علاقه نداشتم احمدی‌نژاد در انتخابات 88 رای بیاورد

عکس: خبرگزاری مهر

هر زمانی که ۷۳ نفر از نمایندگان مصمم شوند طرح سوال از رییس جمهور را مطرح کنند، ما یک روز هم معطل نمی‌کنیم محمدرضا باهنر یکی از چهره‌های تاثیرگذار و با نفوذ در میان اصولگرایان است و با وجود اینکه در ابتدای تشکیل دولت نهم از طرفداران احمدی‌نژاد محسوب نمی‌شد، اما در مجلس هفتم جزو طرفداران اصلی دولت بود و نقش بی بدلیل او در مجلس هفتم کاملا محسوس بود. اما انتخابات ۸۸ ریاست جمهوری باعث شد تا باهنر از دولت فاصله بگیرد و به سمت دیگر کاندیداها سوق پیدا کند. خود او می‌گوید که «علاقه نداشتم احمدی‌نژاد در دوره دوم رای بیاورد» و شاید همین امر هم سبب آن شد تا اصولگرایان مجلس او را موقتا از صندلی

نایب رییسی پارلمان پایین آوردند. باهنر معتقد است که صدای مخالفانش که به زعم او ۵ نفر هستند بلند است و آنها را افراد تندرو معرفی می‌کند که اگر مدیریت مجلس در دست آنها بود، کاری می‌کردند که اصلاح‌طلبان استعفا دهند. او می‌گوید: در صورت میدان دادن به تندروها شاید باز هم شاهد تحصن در مجلس بودیم، اما با مدیریت مجلس ما اجازه ندادیم چنین اقداماتی صورت بگیرد.

نایب رییس اول مجلس در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر درباره برخی انتقادات درون گروهی اصولگرایان نسبت به عملکردش در مجلس گفت: ممکن است عده‌ای از نمایندگان مجلس به من محبت داشته باشند و استدلال‌های من را راحت‌تر بپذیرند و بتوانم در نظراتشان تاثیر بگذارم. اما همه حرف‌هایی که در رسانه‌ها زده می‌شود توسط اقلیت ۴ یا ۵ نفره درون فراکسیون اصولگرایان مجلس که علاقه‌ای به افرادی مانند باهنر ندارند، مطرح می‌شود. همه تلاششان را هم انجام می‌دهند که باهنر نایب رییس نشود یا حتی در شورای مرکزی اصولگرایان هم حضور نداشته باشد. البته در بعضی مواقع هم موفق عمل کرده‌اند.

می خواهند ۱۳ میلیون نفر را محو کنند

باهنر درباره مواضعش در حوادث پس از انتخابات ۸۸ گفت:برخی از سخنان درباره من حرف‌های بسیار سبک و غیراخلاقی و زشتی است و انسان نباید وقت خود را به این حرف‌های بی‌ربط صرف کند. اگر من بخواهم بحث کنم یکی از اشکالاتی که با این افراد تندرو در میان اصولگرایان داریم این است که این افراد در به در به دنبال این هستند که ۱۳ میلیون نفری که به کاندیدای رقیب احمدی‌نژاد رای دادند را پیدا کنند و آنها را از صفحه روزگار محو کنند. من این برخورد را به هیچ وجه قبول ندارم.

وی ادامه داد:البته من همواره گفته‌ام که به احمدی‌نژاد و رقیبش رای نداده‌ام، بلکه به محسن رضایی رای دادم با وجود اینکه قاطعانه می‌دانستم وی رای نمی‌آورد.

وی اضافه کرد: علاقه نداشتم که احمدی‌نژاد هم رای بیاورد. بنابراین تکلیف این گونه حرف‌های سخیف سیاسی که از زبان اقلیت درون فراکسیون اصولگرایان مطرح می‌شود بسیار روشن و آشکار است و متاسفانه بحث‌های آنها همواره ادامه دارد.برای مثال ‌هنگامی که در مجلس هشتم ما به این دلیل که نمی‌خواستیم اصلاح‌طلبان را تحریک کنیم مجلس را به شیوه‌ای که به مصلحت می‌دانستیم مدیریت کردیم، این افراد این موضوع را به نزدیکی ما به اصلاح‌طلبان ترجمه کردند.

نباید تحریک کنیم

نایب رییس مجلس در خصوص عملکرد اصلاح‌طلبان مجلس هشتم تصریح کرد: یکی از اختلافات اساسی ما با برخی از افراد تندرو در میان اصولگرایان همین بود، یعنی ما در میان اصولگرایان نباید اصلاح‌طلبان درون مجلس را تحریک کنیم و در مقابل آنها مرگ بر فتنه‌گر بگوییم یا آنها را از مجلس بیرون کنیم، چرا که این افراد پس از انتخابات ریاست جمهوری ۸۸ اعتراضاتی داشتند اما ما در مجلس نطق‌های تند و آتشین چالش‌دار و ساختارشکن از سوی اصلاح‌طلبان نداشتیم و اگر هم بود بسیار محدود و کم بود. مثلا ما در مجلس افرادی را داشتیم که افراد نزدیک آنها را در حوادث فتنه دستگیر کردند اما این موضوع وجود نداشت که این افراد بخواهند در مجلس جنجال به پا کنند و در طرفداری از نزدیکان خود سینه سپر کنند.

تندروها به یک مرضی مبتلا شده‌اند

باهنر تصریح کرد: تندروها عده‌ای بودند که فشار آوردند که سران فتنه اعدام باید گردند و همین فشارها موجب شد تا آیت‌الله آملی لاریجانی رییس قوه قضائیه مجبور شود در مصاحبه‌ای عنوان کند من به دنبال دستگیری سران فتنه هستم، اما مقامات عالیرتبه نظام به دنبال این نیستند. باید بگویم این یک مرض است که این افراد به آن مبتلا هستند. یعنی ما به تمام راه‌هایی که وجود داشت به آنها گفتیم که نظام صلاح نمی‌داند این افراد بازداشت شوند ولی آنها در پاسخ به ما گفتند اگر شما هم در مجلس علیه سران فتنه شعار دهید نظام مجبور به پذیرش حکم بازداشت خواهد شد.

نباید گذشته را نفی کنیم

وی افزود: اگر بخواهیم سرنوشت روسای جمهور و مجالس قبلی را دنبال کنیم و وضعیت فعلی آنها را ببینیم اوضاع نمی‌تواند این گونه باشد، چرا که متاسفانه هر رییس جمهور و رییس مجلسی که بر سر کار می‌آید می‌خواهد گذشته را به کلی پاک کند. معتقدم به هیچ وجه کشور را نمی‌توان این گونه اداره کرد. این بسیار بد است که رییس جمهور ما مدعی باشد که قبل از دوران نهم ریاست جمهوری هیچ کاری در مملکت صورت نگرفته است. برای من به عنوان نماینده مجلس هفتم هم بد بود که می‌گفتم همه مجالس قبل از این مجلس بد عمل کردند و این روش، روش بسیار بدی است. در کشورهای عقب افتاده هم وضعیت به این گونه نیست.

در سوال از رییس جمهور تعلل نمی‌کنیم

وی در مورد بحث سوال از رییس جمهور نیز اظهار کرد: در حال حاضر با صراحت اعلام می‌کنم که هر زمانی که ۷۳ نفر از نمایندگان مصمم شوند طرح سوال از رییس جمهور را مطرح کنند ما یک روز هم معطل نمی‌کنیم. ممکن است به صورت مشورت به طراحان سوال بگوییم که این کار به مصلحت نیست، اما سوال در هیات رییسه مطرح خواهد شد.