در همین خصوص رئیس تیم مذاکره‌کننده ایران ظهر روز دوشنبه از دیدارش در نیویورک با انریکه مورا هماهنگ‌کننده مذاکرات احیای برجام خبر داده است. علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه که همراه سیدابراهیم رئیسی برای شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک به سر می‌برد، علت این دیدار را پیام‌های دریافتی از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دانسته است. پیش‌تر رئیس سازمان انرژی اتمی ایران دوشنبه شب اعلام کرد که پیغام‌‌هایی از طرف آژانس آمده که قصد بستن پرونده سه مکان ادعایی را دارند.مسائل پادمانی در کنار مساله تضمین به دو چالش اساسی در روند مذاکرات احیای برجام تبدیل شده است. با این حال فرصت حضور تیم‌های مذاکره‌کننده در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل امیدها به حفظ تماس‌ها و گفت‌وگوها را همچنان زنده نگه داشته است. اخیرا محمد مرندی مشاور تیم مذاکره‌کننده، سفر سرپرست تیم مذاکره‌‌کننده ایران به آمریکا را فرصتی برای شرکای اروپایی برجام دانست تا واشنگتن را ترغیب کنند مسائل باقی‌‌مانده را حل‌‌وفصل کند.در همین خصوص روسای جمهور ایران و فرانسه سه‌شنبه به وقت محلی با یکدیگر دیدار کردند.

بنابر اعلام کاخ ریاست‌جمهوری فرانسه، مکرون پس از دیدار با همتای ایرانی‌‌، امروز چهارشنبه با جو بایدن، رئیس‌‌جمهور آمریکا دیدار خواهد کرد. این در حالی است که وزیرخارجه فرانسه قبل از دیدار رئیسی و مکرون گفت هیچ ابتکاری برای خارج کردن شرایط از وضعیت کنونی وجود ندارد و این برعهده ایران است که تصمیم درست را بگیرد.ایران پاسخ خود را به متن پیشنهادی اتحادیه اروپا برای احیای توافق هسته‌‌ای داده و تاکید دارد که حاضر نیست از هیچ یک از منافع ملت ایران کوتاه بیاید.  

با این حال سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز روز دوشنبه در کنفرانس خبری با بیان اینکه برنامه تعریف‌شده‌‌ای برای گفت‌وگو درباره مذاکرات رفع تحریم‌ها در چارچوب این سفر وجود ندارد، گفت: نشست‌‌های بین‌المللی فرصت خوبی است برای نشست‌‌های سیاسی و مذاکرات حاشیه‌‌ای بین مقامات کشورها و فرصتی برای تبادل نظر درباره موضوعات مورد علاقه دوجانبه، منطقه‌‌ای و موضوعات چندجانبه و بین‌المللی است. اینکه در حاشیه نشست گفت‌وگوهایی درباره موضوع هسته‌‌ای و مذاکرات رفع تحریم‌ها صورت بگیرد، این احتمال را رد نمی‌کنم و ایران به صورت طبیعی از هر فرصتی برای بیان دیدگاه‌های خود در موضوعات مورد علاقه دوجانبه و بین‌المللی استفاده می‌کند.

دیدار باقری و مورا در شرایطی است که جوزپ بورل، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه گفت انتظار نمی‌‌رود که در جریان مجمع عمومی سازمان ملل متحد که هم‌‌اکنون در نیویورک جریان دارد، تحولی در دستیابی به توافق هسته‌‌ای با ایران رخ دهد. او گفت که گمان نمی‌کند ملاقات با ابراهیم رئیسی در این خصوص فایده‌‌ای داشته باشد. بورل در گفت‌وگو با نشریه پولیتیکو تاکید کرد که اتحادیه اروپا همه طرف‌ها را تحت فشار قرار داده است تا در روند احیای برجام، «۱۰متر نهایی مسیر را نیز پشت سر بگذارند». او گفت پیش‌‌بینی نمی‌کند که این مذاکرات تحت میانجی‌‌گری اتحادیه اروپا راه به جایی ببرد. اظهارات منفی مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در شرایطی است که در یک‌ماه اخیر و در جریان رفت و برگشت پاسخ‌های ایران و آمریکا به بسته بورل، ایران و آمریکا پاسخ‌های یکدیگر را قانع‌کننده و سازنده ندانستند و عملا موجبات بروز بن‌بست در مذاکرات فراهم شد.