تهران؛ کانون دیپلماسی برای غزه

در ابتدای این یادداشت به تماس تلفنی روز دوشنبه مورخ ۱۷ مهر ماه ۱۴۰۲ حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران با آقای حسین ابراهیم طه، دبیرکل سازمان همکاری اسلامی درباره جنایات وحشیانه در حال ارتکاب رژیم صهیونیستی علیه شهروندان غیرنظامی فلسطین به‌ویژه در نوار غزه پرداخته شده است.  پیش‌تر وزیر امور خارجه ایران با ابراز انزجار و نگرانی عمیق در مورد اقدامات جنایتکارانه رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین به عنوان مصادیق بارز جنایات جنگی و نسل کشی، اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران اقدامات گسترده نظامی و وحشیانه رژیم صهیونیستی اسرائیل در فلسطین را که تاکنون به شهادت و مجروح شدن صدها تن از فرزندان ملت فلسطین به‌ویژه نوزادان، کودکان و زنان منجر شده است، قویا محکوم می‌کند.

آقای امیرعبداللهیان ضمن تشکر از اقدام به موقع آقای حسین ابراهیم طه در محکومیت این اقدامات رژیم مزبور و تاکید بر مسوولیت این رژیم آپارتاید و کودک کش در این زمینه، بر ضرورت رسیدگی فوری سازمان همکاری اسلامی به این امر مهم در بالاترین سطح ممکن تاکید کرد. در بخش دیگری از متن یادداشت رسمی نمایندگی کشورمان آمده است: «وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با توجه به حساسیت بالا و فوریت قابل‌توجه رسیدگی به این موضوع، آمادگی کامل جمهوری اسلامی ایران برای میزبانی نشست اضطراری شورای وزیران امور خارجه سازمان همکاری اسلامی در تهران در اولین فرصت مورد توافق را به اطلاع دبیرکل رساند. قرار شد این پیشنهاد به صورت مکتوب به دبیرخانه ارائه شود. براین اساس موجب امتنان خواهد بود چنانچه دبیرخانه سازمان همکاری اسلامی بلافاصله رایزنی لازم با دولت‌‌‌های عضو سازمان در مورد پیشنهاد دولت جمهوری اسلامی ایران را آغاز و نتیجه نهایی را جهت اقدام مقتضی به این نمایندگی اعلام کند.»

امیرعبداللهیان همچنین با وزرای خارجه قطر، کویت، عمان و عراق درباره برگزاری این نشست گفت‌‌‌وگو کرده بود. امیرعبداللهیان و فؤاد حسین در رایزنی تلفنی بر ضرورت هماهنگی و انسجام کشورهای مسلمان در حمایت از ملت مظلوم فلسطین و درخواست از سازمان همکاری اسلامی برای برگزاری نشست اضطراری این سازمان برای بررسی تحولات جاری فلسطین و حمایت از ملت فلسطین و مسجدالاقصی در برابر اقدامات تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی تاکید کردند.

در عین حال یک روز پس از درخواست جمهوری اسلامی ایران برای برگزاری نشست فوری سازمان همکاری اسلامی، عربستان سعودی نیز به منظور بررسی تنش‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها در نوار غزه خواستار برگزاری نشست فوری این سازمان شد. همزمان با این درخواست، سازمان همکاری اسلامی در بیانیه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای حملات تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی را که منجر به شهادت صد‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها فلسطینی و جراحت تعداد زیادی از شهروندان فلسطینی شده است، محکوم کرد.

ادامه رایزنی‌‌‌های جهانی امیرعبداللهیان

وزیر امور خارجه کشورمان شامگاه سه‌‌‌شنبه در ادامه تماس‌‌‌ها و رایزنی‌‌‌های تلفنی با همتایان خود و برخی مقامات سازمان‌های بین‌المللی، با آقای آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد در مورد تحولات فلسطین گفت‌وگو و تبادل نظر کرد. به گزارش «ایسنا»، حسین امیرعبداللهیان، در این تماس گفت: «آنچه در اراضی اشغالی اتفاق افتاد، یک ابتکار کاملا فلسطینی و واکنشی به جنایات جنگی و تندروی‌‌‌های ماه‌‌‌های اخیر نتانیاهو و رژیم صهیونیستی بود.»

امیرعبداللهیان تاکید کرد: «به دلیل گسترش کشته‌‌‌های زنان و کودکان در غزه، مسوولیت بازخوردهای بعدی آن و پیچیده‌تر شدن اوضاع بر عهده رژیم صهیونیستی است.» آنتونیو گوترش نیز در این گفت‌وگوی تلفنی گفت: «شاید هیچ کسی بیشتر از ما از قضایای پیش آمده در غزه ناراحت نیست زیرا صدها تن از کارمندان سازمان ملل در این شهر در شرایط بسیار نامناسبی هستند و تاکنون تعدادی از آنها هم کشته شده‌‌‌اند و در این شرایط به حفاظت از اهالی غزه می‌پردازند.» همچنین وزارت خارجه شامگاه سه‌‌‌شنبه اعلام کرد که امیرعبداللهیان در تماس تلفنی با سرگئی لاوروف، همتای روس در مورد مهم‌ترین موضوعات مورد اهتمام دو کشور به‌ویژه تحولات فلسطین گفت‌وگو و تبادل نظر کرد.طبق اعلام وزارت خارجه، لاوروف اقدامات رژیم صهیونیستی را محکوم کرد و بر لزوم توقف هر چه سریع‌‌‌تر درگیری‌‌‌ها و اعلام آتش‌بس میان دو طرف تاکید کرد.

در عین حال وزیر امور خارجه سه‌شنبه شب در گفت‌وگوی تلفنی با سامح شکری وزیر امور خارجه جمهوری مصر با قدردانی از مواضع این کشور در حمایت از مردم فلسطین گفت: «آنچه در سرزمین‌‌‌های فلسطینی رخ می‌دهد، نتیجه ظلم و ستمی است که در ماه‌‌‌های اخیر به مردم مظلوم فلسطین از سوی رژیم صهیونیستی و دولت تندرو و جنایتکار نتانیاهو تحمیل شده است.» امیرعبداللهیان با اشاره به محاصره انسانی غزه و قطع ارسال آب، برق، دارو و غذا به این منطقه، خواستار انجام یک اقدام فوری از سوی کشورهای اسلامی برای کمک به مردم فلسطین در غزه شد. سامح شکری نیز بر ضرورت برقراری آتش‌بس فوری و توقف حملات طرفین تاکید کرد.

ایران آماده ارسال کمک به غزه

همچنین امیرعبداللهیان با خانم میریانا اسپولیاریک ایگر، رئیس صلیب سرخ جهانی درباره تحولات فلسطین نیز گفت‌‌‌وگو و تبادل نظر کرد. به گزارش «ایسنا»، حسین امیرعبداللهیان در این تماس تلفنی با محکومیت شدید رژیم صهیونیستی برای تشدید محاصره انسانی غزه و با اشاره به تعداد بالای شهدا و مجروحان فلسطینی و کمبود غذا و دارو در غزه، از آمادگی هلال احمر ایران برای ارسال کمک‌‌‌های انسان دوستانه به غزه با هماهنگی صلیب سرخ جهانی خبر داد.  خانم اسپولیاریک نیز اظهار کرد: «ما با شما هم رای و هم نظر هستیم و شرایط انسانی در غزه را فاجعه بار می‌‌‌دانیم. همچنین اوضاع را رصد می‌‌‌کنیم، اما متاسفانه به دلایل امنیتی اکنون امکان تحرک برای کارکنان ما در نوار غزه وجود ندارد.»

انتقاد از کشتن خبرنگاران

همزمان با تحرکات ایران جهت برگزاری نشست وزرای خارجه سازمان همکاری اسلامی برای پایان جنگ در نوار غزه، برخی مقامات کشورمان نسبت به کشتن خبرنگاران و همچنین سکوت برخی مدعیان حقوق بشر در خصوص اوضاع در این منطقه انتقاد کردند.  ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «کشتن خبرنگاران مانع از افشای ابعاد شکست غیرقابل ترمیم رژیم صهیونیستی و جنایات ننگین این رژیم در انتقام‌گیری از کودکان معصوم و زنان و مردان بی‌گناه و غیرنظامی غزه نخواهد شد. بنیان پوشالی رژیم غاصب و جعلی اسرائیل متزلزل‌‌‌تر از همیشه است و صدای طبل رسوایی و شکست نظامی و اطلاعاتی آن به گوش جهانیان رسیده است.» منابع فلسطینی اعلام کردند که از آغاز حملات رژیم صهیونیستی به غزه تاکنون هفت خبرنگار به شهادت رسیده‌‌‌اند.

از سوی دیگر سفارت ایران در بلژیک که همزمان نمایندگی ایران را در اتحادیه اروپا دارد در پیامی با اشاره به انتشار تصاویری از یک شبکه تلویزیونی که در آن تصاویری از وضعیت غزه بعد از حملات اسرائیل را نشان می‌دهد نوشت: «تصاویر تکان‌‌‌دهنده از غزه که توسط خبرنگاران معدودی که در این منطقه باقی مانده‌‌‌اند، ثبت و به نمایش گذاشته شده است. مردمی بدون نور، آب و برق و بمباران بی‌امان، غرق در تاریکی. وقتی خبرنگاران رفته‌‌‌اند چه کسی عمق این فاجعه انسانی را افشا می‌کند؟ چرا مدعیان حقوق بشر کر و لال هستند؟»