پلن ایران برای حضور در شاخ آفریقا

محمد در مصاحبه‌ای مدعی شد: «ایرانی‌ها گفتند که می‌خواهند از این پایگاه برای جمع‌آوری اطلاعات استفاده کنند. آنها همچنین می‌خواستند کشتی‌های جنگی را در آنجا مستقر کنند. وی گفت که خارطوم پیشنهاد ایران را رد کرد. سخنگوی نمایندگی ایران در سازمان ملل در نیویورک از اظهارنظر خودداری کرد. یک پایگاه دریایی در دریای سرخ به تهران این امکان را می‌دهد تا کنترل خود را بر یکی از شلوغ‌ترین خطوط کشتیرانی جهان، جایی که به جنبش حوثی‌های یمن کمک می‌کند تا به کشتی‌های تجاری اسرائیل حمله کنند، محکم کند. ایران و حوثی‌‌‌ها می‌‌‌گویند هدف از این حملات مجازات اسرائیل و متحدانش به خاطر جنگ در غزه است. رقبای منطقه‌ای ایران، اسرائیل، مصر و عربستان سعودی همگی به این آبراه دسترسی مستقیم دارند. ایران همچنین کمک‌های نظامی را به متحدان یمنی خود ارسال می‌‌‌کند و توانایی آنها را برای اختلال در تجارت بین‌المللی به‌رغم هفته‌‌‌ها حملات هوایی به رهبری ایالات متحده افزایش می‌‌‌دهد. یک نیروی چند ملیتی به رهبری ایالات متحده نیز برای محافظت از ترافیک دریایی مستقر شده است.

سودان روابط نزدیکی با ایران و متحد فلسطینی‌اش حماس در زمان عمر البشیر رئیس جهمهور اسبق و قدرتمند سودان داشت. پس از برکناری بشیر در کودتای ۲۰۱۹، ژنرال عبدالفتاح البرهان، رهبر حکومت نظامی این کشور، در تلاش برای پایان دادن به تحریم‌‌‌های بین‌المللی، روابط نزدیکی را با ایالات متحده آغاز کرد. او همچنین به سمت عادی‌سازی روابط با اسرائیل حرکت کرد. درخواست ایران برای ساخت پایگاه نشان می‌‌‌دهد که چگونه قدرت‌‌‌های منطقه‌‌‌ای به دنبال استفاده از جنگ داخلی ۱۰ ماهه سودان برای دستیابی به نفوذ در این کشور هستند؛ یک تقاطع استراتژیک بین خاورمیانه و جنوب صحرای آفریقا با ۴۰۰ مایل خط ساحلی دریا.

ارتش سودان از اواسط آوریل با نیروهای پشتیبانی سریع شبه‌نظامی به رهبری فرمانده سابق، سپهبد محمد حمدان دقلو، مبارزه کرده است. این درگیری ده‌‌‌ها‌هزار نفر را کشته، میلیون‌‌‌ها نفر را آواره کرده و یکی از بدترین بحران‌‌‌های بشردوستانه جهان را آغاز کرده است. محمد گفت: «سودان هواپیماهای بدون سرنشین از ایران خریداری کرده زیرا ما به سلاح‌‌‌های دقیق‌‌‌تری برای کاهش تلفات جانی و احترام به قوانین بشردوستانه بین‌المللی نیاز داشتیم.» به گفته تحلیلگران و مقامات منطقه‌ای، پهپادهای انفجاری به برهان کمک کرده‌اند تا تلفات علیه نیروهای RSF را جبران کند. در هفته‌‌‌های اخیر، دولت کنترل مناطق مهم خارطوم و اومدورمان، شهر دوقلوی آن را در سراسر رود نیل دوباره به دست گرفته است.

دولت بایدن هم ارتش سودان و هم نیروهای RSF را به ارتکاب جنایات جنگی متهم کرده است. ایالات متحده مدعی است نیروهای RSF همچنین مرتکب جنایات علیه بشریت از جمله قتل، تجاوز جنسی و پاکسازی قومی در منطقه دارفور در غرب سودان شده‌اند. مقامات سازمان ملل از سودان به دلیل بمباران هوایی محله‌های غیرنظامی و محروم کردن غیرنظامیان سودانی از کمک‌های بشردوستانه مورد نیاز انتقاد کرده‌اند. آژانس‌های سازمان ملل متحد نیز نیروهای RSF  را به جنایاتی از جمله حملات با انگیزه قومی در دارفور متهم کرده‌اند.