رحیم زارع، سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه سال۱۴۰۲ در جمع خبرنگاران با اشاره به مصوبات روز گذشته کمیسیون تلفیق گفت: بر اساس مصوبه کمیسیون تلفیق و برای ایمن‌سازی معاملات خودرو، مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه، سازمان ثبت اسناد و املاک، فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، وزارت کشور، بیمه مرکزی، شرکت‌های بیمه، شرکت‌های خودروساز و سایر دستگاه‌های اجرایی دارای اطلاعات راجع به وسایل نقلیه موتوری مکلف شدند با همکاری معاونت علمی و فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری امکان استعلام بر خط اطلاعات سوابق وسایل نقلیه موتوری از قبیل اطلاعات مالکیت، اعمال حقوقی انجام‌شده راجع به وسایل نقلیه، سابقه تصادفات، معاینه فنی و اطلاعات و سوابق اشخاص از قبیل احراز هویت و اهلیت متعاملین را از طریق مرکز ملی تبادل اطلاعات موضوع ماده۷ قانون مدیریت داده‌ها و اطلاعات ملی و مشمول به رضایت طرفین معامله با رعایت محرمانگی و حفظ حریم خصوصی اشخاص برای پلتفرم‌های بخش خصوصی فراهم کند.

او ادامه داد: این سامانه برای ایمن‌سازی معاملات خودرو است. یعنی کسی که می‌خواهد وسیله نقلیه را بخرد از تمام اطلاعات وسیله نقلیه مطلع می‌شود؛ از جمله تصادفات و حق بیمه پرداختی. سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه۱۴۰۲ تاکید کرد: همچنین بر اساس مصوبه کمیسیون تلفیق در برگزاری مزایدات قوه قضائیه در سامانه ستاد همانند دولت، باید برای شرکت در مزایده ۱۰درصد تضمین را بگیرند و افراد به‌صورت واقعی در مزایده شرکت کنند. در این شرایط از شرکت افرادی که پیش از این به‌صورت جعلی شرکت می‌کردند و تضمین نمی‌دادند، جلوگیری می‌شود.

او به مصوبه دیگر کمیسیون تلفیق اشاره کرد و افزود: سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با همکاری مرکز آمار و فناوری قوه قضائیه موکلف شدند حسب مورد امکان ثبت تمام اسناد قابل ثبت در دفاتر اسناد رسمی و ارائه خدمات قضایی قابل برون‌سپاری از قبیل خدمات قابل ارائه توسط دفاتر خدمات الکترونیک قضایی را برای عموم اشخاص از طریق پلتفرم‌های بخش خصوصی دارای مجوز از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به صورت آنی، غیرحضوری و خود کاربری و در بستر مرکز ملی تبادل اطلاعات موضوع ماده هفت قانون مدیریت داده‌ها و اطلاعات ملی فراهم کند. سازمان ثبت اسناد و املاک کشور موظف است معاملات ناقل حقوق راجع به اموال غیرمنقول ثبت‌شده توسط پلتفرم‌ها را در استعلامات بعدی منعکس کنند. اسناد ثبت‌شده توسط پلتفرم‌ها باید به تایید یکی از سردفتران اسناد رسمی برسد.

زارع گفت: بر اساس مصوبه دیگر کمیسیون تلفیق، گمرک مکلف شد تمام گمرکات مرزی را با اولویت استان سیستان و بلوچستان را مجهز به دستگاه ایکس‌- ری کند. همچنین با هدف حمایت از اقتصاد گردشگری، صنایع‌دستی و میراث فرهنگی صندوق توسعه صنایع‌دستی و فرش دستبافت و احیا و بهره‌برداری از بناها و اماکن تاریخی و فرهنگی به صندوق توسعه گردشگری تغییر نام پیدا کرد. اصلاحات اساسنامه این صندوق باید توسط وزارت میراث و سازمان برنامه و بودجه بر پایه ماموریت محوله ظرف سه‌ماه از ابلاغ قانون بودجه باید به تصویب هیات وزیران برسد.

او ادامه داد: در راستای اجرای ماده۶۶ قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران، دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی شهریه‌بگیر مجاز نیستند که به‌دلیل عدم پرداخت هزینه شهریه از ثبت‌نام، شرکت در امتحانات یا ارائه مدرک تحصیلی به مشمولان این ماده خودداری کنند. سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه۱۴۰۲ به مصوبه دیگر کمیسیون متبوعش اشاره و تاکید کرد: به دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی و پارک‌های علم و فناوری اجازه داده شد با تصویب هیات امنای آنها در سطح سقف درآمد اختصاصی تسهیلات دریافت کنند تا این تسهیلات را برای تکمیل طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای با اولویت ساخت، خرید و تکمیل خوابگاه‌های متاهلان و خرید تجهیزات آزمایشگاهی هزینه کند.

اوراقی هم که توسط دانشگاه‌ها منتشر می‌شود در زمینه ساخت و تجهیز خوابگاه‌های متاهلان و ارائه خدمات آزمایشگاهی باید هزینه شود. او اظهار کرد: بر اساس مصوبه کمیسیون تلفیق، بازپرداخت وام‌های شهریه دانشجویی که از سال ۱۳۸۵ تا ۱۴۰۱ بود، مجددا صرف پرداخت وام به دانشجویان و موضوعات رفاهی دانشجویان می‌شود که افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی در اولویت قرار دارند. همچنین امور پژوهشی شرکت‌ها، بانک‌ها و موسسات انتفاعی در صندوق شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری در راستای حل مسائل مشکلات همان شرکت‌ها هزینه می‌شود که در حوزه تحصیلات تکمیلی، پروژه‌های دکترا و پسادکترا هزینه می‌شود.

زارع ادامه داد: شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و موسسات انتفاعی مکلف شدند یک‌درصد بودجه هزینه‌ای خود را برای ارتقای تولیدات فرهنگی از قبیل موضوعات قرآنی، نمایشی، مطبوعاتی و توسعه سواد رسانه‌ای اختصاص دهند. همچنین صداوسیما در راستای نظارت بر صوت و تصویر فراگیر مکلف شد حداکثر ظرف یک‌ماه پس از تصویب قانون بودجه۱۴۰۲ آیین‌نامه تخلفات پلتفرم‌های انتشار صوت و تصویر فراگیر را تدوین کند و حداکثر ظرف سه ماه پس از تصویب بودجه سال۱۴۰۲، لایحه تشکیل سازمان تنظیم مقررات، صوت و تصویر فراگیر را برای تصویب به دولت و مجلس بفرستد. او به مصوبه کمیسیون تلفیق اشاره کرد و گفت: مبلغ ۵۰۰میلیارد تومان از محل صندوق تامین خسارت‌های بدنی برای تامین کسری اعتبارات دیه محکومان معسر، جریمه‌های غیرنقد ناشی از تصادفات و کاهش آسیب‌های اجتماعی با اولویت زنان معسر و مواردی که پرداخت دیه برعهده بیت‌المال است، هزینه شود.ا لبته با اولویت خسارت ناشی از تصادفات این ۵۰۰میلیارد تومان هزینه می‌شود.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۲، تاکید کرد: براساس مصوبه کمیسیون تلفیق بودجه، فرماندهی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران مکلف شد از ابتدای۱۴۰۲ سامانه تعویض پلاک انواع خودرو و موتورسیکلت را به نحوی ایجاد کند که تمام مراحل نقل‌وانتقال مالکیت به‌صورت برخط انجام شود و مراجعه حضوری اشخاص صرفا برای احراز هویت باشد؛ برای ساماندهی سکونت‌گاه‌های غیررسمی واقع در خارج از محدوده شهرها و تامین زیرساخت‌های این مناطق شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان‌ها مکلف شدند از محل مالیات ارزش افزوده سهم این مناطق را براساس جمعیت ساکن تعیین کنند و صرف محرومیت‌زدایی و بهسازی همان مناطق شود. زارع افزود: تخلفات و جریمه‌های رانندگی در سال۱۴۰۲ براساس اعلام پلیس راهنمایی و رانندگی از طریق پیامک به مالکان خودرو باید اعلام شود. همچنین به وزارت راه و شهرسازی اجازه داده شد حسب ضرورت، زمین‌ها و املاک در اختیار سازمان ملی زمین و مسکن در حریم و محدوده هریک از شهرها را به موضوع بازآفرینی بافت‌های فرسوده و حاشیه شهرها اختصاص دهد. او به مصوبه دیگر کمیسیون تلفیق اشاره کرد و گفت: به وزارت راه و شهرسازی اجازه داده شد از طریق مشارکت سرمایه‌‌گذاران بخش غیردولتی، اخذ عوارض در کلیه آزادراه‌ها و بزرگراه‌ها را به صورت الکترونیکی عملیاتی کند.

 همچنین اخذ هرگونه تعرفه و عوارض صادراتی و الزام به پیمان سپاری ارزی و تعهد بازگشت ارز حاصل از صادرات درخصوص صادرات صنایع دستی و محصولات باغی به جز میزان ارزش مواد اولیه مصرف‌شده ممنوع شد. سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه۱۴۰۲ تاکید کرد: بر اساس مصوبه کمیسیون تلفیق بنیاد شهید و امور ایثارگران موظف شد تا ۱۰۰درصد هزینه شهریه یک مقطع تحصیلی کلیه دانشجویان شاهد و ایثارگر شامل همسر و فرزندان شهدا و آزادگان و همسر و فرزندان آنها را تامین و پرداخت کند. زارع درخصوص زمان اتمام بررسی جزئیات لایحه بودجه۱۴۰۲ در کمیسیون تلفیق گفت: سعیمان این است که تا روز پنج‌شنبه بررسی بخش هزینه‌ای بودجه تلفیق به اتمام برسد و در نهایت در روز یکشنبه هفته آینده بودجه بارگذاری شود و از نیمه دوم دهه اول اسفندماه جلسات صحن علنی برای بررسی جزئیات آغاز شود.

در جلسه عصر کمیسیون تلفیق بودجه۱۴۰۲ تبصره‌های «۱۳» و «۱۴» مورد بررسی قرار گرفت. سخنگوی کمیسیون تلفیق در تشریح جلسه عصر روز گذشته این کمیسیون گفت: بانک‌مرکزی موظف شد برای پرداخت به‌موقع مصارف هدفمندی و براساس سازمان برنامه و بودجه کشور معادل یک‌درصد جمع مصارف را به صورت تنها در اختیار سازمان هدفمندی یارانه‌‌‌ها قرار دهد/  همچنین منابع حاصل از حذف یارانه خانواده‌های غیر‌مشمول حمایت دولت و عوارض و مالیات ارزش‌افزوده با تخصیص سازمان صرفا برای تامین یارانه نان هزینه می‌شود.