دنیای اقتصاد - انتشار گزارش تازه مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره ایران؛ اگرچه ابراز رضایت علی اصغر سلطانیه، نماینده دائم کشورمان در این آژانس را در پی داشته، اما بار دیگر برخی ابهامات را در زمینه برنامه هسته ای ایران مطرح کرده است. سلطانیه در واکنش به آن بخش از گزارش آژانس که وجود ابعاد احتمالی نظامی در برنامه کشورمان را مطرح می‌کند، گفته است: «ادعاها و اتهامات مطرح شده درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران ساختگی و بی‌اساس است؛ اما به منظور اثبات این مساله به جامعه جهانی آماده‌ایم در صورت وجود سوالات از سوی آژانس به رفع ابهامات بپردازیم.» نماینده دائم ایران در سازمان‌های بین‌المللی در واکنش به گزارش جدید آژانس اتمی مطرح کرد

اعلام آمادگی ایران برای رفع ابهامات هسته‌ای

دنیای‌اقتصاد- انتشار غیررسمی تازه‌ترین گزارش فصلی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره فعالیت هسته‌ای ایران واکنش مثبت علی اصغر سلطانیه، نماینده دائم کشورمان در این آژانس را در پی داشته است. سلطانیه از انعکاس بازدید معاون مدیرکل آژانس اتمی از تاسیسات هسته‌ای ایران در این گزارش به عنوان یکی از ابعاد مثبت آن یاد کرده است.

وی همچنین در واکنش به آن بخش از گزارش آژانس که وجود ابعاد احتمالی نظامی در برنامه کشورمان را مطرح می‌کند، گفته است: ادعاها و اتهامات مطرح شده درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران ساختگی و بی‌اساس است؛ اما به منظور اثبات این مساله به جامعه جهانی آماده‌ایم در صورت وجود سوالات از سوی آژانس به رفع ابهامات بپردازیم.

محور گزارش آمانو

آن‌گونه که خبرگزاری‌های داخلی خبر داده اند، در گزارش جدید یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌ای کشورمان که روز جمعه به طور غیررسمی منتشر شد و در اختیار ۳۵ عضو شورای حکام آژانس قرار گرفت، مدعی شده است: «گزارش‌های قبلی مدیرکل مسائل باقیمانده مرتبط با ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته‌ای ایران و اقداماتی را که ایران باید حل و فصل نماید، مشخص نموده است.آژانس به‌ویژه درباره وجود احتمالی فعالیت‌های هسته‌ای آشکار نشده در گذشته یا حال در ایران که سازمان‌های مربوطه نظامی در آن دخیل هستند «نگرانی فزاینده‌ای» دارد. از جمله فعالیت‌های مرتبط با توسعه بار هسته‌ای برای نوعی موشک که آژانس کماکان اطلاعات جدیدی درباره آن دریافت می‌کند. نمونه‌های این فعالیت‌ها در گزارش قبلی فهرست شده بود. اطلاعاتی که در ارتباط با این مسائل باقیمانده در دست آژانس قرار دارند جامع و گسترده است و از طریق بسیاری از کشورهای عضو و تلاش‌های خود آژانس به‌دست آمده است. چارچوب زمانی که این فعالیت‌ها در آن اجرا شده و افراد و سازمان‌های دخیل در آن از لحاظ جزئیات فنی تا حد زیادی معتبر و مرتبط است.»

سلطانیه: از گزارش راضی‌ام

سلطانیه اما در واکنش به گزارش یوکیا آمانو تاکید کرد که ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری داشته است.

به گزارش ایسنا، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به خبرگزاری آلمان گفت که از گزارش آمانو رضایت دارد؛ زیرا به این بازدیدها اشاره شده است. وی گفت: ایران در واقع اراده سیاسی خود را برای برداشتن گام‌هایی در جهت شفافیت بیشتر نشان داده و با آژانس همکاری کرده است.

وی افزود: این فضای مثبت نباید به هم ریخته شود.

آمادگی برای رفع ابهامات

نماینده ایران در آژانس همچنین گفته است: ادامه گام‌های مثبت ایران در تعامل با آژانس منوط به واکنش مثبت آژانس و دیگر کشورها است.

سلطانیه در گفت‌وگو با ایسنا، در پاسخ به این سوال که به نظر نمی‌آید آژانس گام مثبتی در این گزارش برداشته باشد، اظهار کرده است: در این گزارش گام‌های مثبتی نسبت به گزارش قبلی برداشته شده است که مدیرکل به آن اشاره کرده است. ابعاد مثبت این گزارش مربوط به گام‌های مثبت ایران بوده است که متعاقب دیدار رییس سازمان انرژی اتمی و وزیر خارجه کشورمان با مدیرکل آژانس در وین صورت گرفت. وی تصریح کرد: ایران نه تنها به فعالیت‌های غنی‌سازی و هسته‌ای خود با اهداف صلح‌آمیز ادامه می‌دهد بلکه فعالیت‌هایش نشانه آن است که روند پیشرفت هسته‌ای‌اش ادامه دارد و مورد تایید متخصصان و بازرسان آژانس قرار دارد؛

از جمله پیشرفت و توسعه ایران در ساخت نسل‌های جدید سانتریفیوژ.

وی در واکنش به اتهامات و ادعاهای مطرح شده در این گزارش درباره ابعاد احتمالی نظامی نیز گفت: اگرچه ایران بارها به صراحت اعلام کرده است که مستندات ادعاها و اتهامات مطرح شده درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران ساختگی و بی‌اساس است؛ اما به منظور اثبات این مساله به جامعه جهانی آماده‌ایم در صورت وجود سوالات از سوی آژانس به رفع ابهامات بپردازیم.

ابعاد منفی، تکراری است

او درباره ابعاد منفی گزارش مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اظهار کرد: موارد منفی عمدتا مواردی هستند که در گزارش‌های قبلی هم وجود داشته‌اند و مربوط به درخواست‌هایی است که در قطعنامه‌های غیرقانونی شورای امنیت علیه ایران آمده است. ایران با استناد به اسناد حقوقی بین‌المللی این درخواست‌ها و ادعاها را رد کرده است و اعلام کرده که با توجه به نداشتن مبنای حقوقی و قانونی، این درخواست‌ها قابل اجرا نیستند.

وی افزود: ایران به عنوان عضو سازمان ملل متعهد به اجرای منشور ملل متحد است؛ اما قطعنامه‌هایی که مبنای حقوقی ندارند و قابل اجرا نیستند را نمی‌پذیرد. به عنوان مثال در قطعنامه‌ها گفته شده است که ایران باید فعالیت‌های بازفرآوری را تعلیق کند در حالی که در تمامی گزارش‌های آژانس آمده است که هیچ فعالیت بازفرآوری در ایران وجود ندارد.

آژانس، حرفه‌ای کار کند

سلطانیه هم‌چنین گفت: پرداختن به مسائل بی‌اساس و تکراری از جمله نکات منفی این گزارش است و معتقدیم آژانس باید کار حرفه‌ای و تخصصی خود را انجام دهد و تحت تاثیر فشارهای سیاسی قرار نگیرد و اجازه ندهد کشورهای دیگر مانع تعامل میان ایران و اعضای آن شوند.

گزارش درباره بوشهر دقیق نیست

او درباره بخشی دیگر از گزارش آمانو که به مساله نیروگاه بوشهر پرداخته است، گفت: متاسفانه نحوه گزارش مدیرکل درباره فعالیت نیروگاه بوشهر سوالاتی را ایجاد کرده است و مطالب قید شده، دقیق نوشته نشده است. حتی در زمانی که به اتفاق معاون مدیرکل آژانس از نیروگاه بوشهر بازدید داشتیم رآکتور در حال کار و تست بود و خاموش نبود. در مقطعی پیش از آن خاموش شده بود که برای انجام تست‌ها امری عادی است و مسوولان سازمان انرژی اتمی ایران و روس نسبت به ادامه فعالیت و مراحل راه‌اندازی نیروگاه اظهارنظر مثبت کردند.

براساس متن گزارش آژانس که از سوی خبرگزاری مهر منتشر شده است، آژانس درباره نیروگاه بوشهر نوشته است: «آژانس در ۱۸ اوت ۲۰۱۱ (۲۷ مردادماه ۱۳۹۰) دیداری از نیروگاه هسته‌ای بوشهر به عمل آورد که در خلال آن ایران توضیح داد که رآکتور به دلایل فنی خاموش شده است و اقداماتی در دست انجام جهت شروع به کار مجدد رآکتور طی روزهای آتی در جریان است.»

لزوم پرهیز از تکرار مطالب خلاف واقع

در همین حال، علاءالدین بروجردی، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز در واکنش به تازه‌ترین گزارش آژانس اتمی درباره برنامه هسته‌ای کشورمان، با تاکید بر این‌که مدیرکل آژانس باید در گزارش خود از تکرار مطالب خلاف واقعیات پرهیز کند، گفت: با توجه به گام‌های جدید ایران در همکاری با آژانس، انتظار می‌رود که شورای حکام فصل جدیدی را در تعامل و همکاری با ایران ایجاد کند.

بروجردی در گفت‌وگو با ایسنا همچنین تاکید کرد: بر این اساس آقای آمانو باید شجاعت داشته باشد که نکاتی که با فشار آمریکایی‌ها در چارچوب قطعنامه ذکر شده و خلاف واقعیات عملکرد جمهوری اسلامی در شفاف‌سازی و مقابله با آژانس است، تکرار نکند.

وی افزود: با توجه به این‌که گزارش‌های آژانس قبل از اجلاس شورای حکام منتشر می‌شود انتظار می‌رود که در اجلاس آتی شورای حکام گام‌های جدید جمهوری اسلامی ایران مورد تقدیر قرار گیرد و از گردونه مطالب تکراری گذشته از شورا خارج شود و شورا فصل جدیدی را در تعامل بیشتر در چارچوب مقررات آژانس با ایران به عنوان پاسخ نسبت به این گام‌ها بردارد.