پرونده کمیته 8+7 اصولگرایان بسته شد

عکس: ایسنا

دنیای اقتصاد- حامد صالح آبادی: «اضافه کردن فرد دیگری به کمیته ۸+۷ امکانپذیر نیست؛ چرا که پرونده کمیته ۸+۷ بسته شده است و دیگر قرار نیست نماینده‌ای به اعضای آن اضافه شود و گروه‌هایی چون جبهه پایداری بدانند که دوره سهم خواهی گذشته است.» این سخنانی بود که روز گذشته محمد رضا باهنر از اعضای با نفوذ کمیته۸+۷ اصولگرایان در نشست خبری خود که در محل جامعه مهندسین برگزار شد، بیان کرد و گفت: تعداد گروه‌های اصولگرا زیاد است و ما نمی‌توانیم به همه آنها در کمیته ۸+۷ نماینده بدهیم و به آنها توصیه می‌کنم نماینده خودشان را در میان این افراد پیدا کنند و ازاین طریق به وحدت اصولگرایان بپیوندند. توصیه به اعضای جبهه پایداری

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین در این نشست خبری در پاسخ به سوالی راجع به تشکیک وارد کردن به اصولگرایی جبهه پایداری اظهار کرد: در مجموعه اصولگرایان نحله‌های فکری متفاوتی وجود دارد. اگر بخواهیم دو طرف این تفکر را تعریف کنیم یک طرف قضیه که جبهه پایداری هستند مدعی هستند اصولگرایی هر چه ناب‌تر و خالص‌تر بهتر و بعد خلوص را به زعم خود تعریف می‌کنند. هنگامی که این مساله مطرح می‌شود آنان می‌گویند تعداد برای ما مهم نیست. اما طیف مقابل تعریفی از اصولگرایی ارائه می‌دهد و می‌گوید که به جز افراد رسمی ضد انقلاب، همه رگه‌هایی از اصولگرایی دارند. وی افزود: توصیه ما به دوستان جبهه پایداری این است که مقداری دیدشان را باز کنند و مسائل را عمیق‌تر و واقع‌بینانه‌تر ببینند. تصور نکنند که هر قدر خود را محدودتر کنند، مقبولیت شان بیشتر خواهد شد.

باهنر در مورد سازوکار کمیته ۸+۷ برای وحدت اصولگرایان اظهار کرد: اگر از نظر ریاضی همه اشخاص و طیف‌های اصولگرا را دنبال کنیم خودمان یک مجلس می‌شویم. بقیه باید نماینده خود را در همان نماینده‌ها پیدا کنند.

دوره چانه‌زنی گذشته است

باهنر در پاسخ به سوالی درباره تلاش جبهه پایداری برای حذف نماینده لاریجانی از ۸+۷ گفت: موسسین جبهه پایداری بارها و بارها اعلام کردند که قطعا قصد ارائه لیست جداگانه‌ای ندارند. دوستان جبهه پایداری تصور می‌کنند که عده و عده‌ای دارند و احساس می‌کنند که باید چانه زنی داشته باشند که البته دوره چانه‌زنی گذشته است.وی خاطرنشان کرد: در انتخابات گذشته یک لیست به عنوان جبهه فراگیر اصولگرایان ارائه شد که لیست قوی‌ای نیز بود، ولی خیلی حنای شان نگرفت. ما در سازوکار ۸+۷ آمادگی کامل برای مذاکره با گروه‌هایی که عده و عده دارند، داریم. ولی اشخاص و گروه‌هایی مدعی هستند که ما باید با آنها کنار بیاییم که از این خبرها نیست.

رضایی لیست مستقل نخواهد داد

نایب رییس مجلس راجع به احتمال اضافه شدن نماینده محسن رضایی و جبهه ایستادگی به ساختار ۸+۷ تصریح کرد: پرونده کمیته ۸+۷ بسته شده است. حتما آقای رضایی با تجربه ای که ما از ایشان داریم دنبال جدا شدن و ارائه لیست مستقل نیستند. تجربه نشان داده که آقای رضایی خیلی نرم‌تر و مدبرانه‌تر با مسائل برخورد می‌کند و لیست مستقل نخواهند داد. ایشان هم قانع شده‌اند که مسائل مورد نظر خود را با دبیران کل جامعتین مطرح کرده و آقایان هم قبلا اعلام کرده بودند که آقای رضایی پیشنهادهای خود را مطرح کند.

از اصلاح طلبان خواهش می‌کنیم

باهنر در پاسخ به سوالی درباره حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات گفت: فکر می‌کنم اصلاح‌طلبان تحت عنوان اصلاح‌طلبی منعی برای شرکت در انتخابات ندارند. زمانی

مقام معظم رهبری تعبیری داشتند که از دید معارف اسلامی اصلاح طلب غیر اصولگرا نداریم و اصلا اصولگرای غیر اصلاح‌طلب نداریم. اگر یک نفر این طور اصلاح‌طلبی بود نه تنها ما با وی رقابت می‌کنیم، بلکه دستش را می‌بوسیم و حتی ممکن است در لیست خود جای دهیم. وی افزود: نکته دوم این است که اصلاح‌طلبان تکلیف و موضعشان را با فتنه ۸۸ و سران فتنه مشخص کنند. با این شرایط ما از ورودشان به انتخابات استقبال می‌کنیم؛ چرا که رقبا فراتر از جریانات سیاسی هستند. دبیر کل جامعه مهندسین افزود: اصلاح‌طلبان طیف وسیعی هستند که تفکرات مختلفی را شامل می‌شوند، عده‌ای از آنها معتقدند باید انتخابات را تحریم کرد و عده‌ای می‌گویند ما به هر صورت ممکن در انتخابات شرکت می‌کنیم.باهنر تاکید کرد: اصلاح طلبانی که قانون اساسی را قبول داشته و معتقد به نظام جمهوری اسلامی‌هستند، می‌توانند و باید هم در انتخابات شرکت کنند و اصلا ما از این اصلاح طلبان خواهش می‌کنیم که درانتخابات شرکت کنند.

استقبال از سکوت انتخاباتی رییس‌جمهور

وی در پاسخ به این سوال که بعد از انحلال کمیته سه نفره، احمدی‌نژاد منفعل شده و بسیاری از این انفعال تفسیر به سکوت تاکتیکی کرده‌اند، اظهار کرد: ما موافق حضور رییس جمهور در انتخابات نبودیم و تا جایی که ما خبر داریم هیچگاه ایشان علاقه‌ای نسبت به ورود به انتخابات نشان ندادند. باهنر گفت: آقای رییس جمهور هم خود اشتیاقی به ورود جدی به انتخابات نشان نداند که از نظر ما هم همین امر درست است. اگر دولت به خصوص رییس جمهور در انتخابات به صورت یک حزب و فعال حزبی حضور داشته باشد به مصلحت نیست و ما نیز از سکوت رییس‌جمهور استقبال می‌کنیم.

مشایی در دفتر رییس جمهور مشغول است

باهنر در پاسخ به این سوال که مشایی کجاست، تاکید کرد: اگر آقای مشایی را دیدید سلام ما را نیز برسانید. البته ایشان در دفتر رییس جمهور هستند و ماموریت خودشان را انجام می‌دهند؛ ولی مدتی است رسانه‌ای نمی‌شوند.

سرایت رویکرد رییس جمهور به معاون پارلمانی

نایب رییس مجلس در پاسخ به سوالی درباره پیشنهادهای معاون پارلمانی رییس جمهور برای اصلاح آئین نامه داخلی مجلس نیز تصریح کرد: بارها و بارها مطرح شد که دستگاه‌ها و نهادهای حاکمیتی به لحاظ قانونی و حقوقی راجع به حدود اختیارات یکدیگر اظهارنظر نکنند؛ چرا که در صورت بروز چنین رویکردی مساله پایانی نخواهد داشت. وی اظهار کرد: مباحث و انتقادات به حوزه اختیارات دستگاه‌های حاکمیتی یک رویه دانشگاهی و آکادمیک را می‌طلبد، اما متاسفانه هراز چندگاهی از طرف دولت به ویژه شخص رییس جمهور مطالبی در رابطه با حوزه کاری مجلس یا دستگاه‌های دیگر بیان می‌شود که تا مدت‌ها جو رسانه‌ای را به خود مشغول می‌کند. باهنر خاطرنشان کرد: رویکرد رییس جمهور درباره اظهارنظر راجع به سایر دستگاه‌های حکومتی اکنون به معاون پارلمانی ایشان تسری یافته که امیدواریم به دیگر حوزه‌های دولتی منتقل نشود.

استقبال از برگزاری انتخابات توسط نهادی جز دولت

دبیر کل جامعه مهندسین در پاسخ به این پرسش که ارزیابی شما از اظهارنظر آقای مطهری مبنی بر اینکه انتخابات مجلس را نهادی غیر از دولت برگزار کند، گفت: در قانون اساسی برگزاری انتخابات به عهده وزارت کشور گذاشته نشده است. طبق اصل ۹۵ قانون اساسی نظارت بر انتخابات بر عهده شورای نگهبان است و مجری برگزاری آن به صراحت وزارت کشور یا دولت نیست. اینکه برگزاری انتخابات توسط دولت، فرمانداری و وزارت کشور انجام می‌شود در قوانین عادی آمده است. از این‌رو می‌توان نتیجه گرفت که این قانون قابل تجدیدنظر است.

وی تصریح کرد: البته قانون اساسی این اختیار را به مجلس داده است که قوانین انتخابات را تصویب کند، ولی با این وجود به نظر بنده نیز اگر تصویب قانون انتخابات توسط نمایندگان انجام نشود اولی‌تر است و انتخابات سالم‌تری خواهیم داشت. باهنر اظهار کرد: در این رابطه انجام کار مطالعاتی و بررسی معایب و محاسن آن امری مهم به شمار می‌آید که مطمئنا در این دوره انتخابات مجلس نهم شدنی نیست. وی ادامه داد: ما از این طرح برای برگزاری انتخابات به عنوان پروژه جدیدی استقبال می‌کنیم.