پیتر بیکر ۱۶ آوریل در نیویورک‌تایمز می‌نویسد: خیلی نزدیک به نظر می‌رسید. مقامات آمریکایی نگران بودند که اگر فقط یک موشک یا پهپاد تعداد زیادی از اسرائیلی‌ها را کشته بود، منطقه می‌توانست شعله‌ور شود. بنابراین هنگامی که نیروهای اسرائیلی و ایالات متحده با کمک متحدان عرب، دفاع تقریبا کاملی را در برابر رگبار حملات آخر هفته گذشته از سوی ایران انجام دادند، این نه تنها یک ابتکار نظامی و دیپلماتیک فوق‌‌‌العاده بود، بلکه یک پیروزی بزرگ برای تلاش رئیس‌جمهور بایدن برای جلوگیری از تشدید تنش و جنگ در خاورمیانه بود. بایدن و تیمش امیدوار بودند که تحولات آخر هفته بتواند هر سه بازیگر اصلی را به اندازه کافی برای پیروزی و فیصله دادن قضیه راضی کند. ایران می‌تواند بگوید که در واکنش به حمله اسرائیل که منجر به شهادت برخی از افسران ارشد نظامی این کشور شد، اقدام تهاجمی انجام داده است.

اسرائیل نشان داد که ارتشش از پس به چالش کشیده شدن بر می‌آید و ایالات متحده نیز برای اینکه مانع شده منطقه برای یک روز دیگر به ورطه بحران بغلتد. با این حال، ممکن است داستان به این شکل پیش نرود. مقامات اسرائیلی روز دوشنبه گفتند که آنها پاسخ خواهند داد - بدون اینکه بگویند چه زمانی یا دقیقا چگونه - و مشاوران بایدن آماده بودند تا ببینند چه چیزی ممکن است به دنبال آید. یک حمله سایبری کمتر قابل مشاهده یا یک اقدام نظامی مشخص اما محدود ممکن است تمایل اسرائیل را برای برقراری مجدد بازدارندگی بدون تحریک ایران به پاسخ مجدد برآورده کند. از سوی دیگر، یک حمله گسترده‌‌‌تر به خاک ایران، می‌تواند تهران را وادار به انجام یک ضدحمله کند و ناگهان درگیری می‌تواند به یک جنگ پایدار و خطرناک تبدیل شود. لورا بلومنفلد، تحلیلگر خاورمیانه در دانشکده مطالعات بین‌المللی پیشرفته جانز هاپکینز و مشاور سابق وزارت امور خارجه مدعی شد: «آخر هفته ما بایدن را در بهترین حالت خود دیدیم.

نمایش هوایی تحت رهبری ایالات متحده با شرکای منطقه‌ای اروپایی و عربی مانند یک تریلر فیلم اکشن برای اتحاد جدید دفاع هوایی خاورمیانه جلوه‌گر شد. بلومنفلد اما افزود: واقعیت این است که نیروهای نظامی اسرائیل به ناچار پاسخ خواهند داد. گفتن یک «نباید» ساده، کارساز نخواهد بود. پاسخ اسرائیل به این سوالات آیا، اما، کی و چگونه نیست. شما نمی‌توانید محاسبات ریاضی خاورمیانه را دگرگون کنید . برخی از تحلیلگران تندرو گفتند که بایدن در مورد همه چیز اشتباه فکر می‌کرد. آنها استدلال کردند که تلاش او برای جلوگیری از تشدید تنش ممکن است در عوض باعث ایجاد تنش شود، زیرا ایران و سایر دشمنان با اختلاف نظرهای علنی فزاینده بین واشنگتن و تل‌آویو بر سر رفتار اسرائیل در جنگ علیه حماس در غزه جسور شده‌اند.

ری تکیه، یکی از اعضای ارشد شورای روابط خارجی آمریکا گفت: «این تصور ممکن است عاملی در برداشتن گام بی‌‌‌سابقه برای حمله مستقیم به اسرائیل باشد.» وی افزود: رهگیری موشک‌های ایرانی کافی نبود. او گفت: «توقف حملات پس از شروع آنها به منزله بازدارندگی از انجام آنها نیست. اگر تیم بایدن یک بار دیگر به دنبال ایجاد فضایی بین خود و اسرائیل باشد، آنگاه منجر به درگیری بیشتر خواهد شد.» دفاع از اسرائیل نتیجه ۱۰ روز دیپلماسی شدید و هماهنگی نظامی توسط دولت بایدن و سال‌ها روابط امنیتی ایجاد شده توسط چند دولت در سراسر منطقه بود. پس از اینکه مشخص شد ایران قصد دارد برای اولین بار پس از چند دهه جنگ در سایه به اسرائیل حمله تلافی جویانه انجام دهد، مقامات آمریکایی برای اولین بار تلاش کردند تا طرح‌‌‌های دفاع هوایی منطقه‌‌‌ای را فعال کنند که سال‌ها در دست اجرا بوده است.

مقامات نظامی آمریکا از نزدیک با همتایان اسرائیلی برای ترسیم نقشه‌ای برای هدف‌گیری موشک‌ها و پهپادهای ورودی، هماهنگی با نیروهای انگلیسی و فرانسوی در منطقه و هماهنگی با متحدان عرب برای ارائه اطلاعات اطلاعاتی و ردیابی و اجازه استفاده از حریم هوایی آنها، همکاری کردند. اردن که به شدت از جنگ اسرائیل در غزه انتقاد کرده است، با وجود این پهپادهای ایرانی را که از خاک این کشور به سمت اسرائیل عبور می‌کردند، رهگیری کرد. سامانه آمریکایی پاتریوت مستقر در عراق یک موشک بالستیک ایرانی را که از حریم هوایی عراق عبور کرده بود، هدف قرار داد. از برخی جهات، همکاری گسترده‌‌‌تر علیه ایران نتیجه تغییر سیاست‌‌‌های منطقه است، که نمونه آن توافق‌نامه ابراهیم است که در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ به امضا رسید که از طریق آن کشورهای عربی مانند امارات متحده عربی و بحرین روابط دیپلماتیک عادی با اسرائیل برقرار کردند.برای اولین بار دولت بایدن تلاش کرده است عربستان سعودی را به این توافق بکشاند و در حالی که هیچ توافقی حاصل نشده است، شیوخ ریاض تا حدودی به دلیل خصومت مشترک با ایران، آماده ایجاد روابط با اسرائیل بوده‌اند. کربی گمانه‌زنی‌ها مبنی بر اینکه ایران واقعا قصد آسیب رساندن را نداشته است، رد کرد و او حتی گزارش‌هایی مبنی بر اینکه تهران پیام‌هایی را از طریق واسطه‌ها که جزئیات زمان و اهداف را ارائه می‌دهند، رد کرد. او گفت: «شاید آنها می‌‌‌خواهند این‌طور به نظر برسد که این نوعی از یک حمله کوچک بود که هرگز قصد ضربه زدن واقعی را نداشته‌‌‌ است.

شما نمی‌توانید این میزان موشک و پهپاد را در هوا پرتاب کنید، کاری که آنها انجام دادند، در بازه زمانی که ایران این کار را انجام داد، نمی‌توان به طور واقع بینانه کسی را متقاعد کرد که شما در تلاش برای ایجاد تلفات نبوده‌اید و سعی در ایجاد خسارت نداشته‌اید. خود بایدن علنا در مورد این حملات صحبت نکرده است. او روز دوشنبه در اولین حضور علنی خود پس از حمله، در دیدار با محمد شیعه السودانی، نخست‌وزیر عراق در کاخ سفید گفت: «ایالات متحده به امنیت اسرائیل متعهد است.» سودانی که کشورش توازن شکننده‌ای بین ایالات‌متحده و ایران برقرار می‌کند، گفت که از تلاش برای توقف گسترش منطقه درگیری، به‌ویژه آخرین تحولات حمایت می‌کند. اما او همچنین از این فرصت استفاده کرد تا بایدن را در مورد حمایتش از جنگ اسرائیل در غزه تحت فشار قرار دهد. سودانی گفت: ما در واقع بسیار مشتاق هستیم که این جنگ را متوقف کنیم، جنگی که جان هزاران غیرنظامی، زنان و کودکان را گرفت. شعله‌ور شدن آتش با ایران توجهات را از جنگ غزه منحرف کرده است، درست زمانی که بایدن فشارها را بر نخست‌وزیر بنیامین نتانیاهو برای انجام اقدامات بیشتر برای کاهش رنج غیرنظامیان آغاز کرده بود.