تثبیت آرامش در مرزهای ایران با کردستان عراق

عکس: خبرگزاری فارس، حامد ملک‌پور صالحی و بارزانی در تهران ابراز امیدواری کردند

تثبیت آرامش در مرزهای ایران و کردستان عراق

دنیای‌اقتصاد- مسعود بارزانی، رییس اقلیم کردستان عراق دیروز در راس هیاتی بلندپایه برای انجام سفری سه‌روزه وارد تهران شد و بلافاصله با علی‌اکبر صالحی دیدار و مذاکره کرد. پس از این دیدار، صالحی و بارزانی در برابر خبرنگاران قرار گرفتند و به سوالات آنان پاسخ دادند.

آنها به اتفاق بر پایان یافتن ناآرامی‌ها در مرزهای شمال غربی ایران تاکید کردند. بارزانی در این رابطه گفت که ایران، اقلیم کردستان عراق، پ.ک.ک و پژاک به توافقی دست یافته‌اند که بر اساس آن دیگر شرایط تابستان سال جاری در مرزهای ایران، عراق و ترکیه تکرار نشود.

بر اساس این گزارش، در پی تحرکات گروهک تروریستی پژاک (شاخه ایرانی پ.ک.ک) در نوار مرزی ایران و کردستان عراق، سپاه پاسداران از روزهای نخست تابستان سال جاری سرکوب پژاک را در منطقه یادشده آغاز کرد. در روزهای نخست مهر ماه سال‌جاری اما سردار عبدالله عراقی‌، جانشین فرمانده نیروی زمینی سپاه اعلام کرد که گروهک پژاک تمام شرایط جمهوری اسلامی را پذیرفت و با سرافکندگی دست‌های خود را به نشان تسلیم بالا برد و از ارتفاعات جاسوسان عقب‌نشینی کرد. به گفته وی، عقب‌نشینی تا فاصله یک کیلومتری از مرز ایران، عدم انجام عملیات نظامی در داخل ایران و پایان عضوگیری از شهروندان ایرانی شروط جمهوری اسلامی بوده است که به طور کامل از سوی پژاک پذیرفته و اجرا شده است. سردار عراقی همچنین اعلام کرده بود که ۱۸۰ نفر از اعضای این گروهک به دست سپاه پاسداران کشته و ۳۰۰ نفر از آنان مجروح شده‌اند.

بارزانی: مرزهای ایران و کردستان امن خواهد ماند

بارزانی اما دیروز در کنفرانس مطبوعاتی با وزیر خارجه ایران از توافقات اقلیم کردستان عراق با گروهک تروریستی پژاک خبر داد و گفت: امیدواریم وضعیت سابق و ناامنی دیگر تکرار نشود و بر اساس پیمان منعقد شده مرزهای مشترک امن خواهد ماند.

به گزارش خبرگزاری مهر، رییس اقلیم کردستان عراق در پاسخ به سوالی درباره برنامه‌های این اقلیم برای جلوگیری از ناامنی‌های پژاک در مرزهای ایران و عراق گفت: با موافقت ایران و کردستان عراق پ.ک.ک و پژاک گام‌های لازم را برداشته‌اند تا حالت سابق دیگر تکرار نشوند. وی افزود: امیدواریم مساله ناامنی مرزها دیگر تکرار نشود و ما این موضوع را خاتمه یافته می‌دانیم و این یک پیمان است و مرزهای مشترک، امن خواهد ماند.

بارزانی همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص ورود ارتش ترکیه به شمال عراق برای سرکوب پ.ک.ک گفت: ما متاسفیم که هم از مردم کرد و ترک و فارس کشته شوند و ما مخالف این هستیم که با جنگ مشکلات حل شود، اما در عین حال این خبری بود که در خبرگزاری‌ها منتشر شد که اساس نداشت و هیچ نیرویی از ترکیه وارد عراق نشده است.

صالحی: مساله پژاک خاتمه یافته تلقی می‌شود

وزیر خارجه ایران نیز در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با رییس اقلیم کردستان عراق، مساله تحرکات گروهک تروریستی پژاک را خاتمه یافته اعلام کرد و گفت: آقای بارزانی قول داده‌اند مرزهای ایران و عراق امن‌ترین مرزها باشد.

صالحی در خصوص توافقات خود با بارزانی درباره اقدامات گروهک پژاک گفت: با وساطت و دخالت آقای بارزانی، خوشحالیم که اعلام می‌کنیم توانسته‌ایم موضوع پژاک را به نحو خوبی مدیریت کنیم و الان مرزهای جمهوری اسلامی ایران، مرزهای امنی است و ان شاءالله اینگونه خواهد ماند. وی افزود: آقای بارزانی قول دادند که بهترین مرزها و امن‌ترین مرزها را داشته باشیم.

به گزارش ایسنا، در این کنفرانس مطبوعاتی، وزیر خارجه همچنین تاکید کرد: هیچ محدودیتی برای افزایش تعاملات اقتصادی و تجاری وجود ندارد، باید بخش خصوصی طرفین مقداری جدی‌تر وارد شوند و این آمادگی از طرف دو طرف وجود دارد. همه شرایط برای ارتقای روابط وجود دارد و امیدواریم سفر جناب آقای بارزانی طلیعه‌ای برای توسعه‌ همه‌جانبه روابط باشد.

وی گفت: امروز ما شاهد بهترین روابط هستیم و روابط تجاری‌مان در سطح بسیار خوبی است البته انتظار داریم که این روابط بیش از این توسعه یابد و آقای بارزانی نیز این قول را دادند که زمینه برای همکاری و توسعه روابط اقتصادی و تجاری و فرهنگی و تبادلات مردمی بیش از پیش فراهم شود.

صالحی: زمان برقراری رابطه با آمریکا نرسیده است

علی‌اکبر صالحی، وزیر خارجه اظهارات اخیر هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا مبنی بر آمادگی کشورش برای برقراری رابطه با ایران را متناقض با دیگر سیاست‌های مطرح شده از سوی این کشور دانست. به گزارش ایسنا، صالحی در نشست مطبوعاتی مشترک با مسعود بارزانی رییس اقلیم کردستان عراق ادامه داد: ما تاکنون از این اظهارات زیاد شنیده‌ایم این اظهارات پر از تناقض است، از یک سو آنها اظهار علاقه می‌کنند و از سوی دیگر صحبت‌هایی علیه ایران مطرح می‌کنند که هم‌سنگ صحبت‌های اول آنها نیست. وی اظهار کرد: تا زمانی که نیت صادق نباشد و پر از تناقض باشد، مذاکره معنا ندارد. وی ادامه داد: ایران در ۳۲ سال گذشته ثابت کرده کشوری است که به خود متکی است و برای حفظ استقلال، آرمان و اصولش حاضر است هزینه‌های زیادی بپردازد و تا امروز هم هزینه‌های زیادی برای حفظ اعتبار و آبروی خود پرداخته است و به همین دلیل امروز ایران در تعاملات سیاسی به عنوان کشور قدرتمند و عزتمند ظاهر شده است.

وزیر خارجه کشورمان گفت: بنای ما برقراری رابطه با تمام کشورهای جهان است، البته به غیر از رژیم صهیونیستی که آن را مشروع نمی‌دانیم، اما برقراری روابط فقط زمانی معنادار خواهد بود که طرفین به صورت مساوی بدون پیش‌شرط و به صورت هم‌سطح وارد گفت‌وگو شوند و البته به نظر می‌آید هنوز زمان آن نرسیده است. وی با بیان اینکه «آمریکا هنوز با تکبر سخن می‌گوید»، گفت: دیر یا زود باید متوجه شوند که ایران کشوری نیست که کسی بخواهد با او از موضع تکبر سخن بگوید و ما امیدواریم روزی فرا رسد که عقلانیت و منطق در سیاست خارجی آمریکا جا بیفتد. وی تاکید کرد: اگر آنها از منطق و عقلانیت تبعیت کنند، بسیاری از مسائل در دنیا تغییر خواهد کرد، باید منطق قدرت را به قدرت منطق تبدیل کنند و از طریق نیت صادق وارد مسائل بین‌المللی شوند؛ اما تا امروز آمریکا در مجموعه مسائل بین‌المللی از منطق زور و تزویر استفاده کرده است.

عکس: ایسنا