در ساختار جدید بخش آب، با تشکیل معاونت آب و فاضلاب و استقرار آن در وزارت نیرو، دو شرکت مادر تخصصی یعنی مدیریت منابع آب ایران و مهندسی فاضلاب کشور زیرمجموعه آن خواهند بود. به گزارش ایلنا، رسول زرگر، معاون وزیر نیرو در امور آب، در جمع خبرنگاران از تفکیک وظایف حاکمیتی و تصدیگری در بخش آب و فاضلاب خبر داد و اظهار داشت: در شکل جدید، با شکل‌‏گیری معاونت آب و فاضلاب وزارت نیرو دو شرکت مادر تخصصی یعنی مدیریت منابع آب ایران و مهندسی فاضلاب کشور زیرمجموعه این معاونت خواهند بود که هماهنگی میان دو شرکت با معاونت آب و فاضلاب وزارت نیرو و هیات مدیره این دو شرکت مادر تخصصی نیز به همین معاونت واگذار می‌‏شود.

به گفته وی، مشکلات و مشغله زیاد مربوط به حوزه تصدیگری مانع از توجه معاون وزیر به امور حاکمیتی می‌‏شود که در ساختار جدید این فرصت ایجاد می‌‏شود که به وظیفه اصلی خود بپردازد.

زرگر ادامه داد: در بخش آب، فاضلاب و برق آبی، وظایف حاکمیتی و تصدی‏گری به‌‌‏رغم تاکید برنامه سوم، این امر حادث نشده بود که در برنامه چهارم این تفکیک وظایف حاکمیتی و تصدیگری در وزارتخانه‌‏های مختلف مورد اهتمام قرار گرفت.

وی تصریح کرد: در ساختار گذشته بخش آب وزارت نیرو، یک سازمان مدیریت منابع بود که مدیرعامل و رییس هیات مدیره آن معاون وزیر نیرو نیز بودند، اما در خود وزارتخانه‌،‏ معاون وزیر هیچ تشکیلات و ستادی نداشت که در ساختار جدید یک معاونت آب و آبفا با استقرار در وزارتخانه و ایجاد یک ستاد وظایف حاکمیتی مربوط به بخش آب، فاضلاب و برق آبی را انجام می‌‏دهد و وظایف تصدیگری توسط دو شرکت تخصصی مادر یعنی مهندسی آب و فاضلاب و مدیریت منابع آب صورت می‌‏گیرد.

معاون وزیر نیرو در امور آب، همچنین به تشکیل شرکت‌‏های آب استانی اشاره کرد و گفت: با وجود آن‌‏که از بعد کارشناسی و تخصصی تشکیل این شرکت‌‏ها را یک گام به عقب دانستیم، اما آن را انجام دادیم.

وی افزود: در حال حاضر آب منطقه‌‏ای تهران که شامل قم، سمنان، مرکزی، قزوین، تهران و بخشی از اصفهان بود، تفکیک شده و آب منطقه‌‏ای تهران فقط محدوده جغرافیایی سیاسی تهران خواهد بود.

دکتر زرگر گفت: در حال حاضر ۳۰ شرکت آب منطقه‌‏ای داریم که محدوده فعالیت آنها در داخل یک استان است که در مصوبه مجلس تاکید شده این اقدام بار مالی جدیدی نداشته باشد، به عبارتی ادارات کل با ارتقای تشکیلاتی تبدیل به شرکت آب منطقه‌‏ای شدند.

وی با تاکید بر ایجاد مدیریتی با دیدگاه حوضه آبریز، گفت: در سازمان مدیریت منابع آب معاونت حوضه‌‏های آبریز را با ۶ مدیریت حوضه تشکیل دادیم که هماهنگی میان استان‌‏هایی که در یک حوضه آبریز قرار دارند را انجام خواهد داد.