دنیای اقتصاد- یک روز پس از آنکه گزارش شد ترکیه با استقرار رادار سیستم سپر دفاع ضد موشکی ناتو در خاک خود موافقت کرده است، دیمیتری راگوزین، نماینده روسیه در ناتو خبر داد که به دعوت مقامات سیاسی ایران و برای بررسی موضوع استقرار سپر دفاع ضد موشکی در اروپا به تهران سفر خواهد کرد. در صورت انجام این سفر که برای اواخر مهرماه برنامه‌ریزی شده، راگوزین دومین مقام بلند پایه روسیه خواهد بود که در یک فاصله زمانی سه ماهه با مقامات کشورمان در تهران مذاکره خواهد کرد. پیش از این، نیکولای پاتروشف، دبیر شورای امنیت فدراسیون روسیه در روزهای ۲۴ و ۲۵ مردادماه سال جاری به تهران آمد و با مقامات ایران به گفت و گو نشست. در این میان، سفر علی اکبر صالحی، وزیر خارجه به مسکو و رایزنی با سرگئی لاوروف، همتای روس‌اش در روز ۲۶ مرداد سال جاری، طلیعه فصل نوینی از روابط تهران- مسکو را به نمایش گذاشت، اما شکایت ایران از روسیه به یک دادگاه بین‌المللی به دلیل نقض قرارداد فروش سامانه دفاعی اس-۳۰۰ آینده روابط تهران- مسکو را در‌هاله‌ای از ابهام فروبرد و بر پیچیدگی‌های آن افزود؛ همچنین سوالات متعددی را به وجود آورد که شکایت ایران از روسیه حاکی از چالشی جدید در روابط دو کشور است یا نمایانگر گرمی، نزدیکی و توافق محرمانه دو کشور به منظور دستیابی به راه‌حلی برای انتقال سامانه موشکی اس-۳۰۰ به ایران. در چنین شرایطی است که نماینده ویژه رییس‌جمهور روسیه از سفر قریب‌الوقوع خود به تهران خبر داده است. اینک این سوال نیز مطرح است که سفر راگوزین به تهران هم حاصل توافق‌های مقامات دو کشور در مذاکرات فشرده و سه روزه در تهران و مسکو است یا نه؟

به گزارش ایسنا، خبرگزاری نووستی از بروکسل به نقل از نماینده دائم روسیه در ناتو گزارش داده است که راگوزین بعد از پایان سفر آتی خود به ایران گزارشی درباره برنامه موشکی جمهوری اسلامی به دمیتری مدودف، رییس جمهور روسیه ارائه خواهد داد. وی به نووستی گفت: این سفر قرار است اواخر سپتامبر- اوایل اکتبر (اواخر مهر- اوایل آبان) سال جاری انجام شود. بنابراین گزارش، ایران از راگوزین به عنوان نماینده ویژه رییس‌جمهور روسیه در تعامل با ناتو در امور سپر ضد موشکی دعوت کرده است که برای دیدار با مقامات سیاسی این کشور و بررسی موضوع دفاع ضد موشکی در اروپا به تهران سفر کند.

راگوزین همچنین ابراز امیدواری کرده است که این ماموریت به تهران ثمربخش و با تعدد دیدارهایی همراه شود که به او اجازه دهد بعد از این سفر تصویری عینی از برنامه‌ها و عملکرد واقعی همسایه جنوبی در زمینه تامین امنیت ازجمله توسعه برنامه موشکی به

رییس‌جمهور روسیه ارائه کند. به گفته وی، طرف ایرانی به دریافت اطلاعاتی از مذاکرات روسیه در زمینه سپر ضد موشکی با غرب و پیش از هر چیز با آمریکا و همچنین دانستن نظر روسیه نسبت به استقرار تجهیزات سپر ضد موشکی در کشورهای جنوب اروپا تمایل دارد. وی گفت: ما هم به نوبه خود علاقمند هستیم که توضیحاتی را از طرف ایرانی در زمینه مسائل توسعه برنامه موشکی بشنویم. وی همچنین گفت: روسیه به اطلاعاتی عینی نیاز دارد تا مقامات سیاسی بتوانند گام‌هایی تمام عیار که از سویی باعث توسعه روابط حسنه با ایران و از طرف دیگر روابط شراکتی با ناتو و آمریکا شوند، اتخاذ کند.

سیستمی که صرفا دفاعی نیست

به گزارش خبرآنلاین، راگوزین اوایل مرداد ماه گفته بود احتمال دارد طرح سپر ضد موشکی اروپا توسط آمریکا برای تدارک حمله به ایران مورد استفاده قرار گیرد.

بر اساس این گزارش، وی همچنین در تازه‌ترین اظهارات خود در آنکارا گفته است: من این را پنهان نمی‌کنم که چنین جنبه‌ای از این مساله توسط ناتو مورد بحث قرار گرفته است. کسی نمی‌‌تواند با مفهوم «دفاع موشکی» خود را فریب دهد. این یک سیستم صرفا دفاعی نیست. سپر همیشه شمشیر را پوشش می‌دهد. وی تصریح کرده است: «نگرانی بسیاری از کارشناسان معتبر روسیه و دیگر کشورها این است که سپر ضد موشکی اروپا که رسما وظیفه آن دفاع در برابر تهدیدات ناشی از ایران اعلام شده، در حقیقت می‌تواند دستاویزی برای تدارک حمله مورد استفاده قرار گیرد.»