دنیای‌اقتصاد- یک هفته پس از مخالفت مجلس با فوریت «طرح» تعطیلی پنج‌شنبه‌ها، یک مقام دولتی می‌گوید «لایحه» تعطیلی پنج‌شنبه‌ها همزمان با لایحه افزایش تعطیلی عید فطر به مجلس فرستاده می‌شود. معاون حقوقی معاونت توسعه مدیریت رییس‌جمهور در حالی این خبر را اعلام کرده است که دولت به دنبال گرفتن تایید نهایی افزایش تعطیلی عید فطر تا پایان ماه رمضان امسال است و به همین دلیل بعید نیست سرانجام تعطیلی پنج‌شنبه‌ها نیز ظرف سه هفته باقیمانده از این ماه تعیین تکلیف شود.

معاون معاونت توسعه مدیریت رییس جمهور: لایحه افزایش تعطیلی عید فطر و تعطیلی پنج‌شنبه‌ها همزمان به مجلس ارائه می‌شود
تعطیلی پنج شنبه‌ها تا پایان رمضان عملی می‌شود؟
دنیای اقتصاد - زهرا واعظ: در حالی که نمایندگان مجلس هفته پیش با یک فوریت طرح تعطیلی پنج‌شنبه‌ها مخالفت کردند، به نظر می‌رسد دولت مصمم است با ارسال لایحه‌ای به مجلس، تعطیلی پنج‌شنبه‌های دستگاه‌های اجرایی را هرچه سریع‌تر به نتیجه برساند.
آنگونه که معاون حقوقی امور مجلس و استان‌های معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهور دیروز خبر داده است، لایحه افزایش تعطیلی عید فطر و روزهای پنج‌شنبه دستگاه‌های اجرایی احتمالا هفته آینده «به صورت همزمان» از سوی دولت تقدیم مجلس می‌شود. به گفته عبدالعلی تاجی، دولت می‌خواهد با حفظ سقف 44 ساعت کاری در هفته، این اختیار را داشته باشد که در مواقع اضطراری روزهای پنج‌شنبه را تعطیل کند. اتفاقی که با توجه به تلاش دولت برای نهایی کردن افزایش تعطیلی عید فطر تا پایان ماه رمضان، می‌تواند به معنای تعیین تکلیف پنج‌شنبه‌ها تا پایان همین ماه نیز باشد. هرچند نمایندگان مجلس همین هفته پیش فوریت طرح مشابهی را در این زمینه رد کردند. زمزمه «تعطیلی سراسری پنج‌شنبه‌ها» در دستگاه‌های اجرایی پس از آن شکل گرفت که محمود احمدی‌نژاد رییس‌جمهور، ایران را از نظر کم بودن تعطیلی‌ها دومین کشور در جهان برشمرد و با انتقاد از ساعات کار طولانی در هفته خواستار تعطیلی روزهای پنج‌شنبه شد تا بر اساس آن اعضای خانواده فرصت بیشتری برای در کنار هم بودن داشته باشند و در واقع به زعم وی «روز خانواده» شکل بگیرد.
اعلام این خبر اگرچه موجبات خوشحالی عده‌ای را فراهم کرد، اما در عین حال صدای منتقدان همیشگی «زیاد بودن تعطیلات» در ایران را درآورد. به اعتقاد آنها، افزایش تعطیلی‌ها به عناوین مختلف باعث کاهش بهره‌وری و البته ضرر‌های اقتصادی می‌شود. انتقادی که از سوی احمدی‌نژاد اینگونه پاسخ داده شد که «مگر کار کردن به ساعت طولانی است؟»
با این همه، قبل از آنکه دولت در زمینه تعطیلی پنج‌شنبه‌ها اقدام عملی انجام دهد، شماری از نمایندگان مجلس با پیش‌دستی، طرحی فوری برای تعطیلی پنج‌شنبه‌ها ارائه کردند. البته طرح نمایندگان مجلس در قالب «حذف یک تبصره از قانون مدیریت خدمات کشوری» به صحن علنی مجلس ارائه شد، اما لابه‌لای آن موضوع «تعطیلی پنج‌شنبه‌ها در سراسر کشور» قرار داشت. با تصویب این طرح یک فوریتی و حذف تبصره 3 ماده 87 قانون مدیریت خدمات کشوری مبنی بر اینکه «کلیه دستگاه‌های اجرایی موظفند ساعات کار خود را در شش روز هفته تنظیم نمایند» این امکان به وجود می‌آمد که روز پایانی هفته تعطیل شده و ساعات کاری آن به سایر روزهای هفته اضافه شود. با این حال، بار دیگر نمایندگان مجلس هشتم در مقابل افزایش تعطیلی‌ها مقاومت کردند و به یک فوریت این طرح رای ندادند. مخالفان طرح، رای دادن به آن را معادل تعطیلی رسمی روزهای پنج‌شنبه عنوان کردند.
همه تعطیلی‌ها در یک لایحه
در حالی که پایگاه اطلاع‌رسانی دولت روز یکشنبه اعلام کرد که رییس جمهور لایحه افزایش تعطیلات عید فطر را برای طی تشریفات قانونی تقدیم مجلس کرده است، اما معاون معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس‌جمهور در این باره می‌گوید که لایحه تعطیلی پنج‌شنبه‌ها و عید فطر به صورت همزمان به مجلس ارائه خواهد شد. معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌های معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس‌جمهور گفت: لایحه افزایش تعطیلی عید فطر و روز پنج‌شنبه‌های دستگاه اجرایی به زودی از سوی دولت تقدیم مجلس می‌شود.
عبدالعلی تاجی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، افزود: راجع به ساعت کار دستگاه‌های اجرایی دولت در حال تهیه لایحه‌ای است که به زودی تقدیم مجلس می‌کند و در این لایحه افزایش تعطیلات عید فطر و نیز تعطیلی پنج‌شنبه‌های دستگاه‌های اجرایی دولتی مطرح می‌شود. معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌های معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس‌جمهور گفت: در قانون مدیریت خدمات کشوری در تبصره ۳ ماده ۸۷ ساعت کار در استان‌ها حتما باید ۶ روز کاری در هفته باشد، اما اخیرا نمایندگان طرحی مطرح کردند که فوریت آن رای نیاورد، اما خواهان حذف تبصره ۳ ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری شده‌اند. تاجی افزود: اگر تبصره ۳ ماده ۸۷ قانون مدیریت حذف شود با سقف ۴۴ ساعت کاری تعیین روزهای کاری در استان‌ها براساس شرایط و به مدت محدود به دولت سپرده می‌شود.
وی افزود: دولت می‌خواهد در مواقع اضطرار مانند پدیده ریزگردها که چندین استان جنوبی و غربی کشور را دربر گرفته، بتواند با تعطیلی یک روز از هفته از این مشکلات بکاهد. وی افزود: البته حفظ سقف 44 ساعت کاری دستگاه‌های اجرایی در هفته باید رعایت شود، اما اگر لایحه دولت که احتمالا هفته آینده تقدیم مجلس می‌شود به تصویب برسد با حفظ آن سقف، دولت در مواقع اضطراری روزهای پنج‌شنبه را تعطیل می‌کند. وی افزود: دولت لایحه افزایش تعطیلی عید فطر را با قید دو فوریت هفته آینده تقدیم مجلس می‌کند و اگر قرار است در عید فطر سال جاری اجرا شود باید با دو فوریت تقدیم شود.
تاجی در پاسخ به این پرسش که چگونه با رعایت سقف ۴۴ ساعت کاری در هفته امکان تعطیلی پنج‌شنبه وجود دارد، گفت: در قانون مدیریت خدمات کشوری به دولت اجازه داده شده در تهران ۵ روز کاری در هفته تعیین شود و پنج‌شنبه‌ها تعطیل باشد، ولی در شهر تهران ساعت کار از ۸:۳۰ تا ۱۴:۳۰ خواهد بود و این ساعت کاری به اعتبار قانون پیشگیری از آلودگی هوا تعیین شده که در یک کمیته تصمیم‌گیری شده است.
وی افزود: کمیته پیشگیری از آلودگی هوا ساعت کار دستگاه اجرایی در تهران را تعیین کرده و براساس قانون مدیریت خدمات کشوری نبوده، بلکه براساس قانون پیشگیری از آلودگی هوا عمل شده است. البته مراکز آموزشی و بهداشتی در تهران مستثنی هستند و این مصوبه برای دستگاه‌های اجرایی خواهد بود. معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌های معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهور افزود: اگر لایحه دولت مبنی بر حذف تبصره 3 ماده 87 حذف شود آنگاه استان‌ها اختیار خواهند داشت روزهای پنج‌شنبه را تعطیل کنند. تاجی در مورد شکایت سازمان بازرسی مبنی بر رعایت 44 ساعت کاری دستگاه اجرایی دولتی گفت: با شکایت سازمان بازرسی این مساله در دیوان عدالت اداری مطرح شد که هیات عمومی قضات دیوان به نفع دولت رای داده‌اند که پس از اینکه رییس دیوان از اختیارات خود استفاده کرد و به آن رای خدشه وارد کرد دوباره در هیات عمومی دیوان این مساله مطرح شد و قضات دیوان عدالت اداری مصوبه قبلی خود را اصرار کردند؛ یعنی اینکه مصوبه دولت در مورد ساعت کار کارمندان در دستگاه اجرایی تهران قانونی است.

افزایش طرفداران تعطیلی شنبه به جای پنج شنبه
پس از پیشنهاد سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس مبنی بر تعطیلی شنبه‌ها به جای پنج‌شنبه‌ها، یک عضو دیگر این کمیسیون نیز پیشنهاد یادشده را تایید کرد و گفت: تعطیل کردن پنجشنبه‌ها ۴ روز ارتباط ایران را با جهان قطع می‌کند.
به گزارش ایسنا، مجید نصیرپور سردهائی افزود: نگرانی‌ای که در مورد این طرح و تعطیل شدن روزهای پنجشنبه وجود دارد، قطع ارتباط ایران با جامعه جهانی است. ما شنبه و یک شنبه را با تعطیلی کشورهای دیگر مواجه هستیم و اگر در ایران هم بخواهیم پنج‌شنبه و جمعه را تعطیل باشیم عملا 4 روز ارتباط ما با جهان قطع می‌شود. نماینده سراب در مجلس ادامه داد: اگر دولت نگران کم بودن تعطیلات ثابت است و بر افزایش آن اصرار دارد به جای پنج‌شنبه می‌تواند شنبه‌ها را تعطیل کند تا هم ارتباط گیری ما با جهان دچار مشکل نشود و هم اگر کشور نیازمند تعطیلات بیشتر است، این نیاز برطرف شود.