رئیسی به کاسترو چه گفت؟

سید ابراهیم رئیسی بعد از ظهر پنج‌شنبه به وقت محلی در آخرین بخش از برنامه‌‌‌های سفر رسمی دو روزه به کوبا در دیدار با «رائول کاسترو» رهبر معنوی و رئیس‌جمهور سابق این کشور گفت: امروز روابط سیاسی تهران و هاوانا در عالی‌‌‌ترین سطح از ابتدای برقراری روابط دو کشور قرار دارد. رئیس جمهور همچنین بر ضرورت اتحاد و همفکری هر چه بیشتر کشورهای همسو در مقابل استکبار جهانی، به‌ویژه در پی تحولات اخیر در عرصه بین‌الملل و گذار از نظام کنونی به نظام چندجانبه‌‌‌گرایی تاکید کرد.«رائول کاسترو» رهبر معنوی و رئیس‌جمهور سابق کوبا نیز در این دیدار با تمجید از مبارزات انقلابی ملت ایران و ۴۴ سال ایستادگی آنان در مقابل زورگویی‌‌‌های استکبار و امپریالیسم جهانی گفت: امروز دوران یکجانبه‌‌‌گرایی به سر آمده و در حال‌گذار به چندجانبه‌‌‌گرایی هستیم.

در ادامه برنامه‌های سفر به کوبا، روسای جمهور ایران و کوبا با توجه به توانمندی‌‌‌های ایران در زمینه نانوتکنولوژی و نیز توانمندی‌‌‌های کوبا در عرصه بایوتکنولوژی، با تشکیل کارگروه مشترک همکاری‌‌‌های فناورانه میان دو کشور برای همکاری‌‌‌های مکمل در این زمینه‌‌‌ها موافقت کردند. سید ابراهیم رئیسی در نشست مشترک هیات‌‌‌های عالی‌‌‌رتبه دو کشور، پیشنهاد کرد با توجه به توانمندی‌‌‌های ایران در زمینه نانوتکنولوژی و نیز توانمندی‌‌‌های کوبا در عرصه بایوتکنولوژی، کارگروه مشترک همکاری‌‌‌های فناورانه میان دو کشور برای همکاری‌‌‌های مکمل در این زمینه‌‌‌ها تشکیل شود که این پیشنهاد با استقبال رئیس‌جمهور کوبا همراه بود. رئیس‌جمهور با بیان اینکه امیدوارم سفر بنده به کوبا و سفر شما در آینده نزدیک به تهران، گام‌‌‌های موثری در زمینه ارتقای سطح روابط دو کشور باشد، خاطرنشان کرد: فعال شدن کمیسیون مشترک همکاری اقتصادی دو کشور می‌تواند راهکارهای سریع‌‌‌تری برای عملی شدن توافقات میان دو کشور ارائه دهد.

«میگل دیاز کانل» رئیس‌جمهور کوبا نیز در این نشست با اشاره به سفر منطقه‌‌‌ای رئیسی به آمریکای لاتین افزود: سه کشوری که مقصد سفر منطقه‌‌‌ای شما بودند، رابطه معناداری با انقلاب ایران دارند. ونزوئلا، نیکاراگوئه و کوبا همراه با ایران کشورهایی هستند که با مقاومت قهرمانانه خود با اقدامات مداخله‌‌‌جویانه و تحریم امپریالیسم مقابله کردند و این سفر نشانه همبستگی بین کشورهایی است که می‌‌‌خواهند سبک زندگی مستقل داشته باشند.رئیس‌جمهور کوبا با استقبال از سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذاران ایرانی در کوبا اظهار کرد: از اینکه ایران بازیگری موثر و مهم در بازار کوبا باشد استقبال و حمایت کرده و فعال‌‌‌تر شدن کمیسیون مشترک همکاری‌‌‌های اقتصادی دو کشور را برای تحقق این اهداف دنبال می‌‌‌کنیم. سید ابراهیم رئیسی در ادامه برنامه‌‌‌های سفر رسمی خود به کوبا، از خط تولید کارخانه واکسن‌‌‌سازی مرکز (CIGB) در هاوانا بازدید و با مدیران این کارخانه دیدار و گفت‌وگو کرد.  

مدیران کارخانه «CIGB»، در جریان بازدید رئیس‌جمهور، واحدهای تولیدی واکسن هپاتیت B، سرطان ریه و واکسن ضد کووید– ۱۹ به نام «عبدالا» را به نمایش گذاشتند و از همکاری‌‌‌های مشترک برای تولید واکسن با موسسه پاستور ایران خبر دادند.در این بازدید، ‌‌‌ مدیرعامل کارخانه CIGB گفت: ما آمادگی داریم فناوری‌‌‌های جدید خود را با ایران مبادله کنیم.امضای اسناد همکاری میان ایران و کوبا در حوزه‌های مختلف از دیگر برنامه‌های سفر دو روزه رئیسی به هاوانا بود. رئیس‌جمهور پس از سفر فشرده و پرکار ۵ روزه به آمریکای لاتین که به دعوت رسمی رؤسای جمهور «ونزوئلا، نیکاراگوئه و کوبا» صورت گرفت، عصر روز جمعه به تهران بازگشت. در این سفر که در راستای توسعه روابط و ارتقای سطح مناسبات با کشورهای حوزه آمریکای لاتین در زمینه‌‌‌های مختلف انجام گرفت، در مجموع ۲۸ سند همکاری به امضای مقامات عالی‌رتبه ایران و همتایان‌‌‌شان رسید.