صحنه را درست بخوان!

بیرون از اتاق، نتانیاهو با فشار زیادی از سوی ائتلاف راستگرای دولتی خود مواجه است. بزالل اسموتریچ از او می‌خواهد «بازدارندگی را بازگرداند» و ایتامار بن گویر وزیر محبوب امنیت ملی از نخست‌وزیر می‌خواهد «دیوانه شود». خارج از اسرائیل، جایی که متحدان حمله ایران را محکوم کردند اما بر خویشتنداری تاکید می‌کنند و برخی نیز از رفتار مرگبار نتانیاهو با فلسطینی‌‌‌های غزه پس از حمله حماس در ۷ اکتبر مکدر هستند، درخواست‌‌‌ها برای تحریم‌‌‌های جدید علیه تهران در حال افزایش است.

اعضای کابینه جنگ-گانتز و گالانت- هر دو از فرصت دیپلماتیک استفاده کرده‌‌‌اند - گانتز گفت: «ما یک ائتلاف منطقه‌‌‌ای خواهیم ساخت تا بهایی از ایران بگیریم»، در حالی که گالانت، طبق بیانیه مطبوعاتی دولت، «فرصت ایجاد یک سازمان بین‌المللی را در قالب ائتلاف و اتحاد راهبردی برای مقابله با تهدید ایران برجسته کرد». در همین حال، نتانیاهو در بیانیه‌‌‌ای در حساب کاربری X مدعی شد: «جامعه بین‌الملل باید در برابر ایران که صلح جهانی را تهدید می‌کند، متحد شود.» نتانیاهو احتمالا تلاش خواهد کرد تا تحریم‌‌‌ها را افزایش دهد؛ قبل از اینکه تصویر منفی در جنگ غزه، اراده بین‌المللی علیه او را بشوراند. نتانیاهو به دو چیز نیاز دارد، زمان برای تدارک یک حمله غافلگیرکننده مهم و زمان برای ادغام دیپلماسی بین‌المللی. در حالی که هر دو به سمت‌های متفاوتی می‌‌‌روند، هوش سیاسی او با یکی از سخت‌‌‌ترین آزمون‌‌‌ها مواجه می‌شود.

در اوایل سال‌جاری، پس از ترور دقیق و هدفمند صالح العاروری، در آپارتمانی در طبقه دوم بیروت، عاموس یادلین خلبان سابق جنگنده و رئیس سابق اداره اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل، به من گفت که اسرائیل در داخل خطوط قرمز برای جلوگیری از تشدید تنش عمل می‌کند. یادلین توضیح داد: «آستانه کاملا منعطف است. بازدارندگی تصمیمی است در رأس که می‌تواند فرمان فشار دادن ماشه شلیک موشک برای شروع جنگ را بدهد.» یادلین یکی دو چیز در مورد بازدارندگی و حملات گذشته اسرائیل علیه تهدیدهای موجودیتی برای این رژیم را می‌داند. او خلبان جنگنده‌‌‌ای بود که بمبی را روی رآکتور اوسیراک عراق در سال ۱۹۸۱ انداخت و در سال ۲۰۰۷ رئیس اطلاعاتی بود که حمله پیچیده‌‌‌ای را برای نابودی نیروگاه هسته‌‌‌ای سوریه طراحی کرد.

آخر هفته گذشته، ایران به این نتیجه رسید که محاسبات نتانیاهو برای ترور محمدرضا زاهدی، فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از خط قرمزها عبور کرده است. محاسبه نتانیاهو اشتباه بود. بنابراین مهم‌ترین سوال در حال حاضر باید این باشد که آیا نتانیاهو می‌تواند صحنه را درست بخواند - با تهدید ایران به حمله، متحدان هشدار داده‌‌‌اند که این کار را نکند - و از ایجاد جنگ منطقه‌‌‌ای اجتناب کند و پاسخ به آن در بینش قابل‌توجه یادلین نهفته است. از زمانی که آمریکا در رای‌گیری شورای امنیت سازمان ملل در ماه گذشته برای درخواست آتش‌بس در غزه رای ممتنع داد، حماس یک چرخش ناسازگار در مورد مذاکرات گروگانگیری در پیش گرفته است. نتانیاهو به عنوان یک بازمانده سیاسی مشهور است. اما اکنون او با بزرگ‌ترین قمار دوران حرفه‌ای خود روبه‌رو است.

 

منبع:‌CNN