کمپین دیپلماتیک پس از 14 آوریل

در آن حمله ۱۳ نفر از جمله دو فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به شهادت رسیدند. ارتش اسرائیل مدعی شده اغلب حملات هوایی ایران را با کمک ایالات متحده و دیگر متحدانش رهگیری کرده است.کاتز در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «در کنار پاسخ نظامی به شلیک موشک‌‌ها و پهپادها، ما یک حمله دیپلماتیک را رهبری می‌‌کنیم.»وی افزود: «صبح روز سه‌‌شنبه به ۳۲ کشور نامه فرستادم و با ده‌ها وزیر امور خارجه و شخصیت‌‌های برجسته جهان صحبت کردم و خواستار تحریم پروژه موشکی ایران و تروریستی اعلام شدن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شدم.» کاتز مشخص نکرد که از کدام دولت‌‌ها خواسته است تحریم‌‌ها را اعمال کنند. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حال حاضر در لیست سیاه ایالات متحده قرار دارد و مشمول تحریم‌‌های اتحادیه اروپاست.کاتز مدعی شد: «ایران باید اکنون متوقف شود؛ قبل از اینکه خیلی دیر شود.»

هشدار ایران

در حالی که اسرائیل در حال بررسی واکنش خود به حمله انتقامی روز شنبه به ایران است، سطح تنش همچنان بالاست.فشار بین‌المللی که خواستار خویشتنداری است، از سوی شرکای تل‌آویو فراوان است؛ آن هم در بحبوحه ترس از اینکه جنگ در غزه ممکن است شرایط نزاع در خاورمیانه را بدتر کند. با این حال، بنیامین نتانیاهو، نخست‌‌وزیر اسرائیل و فرماندهان نظامی، متعهد شده‌‌اند که تلافی کنند، هرچند مشخص نیست چگونه؟هرزی هالوی، رئیس ستاد ارتش اسرائیل روز دوشنبه گفت که «پرتاب این تعداد موشک، موشک کروز و پهپاد به اسرائیل با پاسخ مواجه خواهد شد» اما جزئیاتی ارائه نکرد.در مقابل این پس‌‌زمینه، ایران روز سه‌‌شنبه هشدار داد که به هر اقدامی علیه منافع خود به سرعت پاسخ خواهد داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، «ابراهیم رئیسی» رئیس‌‌جمهور ایران به شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر گفت: «ما قاطعانه اعلام می‌‌‌‌کنیم که کوچک‌ترین اقدام علیه منافع ایران قطعا با پاسخی شدید، گسترده و دردناک علیه هر عاملی مواجه خواهد شد.»قطر در ۶ماه گذشته به دنبال ایفای نقش میانجی در میان جنگ اسرائیل و حماس بوده است.علی باقری کنی، معاون وزیر امور خارجه ایران دوشنبه شب به تلویزیون دولتی گفت که پاسخ تهران به هرگونه اقدام تلافی جویانه اسرائیل «چند ثانیه» خواهد بود. وی با اشاره به تاخیر بین حمله اول آوریل به تاسیسات دیپلماتیک ایران در سوریه و حملات موشکی و پهپادی این کشور به اسرائیل گفت که ایران دیگر ۱۲ روز برای پاسخ منتظر نخواهد ماند.پیش از حمله ایران به اسرائیل نیز غرب با مطرح کردن ادعاهایی درباره عرضه هواپیماهای بدون سرنشین تهران به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین، به دنبال تشدید تحریم‌‌ها علیه جمهوری اسلامی بود.

هر چند مقامات ایران گفته‌‌اند که پهپادی را برای استفاده در جنگ در اختیار روسیه قرار نداده‌‌اند.آلمان روز سه‌شنبه از اتحادیه اروپا خواست تا تحریم‌‌های جدیدی را علیه فناوری هواپیماهای بدون سرنشین ایران اعمال کند. آنالنا بربوک در یک کنفرانس مطبوعاتی در برلین پیش از سفر به اسرائیل گفت: «در اواخر پاییز همراه با فرانسه و سایر شرکای اتحادیه اروپا برای تمدید بیشتر تحریم‌‌ها علیه ایران در رابطه با هواپیماهای بدون سرنشین تلاش کردم... امیدوارم که اکنون بتوانیم با هم این گام را برداریم.»

تحریم‌‌های جدید آمریکا

نیویورک‌تایمز نیز در گزارشی نوشت که مقامات آمریکایی روز سه‌‌شنبه گفتند که ایالات متحده قصد دارد در روزهای آینده تحریم‌‌های جدیدی علیه ایران اعمال کند تا به زعم خود، این کشور را به دلیل حملات آخر هفته به اسرائیل مجازات کند. جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا در بیانیه‌‌ای گفت که تحریم‌‌ها «برنامه موشکی و پهپادی» ایران و نهادهایی را که از گروه‌‌های نظامی این کشور حمایت می‌کنند، هدف قرار خواهد داد.سالیوان گفت: «این تحریم‌‌های جدید و سایر اقدامات به فشار مداوم برای مهار و کاهش توان نظامی و اثربخشی بر ایران ادامه خواهد داد.»سالیوان مشخص نکرد که چگونه تحریم‌‌ها ممکن است برنامه‌های تسلیحاتی ایران را تضعیف کند، اما یک مقام وزارت خزانه‌داری که به منظور گفت‌وگو در مورد مذاکرات خصوصی از ذکر نام خود خودداری کرد، گفت که ایالات متحده به دنبال راه‌‌هایی برای قطع دسترسی ایران به اجزای تسلیحات نظامی است.

اجزایی که در ساخت سلاح‌‌ها همچون پهپادهایی که علیه اسرائیل استفاده کرد، به کار برده می‌شود. ایالات متحده طی سال‌ها تحریم‌‌های گسترده‌‌ای را علیه ایران به عنوان بخشی از تلاش گسترده برای اعمال فشار بر اقتصاد این کشور و جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح‌‌های هسته‌‌ای اعمال کرده است. هر چند مقامات ایران اعلام کرده‌‌اند که هیچ‌گاه به دنبال ساخت سلاح هسته‌‌ای نبوده و نیستند.  جنت ال. یلن، وزیر خزانه‌داری آمریکا، در کنفرانس خبری روز سه‌شنبه پیش از نشست‌‌های بهاری صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی در واشنگتن گفت که دولت بایدن در حال بررسی راه‌هایی برای محدود کردن بیشتر صادرات نفت ایران است.خانم یلن خاطرنشان کرد که دولت بایدن بیش از ۵۰۰ فرد و نهاد ایرانی مرتبط با تامین مالی تروریسم را در سه سال گذشته هدف قرار داده است.یلن گفت: «کاملا انتظار دارم که در روزهای آینده اقدامات تحریمی بیشتری علیه ایران انجام دهیم.»

یلن گفت که ایالات متحده به طور کلی جزئیات تحریم‌ها را قبل از اعمال آنها فاش نمی‌‌کند، اما او اعلام کرد که دولت بایدن بر نفت ایران که منبع اصلی درآمد دولت آن است، تمرکز کرده است.» یلن گفت: «ما برای کاهش توانایی ایران برای صادرات نفت کار کرده‌‌ایم. واضح است که ایران به صادرات مقداری نفت ادامه می‌دهد؛ ممکن است کارهای بیشتری انجام دهیم.»ایالات متحده همچنین با وزرای دارایی گروه ۷ که این هفته در واشنگتن به سر می‌‌برند، درباره ایران گفت‌وگو خواهد کرد. به گفته این مقام وزارت خزانه‌داری، این گفت‌وگوها روی چگونگی هماهنگی تحریم‌‌ها برای قطع عرضه قطعات نظامی ایران برای تسلیحاتی مانند پهپادهای شاهد که علیه اسرائیل مستقر شده است، متمرکز خواهد بود.ایالات متحده همچنین با سایر کشورها، از جمله چین، در مورد نیاز به توقف عرضه تسلیحات یا فناوری به ایران گفت‌وگو خواهد کرد.یلن خاطرنشان کرد که از زمان حمله حماس به اسرائیل در ۷ اکتبر سال گذشته، ایالات متحده، ایران را با بیش از ۱۰۰ تحریم هدف قرار داده است و قصد دارد شبکه‌‌های خرید موشک‌‌های بالستیک و گروه‌‌هایی را که ایران از آنها در منطقه حمایت می‌کند تضعیف کند.