آمریکا و اسرائیل تنها ماندند

سورپرایزهای بزرگ

آرای کشورهای غربی به این قطعنامه جالب توجه بود؛ آلمان و انگلیس در زمره کشورهای مهم اروپایی هستند که به این قطعنامه رای ممتنع دادند و فرانسه نیز رای مثبت داد. از دیگر کشورهای مهمی که به قطعنامه آتش‌‌‌بس رای ممتنع دادند می‌توان به کانادا، اوکراین، هند، ایتالیا و ژاپن اشاره کرد. به نظر می‌رسد این آرا تحت‌تاثیر فشار افکار عمومی داخلی این کشورها بوده است. همچنین ۱۲ کشوری که به‌جز آمریکا و اسرائیل به این قطعنامه رای منفی دادند عبارتند از اتریش، چک، کرواسی، مجارستان، فیجی، گواتمالا، جزایر مارشال، میکرونزی، پاپوا گینه نو، پاراگوئه، تونگا و نائورو.

شکاف در همگرایی غربی

این آرای مثبت و ممتنع کشورهای مهم اروپایی به قطعنامه پیشنهادی اعراب برای آتش‌‌‌بس، یادآور دوره‌‌‌ای است که دونالد ترامپ با اتخاذ سیاست یک‌‌‌جانبه در خصوص ایران و موضوع برجام، حمایت بازیگران اروپایی را از دست داده بود و تنها خود آمریکا و جمهوری دومینیکن به قطعنامه پیشنهادی آمریکا رای مثبت دادند؛ در حالی که چین و روسیه به آن رای منفی داده و ۱۱ کشور دیگر نیز رای ممتنع دادند. امروز نیز به نظر می‌رسد که شکافی در همگرایی غربی که جو بایدن در دو سوی آتلانتیک ایجاد کرده بود، ایجاد شده و مساله جنگ فلسطین، چگونگی مدیریت آن و حمایت یک‌‌‌جانبه آمریکا از رژیم اسرائیل در این بحران به محل اختلاف کشورهای غربی تبدیل شده است.

دیپلماسی فعال ایران

همچنین این صف‌‌‌بندی را می‌توان مصداق دیپلماسی فعال ایران در منطقه و به‌خصوص در میان کشورهای عربی دانست؛ بعد از شروع عملیات هفتم اکتبر، حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران علاوه بر سفرهایی که به کشورهای منطقه‌‌‌ای و محور مقاومت داشت، رایزنی‌‌‌های زیادی نیز با مقامات دیگر کشورها انجام داد. آخرین گام وزیر خارجه ایران نیز سفر شامگاه چهارشنبه به وقت محلی به نیویورک با هدف رایزنی‌‌‌های بین‌المللی درباره جنگ فلسطین بود. وزیر امور خارجه ایران در این سفر کوتاه خود که کمتر از سه روز به‌طول انجامید، علاوه بر سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل و دیدار با دبیرکل سازمان ملل، دیدارهای دوجانبه و چندجانبه‌‌‌ای درباره آخرین وضعیت منطقه و سرزمین‌‌‌های اشغالی فلسطین داشت.

وزیر امور خارجه ایران در دیدار با آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، با اعلام مجدد حمایت از مردم مظلوم فلسطین در برابر جنایات رژیم صهیونیستی، نسل‌‌‌کشی رژیم اسرائیل را به شدت محکوم کرد. به گزارش «ایسنا»، رئیس دستگاه سیاست خارجی بر ضرورت اقدام فوری و قاطع جامعه بین‌المللی و سازمان ملل متحد به‌‌‌ویژه شورای امنیت آن در انجام وظایف خود در زمینه حمایت از مقاومت مردم فلسطین تاکید کرد. وزیر امور خارجه کشورمان جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: «ایران از هرگونه راه‌حل سیاسی که موجب توقف فوری جنایت علیه بشریت و نسل‌‌‌کشی در غزه، ارسال کمک‌‌‌های مستمر انسان‌‌‌دوستانه و مقابله با کوچ اجباری مردم غزه است حمایت می‌کند.» گوترش نیز در این دیدار با تاکید بر نقش منحصر به فرد ایران در منطقه خواستار ادامه تلاش‌‌‌های دیپلماتیک و سازنده سیاسی جمهوری اسلامی ایران شد. دبیرکل سازمان ملل متحد وضعیت انسانی در غزه را فاجعه‌بار خواند و بر توجه همه طرف‌‌‌ها برای توقف فوری جنگ و ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه تاکید کرد.

هشدار به آمریکا

وزیر امورخارجه ایران طی سفر به نیویورک مصاحبه‌‌‌های متعددی داشت و با اعلام مواضع ایران، نسبت به ادامه این جنایات در نوار غزه و احتمال گشوده شدن جبهه‌‌‌های جدید در این جنگ هشدار داد. به گزارش «ایسنا»، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امورخارجه ایران درگفت‌‌‌وگو با شبکه سی‌‌‌ان‌‌‌ان در پاسخ به این سوال که چرا جمهوری اسلامی ایران، عملیات حماس علیه سرزمین‌‌‌های اشغالی در هفتم اکتبر، موسوم به طوفان الاقصی را یک پیروزی تاریخی برای ملت فلسطین توصیف می‌کند؟ گفت: «اجازه دهید من این سوال را از شما بپرسم که آیا اسرائیل فلسطین را اشغال کرده است یا فلسطینیان اسرائیل را اشغال کرده‌‌‌اند؟ کدام یک اشغالگر است؟

در پاسخ به این اشغالگری و ۷۵ سال تحقیر [این اتفاق رخ داده است].» وزیر امورخارجه ایران همچنین در گفت‌‌‌وگو با شبکه بلومبرگ نسبت به گشوده شدن جبهه‌‌‌های جدید علیه آمریکا در صورت ادامه حمایت قاطعانه این کشور از رژیم صهیونیستی در جریان حملات وحشیانه و سهمگین آن در طول سه هفته گذشته علیه مردم غزه هشدار داد. بنابر گزارش شبکه بلومبرگ، امیرعبداللهیان در ادامه اظهارات خود که نشان‌دهنده تشدید تنش میان تهران و واشنگتن است، افزود: «آمریکا به دیگران توصیه می‌کند که از خود خویشتنداری نشان دهند، اما کاملا در کنار اسرائیل ایستاده است.

اگر آمریکا به کاری که تاکنون انجام داده است ادامه دهد، جبهه‌‌‌های جدیدی علیه آمریکا گشوده خواهد شد.» رئیس دستگاه دیپلماسی ایران تصریح کرد: «من می‌‌‌خواهم هشدار دهم که ادامه کشتار زنان و کودکان سبب خواهد شد تا اوضاع منطقه از کنترل خارج شود. طرف آمریکایی باید تصمیم بگیرد - آیا می‌‌‌خواهد جنگ را تشدید کند؟» وزیر امورخارجه ایران در ادامه با بیان این موضوع که ما نیروهای جدیدی را نه به سوریه و نه به سایر نقاط منطقه اعزام نکرده‌‌‌ایم، گفت: «اما ما فقط تحولات را تماشا نمی‌‌‌کنیم. جمهوری اسلامی ایران بر اساس منافع ملی خود اقدام خواهد کرد.» امیرعبداللهیان هشدار داد که تهاجم زمینی عواقب ناگواری برای اسرائیل خواهد داشت. وی گفت: «در این صورت، گشودن جبهه‌‌‌های جدید اجتناب‌‌‌ناپذیر خواهد بود و اسرائیل را در موقعیت جدیدی قرار می‌دهد که نتانیاهو را از اقدامات خود پشیمان می‌کند. [وضعیت] به نقطه انفجار رسیده است.

هر چیزی ممکن است و هر جبهه‌‌‌ای ممکن است گشوده شود.» وزیر امور خارجه ایران همچنین گفت که به حماس توصیه کرده است افراد غیرنظامی را که توسط این گروه در جریان عملیات ۷ اکتبر به اسارت گرفته شده‌‌‌اند، آزاد کند. وی با تاکید بر اینکه «گروه‌‌‌هایی که در سوریه و عراق نیروهای آمریکایی را هدف قرار می‌دهند، مستقل عمل می‌کنند و از تهران راهنمایی دریافت نکرده‌‌‌اند» اظهار کرد: «آنها هیچ دستوری از ما دریافت نمی‌‌‌کنند. طرف آمریکایی مدعی است که اینها با ایران مرتبط هستند، اما این گروه‌‌‌ها برای خودشان مستقل تصمیم می‌‌‌گیرند.» همچنین وزیر خارجه ایران در جمع خبرنگاران در نیویورک با اشاره به وضعیت کلی اراضی اشغالی و جنایت‌‌‌های جنگی رژیم صهیونیستی در غزه گفت: «اگر در آینده‌‌‌ای نزدیک راه‌حل سیاسی جایگزین نشود هر آن، احتمال وقوع هر حادثه غیرقابل پیش‌بینی وجود دارد.»

وی با بیان اینکه قرار است دبیرکل سازمان ملل روز شنبه سفری به منطقه داشته باشد، گفت: «تلاش بر این است بررسی کنیم که چگونه می‌توان از طریق سیاسی به راه‌حل رسید. در حال حاضر حمایت آمریکا از رژیم صهیونیستی شدت جنگ در منطقه را افزایش داده و اگر در آینده‌‌‌ای نزدیک راه‌حل سیاسی جایگزین نشود هر آن احتمال وقوع هر حادثه‌‌‌ای غیر‌قابل پیش‌بینی وجود دارد.» امیرعبداللهیان همچنین در بخش دیگری از صحبت‌‌‌های خود در گفت‌‌‌وگو با خبرنگاران گفت: «اینکه ۱۲۰ کشور از طریق تصویب قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل از فلسطین حمایت می‌کنند یک اتفاق مهم است و اینکه پیشنهاد مطرح شده مبنی بر اینکه حماس یک گروه تروریستی است، از سوی کشورها رد می‌شود تاکیدی بر این موضوع است که حماس یک جریان آزادی‌بخش فلسطینی است و این اتفاق بزرگی است.»