دنیای اقتصاد - شورای عالی انقلاب فرهنگی سندی رسمی را منتشر کرده است که به نظر می‌رسد مستند اصلی دولت برای مطرح کردن نظریه افزایش تعطیلات باشد. بر اساس این سند که نتیجه تحقیقات شورای عالی انقلاب فرهنگی در زمینه میزان تعطیلات است، ایران از نظر کم بودن تعطیلات، رتبه دوم را در جهان دارد. این سند که به تصویب اعضای شورا نیز رسیده است، تاکید می‌کند که حتی با احتساب نیمروز تعطیلی پنج‌شنبه‌ها، تعداد کل روزهای تعطیل در ایران 103 روز خواهد بود که بر این اساس، ایران در مقایسه با دیگر کشورها، به جز یک کشور(یمن) کمترین تعطیلات را در جهان دارد. شورای عالی انقلاب فرهنگی به مباحث اقتصادی مرتبط با افزایش تعطیلات در کشور نیز پرداخته و ضمن تاکید بر اینکه نباید به این موضوع صرفا از منظر اقتصادی پرداخته شود، خاطرنشان می‌کند که عامل تعیین‌کننده در این زمینه، میزان بهره‌وری نیروی کار است.

شورای عالی انقلاب فرهنگی بر ایده دولت برای تعطیلی پنج‌شنبه‌ها صحه گذاشت
مستندات دولت برای افزایش تعطیلات
دنیای اقتصاد - شورای عالی انقلاب فرهنگی سند رسمی بررسی تعطیلات کشور را منتشر کرد. سندی که به صراحت از کم بودن تعطیلات آخر هفته در ایران نسبت به سایر کشورها سخن گفته و شمار مجموع تعطیلات رسمی و غیررسمی در کشور را نیز اندک برشمرده است. این سند در واقع همان تحقیقاتی است که به گفته محمود احمدی نژاد، شورای عالی انقلاب فرهنگی موظف شده بود، درباره وضعیت تعطیلات کشور انجام دهد و حاصل آن در جلسه دوازدهم بهمن ۸۹ در شورا مطرح شده و به تایید اعضای آن رسیده است.
در ابتدای این سند درباره علت بررسی موضوع تعطیلات در کشور نیز تاکید شده است که «در پی ارائه گزارش‌هایی به محضر مقام معظم رهبری در خصوص وضعیت تعطیلات در کشور، موضوع برای بررسی به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارجاع شد.»در این سند رسمی، ضمن تاکید بر اینکه ایران در رده کشورهایی قرار دارد که کمترین تعطیلات را دارا است به این موضوع اشاره شده است که با احتساب نیمروز تعطیل پنج‌شنبه‌ها تعداد کل روزهای تعطیل در ایران 103 روز خواهد بود که بر این اساس، ایران در مقایسه با دیگر کشورها، به جز یک کشور، کمترین تعطیلات را در جهان دارد. این سند رسمی همچنین متذکر شده است که ایران تنها کشوری است که فقط یک روز جمعه و نیمی از روز پنج شنبه را به عنوان تعطیلات آخر هفته تعطیل است و سایر کشورها دو روز را تعطیل هستند. همچنین در این گزارش به مباحث اقتصادی مرتبط با افزایش تعطیلات در کشور پرداخته و ضمن تاکید بر اینکه نباید به موضوع تعطیلات صرفا از منظر اقتصادی پرداخته شود، خاطرنشان کرده است که عامل اساسی تعیین‌کننده، میزان بهره‌وری نیروی کار در کشور است؛ به طوری که افزایش بهره‌وری و ساعت کار مفید، کاهش درآمد ایام تعطیل را جبران خواهد کرد.
سندی همسو با سخنان رییس‌جمهور
در این سند به مطالبی در مورد تعطیلات در کشور پرداخته شده است که رییس‌جمهور از هنگامی که موضوع بررسی و تغییر وضعیت روزهای تعطیل را مطرح کرد در سخنرانی‌های خود به آنها اشاره کرده است که مهم‌ترین آن انگشت گذاشتن بر کمتر بودن روزهای تعطیل در کشور نسبت به سایر کشورهای جهان و افزایش یک روز تعطیل به روزهای تعطیل آخر هفته بود. چه رییس‌جمهور دقیقا در یکی از سخنرانی‌های خود اعلام کرد که بهتر است روز‌های پنج شنبه نیز به مجموع تعطیلات آخر هفته اضافه شود. این سخن البته با انتقادهای فراوانی روبه‌رو شد. منتقدان افزایش تعطیلات در کشور معتقد بودند که ایران در ردیف کشورهایی قرار دارد که بیشترین تعطیلات را دارد. آنها بر این باور بودند که افزایش تعطیلات بر میزان تولید داخلی و بهره‌وری نیروی کار تاثیر گذاشته و در مجموع به ضرر اقتصاد کشور در شرایط فعلی است. از جمله احمد توکلی، رییس مرکز پژوهش‌های مجلس بر این باور بود که هر روز تعطیلی 1673 میلیارد تومان به تولید ملی کشور آسیب می‌زند. موضوعی که در این سند به کلی رد شده است.
افزایش بهره‌وری، کاهش درآمد ایام تعطیل را جبران می‌کند
به طوری که در این سند آمده است: اگرچه تعطیلات بر شاخص‌های اقتصادی تاثیرگذار است، ولی عامل اساسی و تعیین‌کننده، میزان بهره‌وری نیروی کار در کشور است به گونه‌ای که توجه به بهره‌وری و کار مفید در روزهای کاری، کاهش درآمد ایام تعطیل را جبران خواهد کرد. به عنوان مثال براساس برخی محاسبات افزایش ده دقیقه به ساعات کار مفید، معادل با افزایش 6 روز کاری است. بنابراین برای رشد اقتصادی و افزایش تولید ناخالص ملی، عامل اصلی و اساسی افزایش بهره‌وری در طول سال و ایام کاری است و حذف چند روز از تعطیلات نمی‌تواند چندان تاثیرگذار باشد.
این گزارش در ادامه می‌افزاید: بررسی‌ها نشان می‌دهد تعطیلات سالانه اکثر کشورهای جهان بین ۱۱۰ تا ۱۲۹ روز است. به عنوان مثال کشورهای توسعه یافته‌ای همچون روسیه ۱۲۳ روز، ژاپن ۱۱۹ روز، ترکیه، اتریش و کره‌جنوبی هر یک ۱۱۷ روز، کانادا و ایتالیا ۱۱۶ روز، آمریکا، اسپانیا، چین، مالزی و دانمارک نیز ۱۱۵ روز تعطیلات سالانه رسمی را در کشور خود دارند. البته به این تعطیلات باید تعطیلات اختصاصی بانک‌ها و کارخانه‌های آنها را نیز اضافه کرد. اما در ایران با احتساب «۲۵ روز تعطیلی رسمی» و «۵۲ روز تعطیلی روز جمعه»، تعداد روزهای تعطیل به «۷۷ روز» می‌رسد. اگر «نیم پنج‌شنبه تعطیلی» نیز به آن افزوده شود تعداد کل روزهای تعطیل در ایران «۱۰۳ روز» خواهد بود که براین اساس، ایران در مقایسه با کشورهای جهان، به جز یک کشور (یمن) کمترین تعطیلات را در جهان دارد.
ارزش افزوده حضور مردم در مراسم‌ مذهبی و ملی
همچنین در بخش دیگری از این گزارش در توضیح ابعاد و آثار فرهنگی، دینی و مذهبی تعطیلات در کشور تاکید شده است که ارزش افزوده شرکت مردم در مراسم ایام الله اسلامی و انقلابی و گرامیداشت اعیاد و وفیات اسلامی برای کشور بسیار فراتر از فعالیت صرف اقتصادی است.
تعطیلات موجب افزایش تولید ناخالص ملی می‌شود
این سند، در توجیه ابعاد و آثار اقتصادی تعطیلات و نتایج مثبت آن افزوده است: نظام کاری کشور به دو دسته نظام کاری رسمی و غیررسمی تقسیم می‌شود. در این میان نظام رسمی کاری از تعطیلات رسمی تبعیت می‌کند، ولی نظام کاری غیررسمی کمتر از تعطیلات رسمی تبعیت می‌کند و متقابلا در این ایام فرصت ویژه‌ای را برای کار و فعالیت پیدا می‌کند. در واقع ایام تعطیلات، نه تنها فرصت طلایی برای کسب و کار مشاغل مرتبط با سفر و گردشگری، حمل‌ونقل، هتلداری، رستوران‌ها و... محسوب می‌شود بلکه موجب افزایش تولید ناخالص ملی نیز می‌شود. این موضوع دقیقا واقعیتی است که در هنگام بررسی و ارزیابی تاثیرات منفی تعطیلات بر تولید ناخالص ملی آگاهانه یا ناآگاهانه، مورد غفلت قرار می‌گیرد.
مقایسه تعطیلات آخر هفته در ایران و جهان
در بخش دیگری از این گزارش بحث تعطیلات آخر هفته در ایران و مقایسه آن با سایر کشورهای جهان مورد اشاره قرار گرفته و آمده است: همان‌طور که گفته شد یکی از انواع تعطیلات رسمی، تعطیلات آخر هفته می‌باشد که میزان آن در کشورهای مختلف بین یک تا دو روز در نوسان است. روزهایی را که در کشورهایی مختلف به عنوان تعطیلات آخر هفته تعیین شده‌اند در جدول یک آمده است. چنانکه مشاهده می‌شود در اکثر کشورهای جهان دو روز آخر هفته تعطیل است، در حالی که در ایران یک روز و نصف به عنوان تعطیلی آخر هفته تعیین شده است.