به مراکز بدون مجوز اعتماد نکنید

مینا صباغی - شاید بسیار شنیده و یا دیده باشید که بسیاری از فرزندان به دلیل گرفتاری و یا فراموشی از نگهداری والدین خود شانه خالی می‌کنند و این‌گونه می‌شود که والدین خودا را راهی آسایشگاه می‌کنند و بر این باورند که آسایشگاه بهترین مکان برای آنها است. البته این تصوری غلط است. اگر روزنامه‌ها و صفحات نیازمندی‌های آنها را ورق بزنید به آگهی‌هایی برمی‌خورید که به معرفی خود به عنوان یک حامی و یاری‌دهنده برای نگهداری از سالمندان، اعضای معلول و کودک خانواده می‌پردازند. البته با نگهداری آنها در مراکز و موسسات نگهداری از سالمندان، بلکه به عنوان تامین‌کننده نیروی انسانی برای مراقبت از این اقشار در منازل آنها.اما به نظر می‌رسد وجود بی‌شمار و بدون مجوز این مراکز تا حدود زیادی بر مراکز ارائه‌کننده خدمات مجوزدار پیشی گرفته است.«عباسی» مدیر یکی از مراکز نگهداری از سالمندان و کودکان در این زمینه می‌گوید: «مراکزی که نیروی انسانی به منازل برای نگهداری از سالمندان و کودکان می‌فرستند قاعدتا باید با مجوز و به صورت رسمی فعالیت کنند.

اما آنچه به نظر می‌رسد وجود بی شمار مراکز بی‌مجوز است که از روی اجبار و برای اینکه به فعالیت در شغلی روی آورند اقدام به درج آگهی در روزنامه و اعلام سرویس‌دهی می‌کنند.»وی همچنین سازمان بهزیستی را به عنوان ناظر بر فعالیت این مراکز معرفی می‌کند و می‌گوید:«از آنجا که پرداختن به این خدمات و فرستادن افراد برای نگهداری از سالمندان یا کودکان در منازل شخصی یکی از کارهایی است که حساسیت بالایی را می‌طلبد، مسوولان این مراکز باید در قبال پذیرش نیروی انسانی خود حساس‌تر عمل کنند چرا که با جان و مال دیگران سروکار دارند.»

عباسی به حساسیت بعضی از خانواده‌ها در انتخاب پرستار اشاره می‌کند و معتقد است سازمان بهزیستی باید مانع فعالیت مراکزی شود که تنها با داشتن چند نیروی انسانی، یک خط تلفن و بدون مجوز فعالیت می‌کنند.

وی همچنین پیشنهاد می‌کند که سازمان بهزیستی با آموزش‌های جامع و تخصصی به کارکنان این مرکز بهتر می‌تواند در ساماندهی و نظارت بر آنها تاثیرگذار باشد.

به گفته وی بیشتر هزینه‌هایی که برای مراقبت از سالمند و کودک در منزل از سوی این مراکز دریافت می‌شود به صورت توافقی است و تعرفه مشخصی وجود ندارد. به طور مثال حداقل هزینه‌ای که برای نگهداری از سالمند سالم به صورت شبانه‌روزی در نظر گرفته می‌شود هرماه ۲۰۰هزار تومان است که اگر این سالمند از بیماری سخت و شرایط بدی برخوردار باشد این مبلغ تا ۳۰۰ و ۳۵۰هزار تومان نیز افزایش می‌یابد.

البته در بعضی جاها برای سالمند سالم مبلغی معادل ۱۸۰هزار تومان و در دیگر مراکز ۲۲۰هزار تومان هم دریافت می‌کنند. به غیر از پرستار افراد سالمند، این مراکز به ارائه پرستار کودک نیز اقدام می‌کنند که تا حدود زیادی هزینه‌ دریافتی آنها نیز مانند مبالغ فوق است.

به‌طور مثال هزینه نگهداری از کودک در منزل توسط پرستار کودک از ساعت ۸صبح تا ۵بعدازظهر حدود ۱۶۰ تا ۱۸۰هزار تومان است. ضمن اینکه سایر خدمات مثل پخت و پز و امور نظافتی را هم در بر می‌گیرد.

«ایمانی» مسوول یکی از مراکز نگهداری از سالمند و کودک در منزل در این زمینه به خبرنگار ما می‌گوید: «سلامتی جسمانی و قابل اعتماد بودن پرستاران دو مقوله‌ای است که اکثر خانواده‌ها در انتخاب پرستار به آن توجه می‌کنند و تاکید دارند که از سوی مراکزی چون ما رعایت شود. وی در ادامه می‌گوید: «تمام پرستاران ما از نظر سلامتی جسمانی قبل از پذیرش و شروع به کار در این مراکز مورد آزمایش طبی قرار می‌گیرند.

به‌طور مثال به جز آزمایش ایدز و هپاتیت به‌علت گران بودن هزینه آزمایش سایر آزمایش‌ها انجام می‌شود. «ایمانی» همچنین حداقل هزینه دریافتی برای نگهداری از سالمندان به صورت شبانه‌روزی را در ماه ۱۸۰هزار تومان اعلام می‌کند.

همچنین برای نگهداری کودک در ماه مبلغی حدود ۱۳۰ تا ۱۴۰هزار تومان در نظر گرفته شده است که بسته به میزان ساعات کار این هزینه نیز افزایش می‌یابد.