد بر ذهن سرمایه‌گذاران خارجی در ایران تاثیر گذاشته و همه منتظر نتیجه‌ بررسی این پرونده هستند و می‌گویند صبر می‌کنیم. بهروز علیشیری دیروز با حضور در هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی خبرگزاری‌ها و مطبوعات در غرفه برخی خبرگزاری‌ها حضور یافت و به سوالات خبرنگاران پاسخ گفت. معاون وزیر اقتصاد در گفت‌وگو با «ایسنا» با بیان اینکه دو موضوع سوءاستفاده مالی اخیر و انتخابات مجلس که پیش رو است، موضوعاتی است که سرمایه‌گذاران خارجی منتظر نتیجه آن هستند، گفت: هنر سیاست‌مداران ما این است که موضوع سوء‌استفاده مالی را به گونه‌ای بررسی کنند که بر سرمایه‌گذاری در کشور و به طور کلی بر نظام اقتصادی تاثیر منفی نگذارد.

وی همچنین در گفت‌وگو با «فارس» افزود: سرمایه یکی از عوامل مهم اقتصادی است که بسیار فرار است و در حال حاضر وقتی با سرمایه‌گذاران صحبت می‌کنیم، می‌گویند با استیضاح وزیر و انتخابات مجلس صبر می‌کنیم. علیشیری در پاسخ به سوال خبرگزاری فارس درباره استیضاح وزیر اقتصاد اظهار کرد: این مساله بیش از آنکه فنی باشد سیاسی است، وقتی به سوالات نمایندگان دقت می‌کنیم برخی سوال‌ها کاملا کلی است؛ به گونه‌ای که برای هر فرد می‌توان این سوال را مطرح کرد.

ردپای گروه آریا در سرمایه‌گذاری خارجی نیست

معاون وزیراقتصاد همچنین ضمن حضور در غرفه خبرگزاری مهر با بیان اینکه گروه امیرمنصور آریا خوشبختانه یا متاسفانه وارد جذب سرمایه‌گذاری خارجی نشده است، گفت: بنگاه‌های بزرگ از طریق تملک و ادغام می‌توانند جایگاه بهتری را در عرصه بین‌المللی داشته باشند.

عدم واگذاری طرح‌های بزرگ نفت و گاز به شرکت‌های چند ملیتی

رییس سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران همچنین به «ایرنا» گفت: بر اساس برنامه‌های جدید، طرح‌های بزرگ دو تا چهار میلیارد دلاری نفت و گاز به شرکت‌های چند ملیتی واگذار نمی‌شود. وی اظهار کرد: ایران هم اکنون در حال مذاکره با شرکت‌های کوچک و متوسط برای فعالیت در بخش نفت و گاز کشور است. وی یکی از راهبردی‌های کشور را طراحی مدل مشارکت عمومی و خصوصی عنوان کرد و افزود: بر همین اساس دومین کارگاه آموزشی آن ۲۸ تا ۳۰ آبان ماه در تهران با حضور هفت مدرس بین‌المللی برگزار می‌شود.

کاهش رتبه فضای کسب‌وکار ناشی از رشد دیگر کشورها است

رییس سازمان سرمایه‌گذاری خارجی همچنین در گفت‌وگو با «فارس» در خصوص کاهش شاخص فضای کسب‌وکار اظهار کرد: سقوط رتبه ایران در بهبود فضای کسب‌وکار چند دلیل دارد که دلیل اول آن فعالیت بهتر دیگر کشورها در این زمینه است. وی ادامه داد: دلیل دوم ایجاد شاخص جدیدی به نام دسترسی به انرژی الکتریکی است که رتبه ایران را در این زمینه کاهش داد؛ ایران در این شاخص در رتبه ۱۷۰ قرار گرفته است. رییس سازمان سرمایه‌گذاری خارجی درباره سایر شاخص‌های تاثیرگذار در رتبه فضای کسب‌وکار گفت: در شاخص ورشکستگی و حمایت از سرمایه‌گذار و همچنین شاخص ثبت شرکت‌ها که در سال‌های قبل حدود ۳۰ رتبه بهبود داشته و به قوه قضائیه مربوط می‌شود، در سال ۸۹ کاهش یافته است.