دنیای اقتصاد - زهرا واعظ: مدیرعامل سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی از فروش ۳۳۰ میلیارد ریال اموال منقول و غیر منقول تملیکی در پنج ماه ابتدای سال جاری خبر داد و گفت: این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۹ درصد رشد داشته است. اردشیر محمدی دیروز در جمع خبرنگاران مهم‌ترین وظیفه این سازمان را نگهداری، مدیریت و فروش اموال منقول و غیرمنقول دانست و اظهار کرد: اموال منقول شامل اموالی است که یا در گمرک متروکه می‌شود یا شامل کالاهای قاچاق و ضبطی قطعیت یافته است.

وی در ادامه اموال غیرمنقول را شامل اموالی دانست که توسط مراجع و محاکم قضایی به تملک دولت در می‌آید و سازمان به نمایندگی از دولت نسبت به فروش آنها اقدام می‌کند که بخش عمده آنها وثایق است.

محمدی با تاکید بر اینکه ۹۰ درصد وثیقه‌ها به صاحبانش واگذار می‌شود، تصریح کرد: تلاش می‌شود تا این اموال به خود وثیقه گذاران فروخته شود که از جمله شرایط آن دریافت ۲۰ درصد نقدی و مابقی به صورت اقساط ۳۶ ماهه است.

به گفته وی، کالاهای متروکه و قاچاق تنها پس از قطعیت در مراجع قضایی و با اجازه حاکم شرع به فروش می‌رسد. وی همچنین گفت: چنانچه در طول فروش کالایی، صاحب کالا حکم برایت بیاورد یا کالا به او استرداد می‌شود یا پول کالا به نرخ روز به وی عودت داده می‌شود.

محمدی تصریح کرد: حجم کالای قاچاقی که به این سازمان ارجاع شده ۲۷ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته است.

عملکرد ۵ ماهه

وی در ادامه از فروش ۳۳۰ میلیارد ریال در قالب اموال منقول و غیرمنقول در ۵ ماهه ابتدای امسال با ۲۹ درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبرداد و تصریح کرد: در همین مدت ۲۷۴ میلیارد ریال اموال منقول با رشد ۳۴ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته فروخته شده است. ۷۴ درصد این رقم نیز شامل کالای قاچاق، ۲۰ درصد کالای متروکه، ۲ درصد ضبطی و ۴ درصد قضایی بوده است.

مدیرعامل سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی با بیان اینکه در همین مدت زمان ۵۶ میلیارد ریال اموال غیرمنقول با رشد ۶ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته به فروش رسیده است، افزود: در ۵ ماهه امسال بالغ بر ۴۷۰ تن کالای غیر استاندارد و غیربهداشتی به ارزش ۳۷ میلیارد ریال شامل موادغذایی، البسه مستعمل، لوازم آرایشی و بهداشتی و کالاهای فرهنگی مغایر با شوونات ملی و مذهبی منهدم شده است.

اعاده ۱۳۰۰ میلیارد ریال کالا به گمرک

محمدی در ادامه از اعاده ۱۳۰۰ میلیارد ریال کالا به گمرک در همین مدت زمان خبرداد و افزود: اکثر این کالاها تولیدی و واسطه‌ای بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵ برابر افزایش یافته است.محمدی همچنین رقم فروش اموال منقول در سال ۸۹ را ۸۶۰ میلیارد ریال، اموال غیرمنقول ۱۸۱ میلیارد ریال و کالاهای انهدامی را ۳ هزار تن به ارزش ۱۲ هزار میلیارد ریال اعلام کرد.

انعقاد تفاهم نامه با شورای عالی اصناف

وی درباره جلوگیری از انحصار در فروش اموال گفت: برای خروج از حالت انحصار با شورای عالی اصناف تفاهمنامه‌ای را منعقد کرده ایم و قرار شده است که اطلاعات هر مزایده را به شورا اعلام کنیم و شورا نیز آن را در سراسر کشور به اتحادیه‌ها و صنوف مرتبط اطلاع رسانی کند تا از این طریق نه تنها انحصار از بین برود، بلکه تنوع مشتریان نیز افزایش یابد و تاکنون ۳ مورد به این روش انجام شده است.

وی از برگزاری ۱۱ مزایده در هر سال توسط این سازمان خبرداد و افزود: تا زمانی که مجوزهای قانونی از وزارت بهداشت و سازمان استاندارد اخذ نشود، نسبت به فروش کالای غیراستاندارد اقدام نمی‌کنیم.

اموال دستگاه‌های ادغامی را نمی‌فروشیم

محمدی درباره فروش اموال دستگاه‌هایی که در یکدیگر ادغام می‌شوند، گفت: در حال حاضر فروش این اموال با توجه به قانون بودجه توسط سازمان انجام نمی‌شود؛ اما سازمان آمادگی فروش اموال دولت و مدیریت آن را دارد. این موضوع در بخش فروش اموال مازاد بانک‌ها نیز صدق می‌کند و اگر بخواهیم به این موضوع وارد شویم نیاز به ارائه لایحه از سوی دولت به مجلس دارد.

وی در ادامه از الکترونیکی شدن فرآیند مزایده‌ها در این دستگاه خبر داد و گفت: یکی از برنامه‌های ما برای سال جاری اجرای الکترونیکی مزایده است که در صورت تحقق آن اطلاع‌رسانی و فرآیند برگزاری مزایده‌ها شفاف‌تر و دقیق‌تر خواهد شد.